Yngel!!!!

#1 - 21 februari 2008 14:15
[FONT=Tahoma][COLOR=purple][:O]För ca 1 månad sedan så fick min ena play hon ayngel som jag haft i en stor vas sen dess.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]När jag la i stora yngel i mitt stora kar fick dom hoppa över dit det var 14 stycken tror jag.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]Sedan så la jag ner min andra platyhona som var smällfet i vasen och där simmade hon runt där sedan idag så bytte jag ut en lite av vattenet mot nytt lite varmare vatten och sedan en kvart senare så var det fullt med yngel.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]Släppte ner henne i det stora för hon har varit jätte duktig och gick för att släppa ner yngelrna i det lilla yngel karet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]Hon har överträffat sig själv o förr 43 Yngel!!!!!! :eek:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]JAg är jätte glad !!!!! [:-15] Mahahahaahahah...... [:-36]'[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]åååååå HAr lagt ner nästa platyhona i vasen för att hon ska föda man kan ju hoppas på att det kommer några fler har 54 yngel.... FAst några kommer ju dö för att dom är för svaga. [:-118] men, men sånt är livet...[/COLOR][/FONT]

// bessa
#2 - 21 februari 2008 15:16
åh grattis! Jag går själv i väntans tider med mina guppies!
Så det pirrar rätt rejält nu när det är första gången och allt :)

grattis!
#3 - 21 februari 2008 15:42
Grattis! Kul med nya yngel, men varför inte fortsätta på den tråd du redan hade startat?
#4 - 21 februari 2008 19:24
hittade den inte och jag var lite stirrig :)
Hoppas att hon andra får imorgon
#5 - 22 februari 2008 10:16
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]MAaaaa... skev fel jag hade 57 yngel inte 54 men nu har två stora dött :( Så nu har jag bara 55 det känns inte bra[/COLOR][/FONT]
#6 - 23 februari 2008 16:29
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]AAAAAA...... igår så hittade jag 2o döda yngel både 1 månad gamla och relatift nyfödda !!!!!!!! har flyttat dom till stora karet där dom går i yngelbox men ändååå 2o st!!!!!![/COLOR][/FONT]
#7 - 23 februari 2008 16:51
Du kanske ska läsa på om akvariets vattenkemi och vad som händer när man stoppar ner så många fiskar i ett begränsat utrymme utan filtrering :mad:

Förgiftningsdöden som de stackarna får genomlida är nog inte så trevlig [:(]
#8 - 23 februari 2008 16:55
jag visste inte..
#9 - 23 februari 2008 17:02
Nej det förstår jag. Det är inte lätt att veta när man inte har lärt sig. Men just därför är det viktigt att man ser till att skaffa sig kunskaper innan man bestämmer sig för att ta hand om levande varelser.
#10 - 24 februari 2008 15:44
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]Jag visste inte just det men nu tycker jag att det viktigase är att få dom andra att överleva vad ska jag göra om jag lägger dom i yngelbox så glider dom små igenom gallret!![/COLOR][/FONT]
#11 - 24 februari 2008 16:04
En del yngel kan klara sig i föräldrarakvariet och det är tillräckligt stort och det finns gott om gömställen (t ex javamossa eller andra finbladiga växter) där de kan komma undan de vuxna.

Annars finns det yngelboxar med finmaskigt nät.

Har man möjlighet att skaffa sig ett litet yngelakvarium på typ 40 liter med en liten pump och växter (växterna hjälper till att rena vattnet och blir bra gömställen dit ynglen kan simma när de känner sig otrygga) så är det nog det bästa alternativet.
#12 - 24 februari 2008 16:23
Panik !!

[FONT=Tahoma][COLOR=purple]ÅÅååå.. tack för svaret men jag har ett yngelkar och där är nitrit halten eller nått sånt jätte knäpp så dom dör och i stora karet så har jag tigerbarber o det blir inte så bra med dom små jag har i försig en vas med men jag har små och lite större yngel och dom stora är kanibaler Bluööö... såå ja det går inge vidare är så trött på att allt skiter sig så funderar på att skita i alla yngel o bara släppa ner dom i stora karet där dom säkert kommer att bli mat.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=#800080]Men jag behöver värkligen ett bra råd nu för gnistan håller på att släckas i mej[/COLOR][/FONT]
#13 - 24 februari 2008 17:53
Om jag inte minns fel så går ynglen i ett pyttelitet kar utan filtrering? Det du behöver är ett inte alltför litet yngelakvarium med filtrering och växter. Du kan alltså inte ha fiskar i en vas helt utan filtrering och hoppas på att de kommer att överleva.

