Yngel

#1 - 15 november 2006 16:40
Hej

Jag vet inte vad jag ska göra.
Jag har ett 54 liters yngelkar med en Melanochromis auratus som kommer släppa ut yngel vilken dag som helst:)
Men nu är det så att en av mina Metriaclima estherae "Röd zebra"
också kommer att få yngel om någon vecka[:o]
Så jag vet inte vad jag ska göra:confused:
Kan man ha ynglen i samma akvarium?
Och när kan man släppa tillbaka mamman till det stora akvariet efter att hon har släppt ut dom??

Tacksam för svar:)
#2 - 16 november 2006 08:01
Du kan dra upp yngel av då pass lika karaktär i samma akvarium, problemet är att det kan vara lurigt att stoppa i en tuggande hona i ett spottkar där det redan går massa småttingar. Risken är att den äter några av dem eller alla.

Ett alternativ är att ta upp fisken och tömma ut ynglena manuellt ner i en hink och sedan lägga i dem bland de andra ynglena och låta dem växa upp ihop.

Här finns en förklaring på hur du kan göra: http://www.cichlid-forum.com/articles/stripping.php
#3 - 16 november 2006 15:07
hjälp !!!

Okej tack för hjälpen:)

Men idag när jag kom hem och kikade in i det stora akvariet där röd zebran
är stog hon bakom filtret och såg konstig ut, hon tippade på sidan några gånger som att hon skulle dö är det normalt eller är det något fel? Hon hade också svagare färg än vanligt:(
Har inte nitrat
Ph mellan 7,5-7,9

#4 - 16 november 2006 18:12
Hon kanske har blivit jagad och kan ju inte försvara sig med yngel i munnen. Eller så kanske hon släppte ut ynglen.

Många av dessa ciklider är yngelvårdande och passar yngelna. Har du många gämställen i akvariumet kan de gå kvar i det stora och några överlever ännu.

Jag tycker inte du ska öppna honans mun och släppa ur ynglena då lär de sig ju itne att ta hand om sina små (om nu honan kan det)

Du hade ett akvarium dit kan du flytta honan som ska spotta först, sen när de närmar sig för hona två att spotta kan du flytta ut hona ett och lägga hennes yngel i ett yngelkar. Sen låta hona 2 spotta och gå kvar med ynglena några dagar iaf eller tills du tycker ynglen för hona ett är för stora för yngelkaret. Se till att ha många gömställen, gärna lavasten i karet du flyttar honorna till.
#5 - 16 november 2006 18:13
menade yngelkasse när jag skrev yngelkar...
#6 - 17 november 2006 07:55
super 9 skrev:

Har inte nitrat

Ph mellan 7,5-7,9

Kolla nitrit, inte nitrat...
#7 - 17 november 2006 07:57
_Lena_ skrev:
Jag tycker inte du ska öppna honans mun och släppa ur ynglena då lär de sig ju itne att ta hand om sina små (om nu honan kan det)

Dessa instinkter är mycket djupt rotade och är absolut inget som försvinner eller märkbart förändras på en generation. Om det påverkar på något sätt överhuvudtaget kan dock diskuteras...
#8 - 17 november 2006 08:43
Hur kommer det då sig att yngelvården hos skalarer är mycket mer omfattande om de är vildfångade än om de är avlade i många generationer?
#9 - 17 november 2006 08:54
blir inte honan fruktansvärt stressad om man plockar ur ynglena för hand? skulle aldrig göra det med mina fiskar istället. det får bli den naturliga vägen istället.. hon spottar när det är dags.. dom starkaste ynglena överlever och blir stora fina och friska fiskar..
#10 - 17 november 2006 17:31
yngel

Hej Hej

Röd zebran har svalt eller spottat ut det hon hade i munnen för nu ser hon ut som vanligt:(

Men Melanochromis auratusen kommer att spotta vilken dag som hels nu.
man kan se ynglen i munnen på henne:)

Tack för all hjälp:)

Annons