yngel

#1 - 10 september 2007 08:52
Hur gör man om man inte vill få mer yngel från guppys? Kan man stoppa i ngn fisk som äter upp dom?
#2 - 10 september 2007 10:00
någon köttande ciklid funkar alltid.

hade ett tag ett par bolivianer ihop med platys/mollys/guppies.

under den perioden (3 månader) så såg jag massor med födslar, men inte ett enda av ynglen överlevde.

Bolivianerna blev dock feta och simmade runt med ett leende hela tiden.
#3 - 10 september 2007 19:25
Kensa skrev:
någon köttande ciklid funkar alltid.

hade ett tag ett par bolivianer ihop med platys/mollys/guppies.

under den perioden (3 månader) så såg jag massor med födslar, men inte ett enda av ynglen överlevde.

Bolivianerna blev dock feta och simmade runt med ett leende hela tiden.

Ok men har nog för litet akvarium för en ciklid. Men guppysen kommer ju bli jättemånga och det kommer ju bli överbefolkat i akvariet? eller?
#4 - 10 september 2007 19:51
Guppy äter yngel så alla kommer inte att överleva och får du för många kan du alltid försöka sälja eller ge bort de till någon djuraffär eller privatpersoner.
#5 - 11 september 2007 07:04
gizmogirl skrev:
Guppy äter yngel så alla kommer inte att överleva och får du för många kan du alltid försöka sälja eller ge bort de till någon djuraffär eller privatpersoner.

ok, men föder dom inte jätteofta?
#6 - 11 september 2007 07:15
De föder med ungefär en månads mellanrum en ny kull med yngel. Om du inte gör någonting så kommer det efter ett tag bli status quo i karet, dvs antalet fiskar blir inte jättemånga utan om det dör en vuxen fisk så tar ett ungdjur över den platsen och de starkaste kommer att överleva.
Men det förutsätter lite att du inte gör något annorlunda mot vad du gör idag med matning, vattenbyte eller har samma storlek på kar.
Skulle det bli ett överskott på fiskar så kan du alltid gå till din lokala zoobutik och fråga om du inte kan byta in fisk mot tex foder eller liknande.
#7 - 11 september 2007 12:32
köp en hajmal, den kostar runt 60 kronor och d4en äter sånna fiskar som är små, jag ville ha en sånn för att jag tyckte den var häftig men det fick jag inte för att om jag skulle ha haft den så skulle mina neontetror bli uppkäkade...
#8 - 11 september 2007 12:49
köp en hajmal, den kostar runt 60 kronor och d4en äter sånna fiskar som är små, jag ville ha en sånn för att jag tyckte den var häftig men det fick jag inte för att om jag skulle ha haft den så skulle mina neontetror bli uppkäkade...

Tror inte det är så många som kan ha en hajmal då de behöver minst 1500 liter när de blir stora, och köpa små är heller ingen bra idé då de växer fort.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=351
#9 - 11 september 2007 18:01

men jag har tyvärr neontetror:/ hur stor e en hajmal?
#10 - 11 september 2007 18:04
ansjo skrev:
Tror inte det är så många som kan ha en hajmal då de behöver minst 1500 liter när de blir stora, och köpa små är heller ingen bra idé då de växer fort.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=351

Då undrar jag hur en fisk på 130 cm ska klara sig i ett 300 cm akvarium??? den kan ju knappt få ngn simyta?
#11 - 11 september 2007 18:32
viktor333 skrev:
Då undrar jag hur en fisk på 130 cm ska klara sig i ett 300 cm akvarium??? den kan ju knappt få ngn simyta?

Just därför skrev Ansjo att de behöver 1500 liter; den är alltså för stor för ditt kar och då skall du heller inte köpa någon ;)
#12 - 11 september 2007 18:35
Annaica skrev:
Just därför skrev Ansjo att de behöver 1500 liter; den är alltså för stor för ditt kar och då skall du heller inte köpa någon ;)

ne de fattar jag väl, min fråga var hur en sån stor fisk kan klara sig i ett kar som är 300 cm!?
#13 - 11 september 2007 18:49
viktor333 skrev:
ne de fattar jag väl, min fråga var hur en sån stor fisk kan klara sig i ett kar som är 300 cm!?