Att en del fiskar är kannibaler och äter upp yngel är tyvärr ganska vanligt när man håller ungfödare i små akvarier. I stora akvarier med mycket gömställen brukar iaf en del yngel klara sig på samma sätt som de gör i naturen.

Du har flera alternativ att välja mellan:

1. åka till affären i morgon och skaffa en yngelkorg med finmaskigt nät som du har i föräldrarakvariet och i vilken ynglen kan vara under sina första levnadsveckor (enklast).

2. skaffa ett riktigt yngelakvarium med lämplig filtrering och allt.

3. omplacera dina ungfödare.

4. skaffa ett riktigt stort akvarium.

Under tiden får du se till att byta lite vatten varje dag, helst flera gånger om dagen. En sak som är viktigt att tänka på när man flyttar fiskar mellan olika akvarier är att man ska koppa in dem precis som man gör när man kommer hem med nya fiskar. Annars kan fiskarna få en reell shock av att plötsligt flyttas till ett vatten med helt andra värden än de de var vana vid.

Hoppas det löser sig för de ynglen som finns kvar och i framtiden får du planera så du undviker liknande situationer.

Lycka till!
#14 - 24 februari 2008 18:04
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]usch vad det är jobbit med allt just nu. Jag är då 13 år och kan därför inte bestämma själv hur många akvarium jag ska ha men min pappa är imot det där med ett till kar.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=#800080]Skulle vilja skaffa ett litet med PUMP men jag får inte mummmmmel...[/COLOR][/FONT]
#15 - 24 februari 2008 18:05
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]skulle kanse nämna att jag hade dom i ett 25 liters kar innan utan pump så liten yta Nej[/COLOR][/FONT]
#16 - 27 februari 2008 14:23
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]Halloj jag är jätte glad [:-15] för jag har löst problemet, jag har lagt alla 15 överlevarna av 57 i en vas som rymmer ca 10 liter och där i har jag vatten från föräldra karet och dom trivs jätte bra [:-96] man igår så upptäkte jag att ett av ynglerna var lite blekare änn dom andra vad kan de vara kommer den att dö?? [:(][/COLOR][/FONT]
#17 - 27 februari 2008 15:06
bessa skrev:
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]Halloj jag är jätte glad [:-15] för jag har löst problemet, jag har lagt alla 15 överlevarna av 57 i en vas som rymmer ca 10 liter och där i har jag vatten från föräldra karet och dom trivs jätte bra [:-96] man igår så upptäkte jag att ett av ynglerna var lite blekare änn dom andra vad kan de vara kommer den att dö?? [:(][/COLOR][/FONT]

Jag är ledsen att jag måste göra dig besviken, men den lösningen kommer inte att funka nån längre tid. Att ta vatten från föräldrarakvariet var ett bra beslut, men utan filtrering kommer även det vattnet att bli giftigt ganska snabbt.

Det är verkligen beklagligt att din pappa inte inser att dina fiskar behöver ett större akvarium. Som det är nu bryter ni faktiskt mot svensk lag.
#18 - 27 februari 2008 18:34
batski skrev:
Jag är ledsen att jag måste göra dig besviken, men den lösningen kommer inte att funka nån längre tid. Att ta vatten från föräldrarakvariet var ett bra beslut, men utan filtrering kommer även det vattnet att bli giftigt ganska snabbt.

Det är verkligen beklagligt att din pappa inte inser att dina fiskar behöver ett större akvarium. Som det är nu bryter ni faktiskt mot svensk lag.

[COLOR=purple]Bryter mot svensk lag på vilket sätt kan du förklara lite mer??[/COLOR]
[COLOR=#800080]Ja har förästen kommit på att det gula ynglets mamma är gul så den kommer inte att dö[/COLOR]
#19 - 27 februari 2008 18:40
Skönt att det inte är nåt fel på ynglet :)

Enligt djurskyddslagen är det inte tillåtet i Sverige att hålla fiskar i akvarier mindre än 40 liter (om det inte finns dispens från myndigheterna). Det står även i lagen att akvariet ska vara anpassat till arternas behov och så har man skyldigheten att se till att vattnet är fritt från gifter och lämpligt att hålla fiskar i.
#20 - 27 februari 2008 19:00
Men det kan väl inte gälla yngel??? Jag tror inte att så många köper 40 liters akvarium för att ha yngel i och mina platy yngel är bara ca ca 12 0,5 cm yngel o typ 3 1 cm yngel
#21 - 27 februari 2008 19:18
Jodå, minimistorleken är 40 liter. Sen kan man alltid diskutera lagens lämplighet, men så står det iaf. Och jo även - ja särskilt - yngel ska ha friskt vatten (filtrering och vattenbyten).
#22 - 28 februari 2008 01:05
Det är ganska facinerande med yngel. Jag har två akvarium i det ena har jag mussepigg platy, rödmuns tetror, pansarmal (albino) och en ancistrus.

Jag sitter och studerar mina akvarium ganska mycket och såg till min förtvivlan att en av platy honorna vart smäll fet (jag trodde först att hon bara var tjock).. Men efter ett tag såg jag att trekanten bak på henne vart mörkare och insåg att det inte var fett utan yngel. Så jag köpte en yngelpåse efter att jag insåg att min gamla var väldigt ihålig (trasig). När jag kom hem så satt jag mig och kikade igen, då ser jag hur det simmar omkring yngel helt ute i det fria utan att ha någon som helst självbevarelse drift. Så jag hovar in yngeln i påsen och fortsätter studera.
Efter ett tag ser jag hur yngeln gömmer sig, de grävde/simmade ner i gruset så inte de andra fiskarna skulle ta dom. Det är ganska festligt att se hur fort som lär sig.
Har i alla fall lyckats fånga in alla nu och allihop ser riktigt friska ut.

Ett tips som jag tycker fungerar bra är att när man ser att honan börjar bli lite orolig att stoppa in henne i yngelpåsen och hålla lite koll. Jag har en stor yngelpåse och det har funngerat utmärkt. Jag tror att det är bäst för det ny födda yngelt att inte förflyttas så mycket.

Men lycka till :)
#23 - 28 februari 2008 02:00
Yngel

Hej, man har absolut inte yngel eller övriga fiskar i en vas. Det är bättre att låta dem gå kvar i akvariumet även om några blir uppätna.
#24 - 28 februari 2008 11:25
Jag har i dagsläget fyra milimeterstora platyyngel i ett ofiltrerat nanokar. Vad jag gör varje dag är att byta hälften av vattnet och tillsätta beredningsmedel. Skulle inte liknande funka för bessa?
#25 - 28 februari 2008 11:54
egon skrev:
Hej, man har absolut inte yngel eller övriga fiskar i en vas. Det är bättre att låta dem gå kvar i akvariumet även om några blir uppätna.

Tror du det uppätne ynglet håller med om det? ;)

Lagen har kommit till med all välmening, men får på grund av sina generaliseringar mycket märkliga konsekvenser.

Ett exempel: En del fiskyngel (och faktiskt även en del vuxna fiskar) är så små och kräver så stor koncentration av levande mikroskopisk mat i vattnet under sin att det är omöjligt att hålla dem i baljor större än 5 liter eller så. Har man dem i större kar svälter de ihjäl. Har man dem i små akvarier tycks de trivas utmärkt och växer så det knakar och uppvisar sitt naturliga beteende.

Å andra sidan, vissa vanliga akvariefiskar blir så stora att jag tycker att de absolut inte får en chans att visa sitt naturliga beteende även i akvarier som med råge uppfyller vad lagen kräver.
#26 - 28 februari 2008 12:04

Å andra sidan, vissa vanliga akvariefiskar blir så stora att jag tycker att de absolut inte får en chans att visa sitt naturliga beteende även i akvarier som med råge uppfyller vad lagen kräver.

Men lagen säger INTE att 40 liter är en lämplig minimivolym för samtliga arter. Tvärt om står det uttryckligen i lagtexten att akvariets storlek ska vara anpassad till arterna i fråga.
#27 - 28 februari 2008 12:18
batski skrev:
Men lagen säger INTE att 40 liter är en lämplig minimivolym för samtliga arter. Tvärt om står det uttryckligen i lagtexten att akvariets storlek ska vara anpassad till arterna i fråga.

Jag misstänkte att någon skulle tolka det så som du gör. Det var inte så jag menade.

Vad jag menar är att det finns en hel del fiskarter i hobbyn som jag inte tycker kommer till sin rätt i ens de största av de standardakvarium som finns att köpa. Och då tänker jag inte på uppenbart olämpliga fiskarter som tex pangasius-mal utan arter som är helt accepterade, och säkerligen helt lagliga, i 500-litersakvarium tex vissa stora centralamerikanska ciklider. Jag tycker inte de är roliga att titta på i akvarier där deras revir utgör hela den tillgängliga ytan. Det är inte ett naturligt beteende även om fiskarna säkerligen trivs och är nöjda med att ingen äter upp deras yngel. Jag föredrar småfisk - även i stora kar. I mitt 720-liters är ingen fisk större än 10 cm.