Akvarier har inte enbart en bredd (de 300 cm) utan en höjd och ett djup också.

Karet skall vara minst 300 cm brett och minst 1500 liter. Tror inte den klagar om den får mer utrymme ;)
#14 - 12 september 2007 10:18
Annaica skrev:
Akvarier har inte enbart en bredd (de 300 cm) utan en höjd och ett djup också.

Karet skall vara minst 300 cm brett och minst 1500 liter. Tror inte den klagar om den får mer utrymme ;)

ok, tycker de ändå låter lite:p
#15 - 12 september 2007 13:04
viktor333 skrev:
men jag har tyvärr neontetror:/ hur stor e en hajmal?

Asså jag ville köpa en till min 54 liter akvarium och dom sa att det funkar bra, (förutom att den komemr att käka upp neontetror)

Dom som jag villa köpa var typ 15 cm stora, men dom var skithäftiga!
(funderar på att skaffa en ny kar med bara hajmalar)
#16 - 12 september 2007 13:18
Asså jag ville köpa en till min 54 liter akvarium och dom sa att det funkar bra, (förutom att den komemr att käka upp neontetror)

Som sagt så växer de fort och kommer att vara för stora för ditt kar ganska så snart. Även om de inte kommer att bli 150 cm i ditt kar, så räcker det med en 50 cm lång fisk för att det ska bli problem med utrymme.
Sedan om affären säger att det går bra visar bara på okunnighet och en vilja att sälja fisk som inte hör hemma i små akvarium.
#17 - 12 september 2007 13:47

Du kan absolut inte ha en hajmal i 54 Liter. Det skulle vara djurplågeri! Lyssna inte på vad dom i affären säger! Man kan inte skaffa en fisk bara för att den är "häftig". Du måste kunna ge den ett bra hem.
#18 - 21 september 2007 18:36
Denna tråd har spårat ur lite, men jag håller också med; man skall tänka mycket noga innan man köper en fisk, speciellt så´na som man tycker är "häftiga". Hur många har inte köpt en paroonhaj och sedan fått utrymmesproblem? Eller pirajor? Näe, tänk före!!!!!!

Har man ett litet akvarium som man inte vill få överbefolkat med guppy så tycker jag man skall köpa några stora tetror som kan hålla efter guppyynglen, eller ett par Apistogramma-ciklider, de kräver inte mycket plats, men äter en del yngel. Lycka till.
#19 - 24 september 2007 11:53
Neonontetrorna borde ju äta upp de flesta yngel. Annars är nog det lättaste sättet att inte få fler yngel att helt enkelt har guppy av endast ett kön.
#20 - 24 september 2007 12:32
viktor333 skrev:
ok, tycker de ändå låter lite:p

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är därför man ska läsa texten i artbeskrivningen oxå. Akvariestorleken gäller alltså inte vuxen fisk.[/COLOR][/FONT]

Den blir alldeles för stor (även om den i akvarier "bara" kan bli 80 cm) för de flesta akvarier och kan därför bara hållas i akvarier som yngel.

#21 - 25 september 2007 07:46
Ta bort hanen :).å testa med en annan hane som kanske inte är lika sugen på att göra hon på "smällen".
#22 - 26 september 2007 09:21
mazzkot skrev:
Ta bort hanen :).å testa med en annan hane som kanske inte är lika sugen på att göra hon på "smällen".

Detta var ett rätt så korkat tips, hanarna är otroligt energiska, enda gången detta funkar är om man skulle ha "turen/oturen att få tag i en steril hane, bättre då att ha endast hanar i akvariet och köpa nya när de dör.:D

Annons