Men frågan om små fiskar i små kar är det område där lagens missriktade regler verkligen sätts på sin spets, så svara gärna på det om ni tycker det av princip alltid är fel med riktigt små akvarium.

Är lagen verkligen så stenhårt formulerad så att jag bryter mot lagen när jag har mina mycket små betta-yngel i ett 19-litersakvarium, som faktiskt är i största laget för att de ska kunna simma i mat så som vore optimalt?

Jag tänker inte låta mina små fiskyngel svälta ihjäl för att jag ska kunna följa lagen, om det nu är så den är skriven. Plötsligt fick jag ett starkt sug att plocka fram H.D. Thoreau ur bokhyllan...
#28 - 28 februari 2008 12:27
Sedan måste ju sunt förnuft kunna tillämpas. Far yngel som är mindre än en centimeter illa i ett välskött akvarium bara för att det är mindre än 40 liter? Knappast.
#29 - 28 februari 2008 14:36
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]Får jag då fråga varför affärer säljer akvarier som är mindre änn 4O liter??[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=#800080]Och vad är det som är så faligt med att låta ynglerna gå en 10 liters vas?? jag byter halva vattnet varge dag och dom värkar trovas utärkt o är pigga o äter[/COLOR][/FONT]
#30 - 28 februari 2008 16:35
Det står i djurskyddslagen att ett akvarium inte bör vara mindre än 40 liter, men det är ju inte riktigt detsamma som att man absolut inte får. Eller hur tolkar ni det? [:o]
#31 - 28 februari 2008 20:30
Bra det blev lite konstigt där ett tag.
#32 - 28 februari 2008 21:50
Jag misstänkte att någon skulle tolka det så som du gör. Det var inte så jag menade.

Vad jag menar är att det finns en hel del fiskarter i hobbyn som jag inte tycker kommer till sin rätt i ens de största av de standardakvarium som finns att köpa. Och då tänker jag inte på uppenbart olämpliga fiskarter som tex pangasius-mal utan arter som är helt accepterade, och säkerligen helt lagliga, i 500-litersakvarium tex vissa stora centralamerikanska ciklider. Jag tycker inte de är roliga att titta på i akvarier där deras revir utgör hela den tillgängliga ytan. Det är inte ett naturligt beteende även om fiskarna säkerligen trivs och är nöjda med att ingen äter upp deras yngel. Jag föredrar småfisk - även i stora kar. I mitt 720-liters är ingen fisk större än 10 cm.

Sorry att jag missförstod dig där. Jag håller helt med dig! Det är inte omöjligt att man en vacker dag inser att de rekommendationer/lagar/regler om minimistorlek man har i dag är helt otillräckliga.

Men frågan om små fiskar i små kar är det område där lagens missriktade regler verkligen sätts på sin spets, så svara gärna på det om ni tycker det av princip alltid är fel med riktigt små akvarium.

Jag tycker det är ett försök att förhindra de extremaste skräckexemplen. Tyvärr ligger det i lagens natur att vara generaliserande och generaliseringar resulterar i vissa fall i knasiga situationer.

Är lagen verkligen så stenhårt formulerad så att jag bryter mot lagen när jag har mina mycket små betta-yngel i ett 19-litersakvarium, som faktiskt är i största laget för att de ska kunna simma i mat så som vore optimalt?

Nu är just betta splendens är en av de få arterna som har fått dispens av Jordbruksverket, så du kan vara lugn :D

Jag tänker inte låta mina små fiskyngel svälta ihjäl för att jag ska kunna följa lagen, om det nu är så den är skriven. Plötsligt fick jag ett starkt sug att plocka fram H.D. Thoreau ur bokhyllan...

Yep! Thoreau var en smart snubbe. Jag tycker själv att civil olydnad kan vara berättigat ibland.
#33 - 28 februari 2008 21:57
Lilla jag skrev:
Det står i djurskyddslagen att ett akvarium inte bör vara mindre än 40 liter, men det är ju inte riktigt detsamma som att man absolut inte får. Eller hur tolkar ni det? [:o]

Ett vanligt missförstånd. Att ordet bör används är för att det ska vara möjligt för myndigheter att ge dispens i vissa fall. Men för vanliga medborgare som du och jag är det 40 liter som gäller punkt.

Annons