Yngel

#1 - 5 november 2006 16:51
Hej!
Jag ska snart starta ett akvarium, och då så kommer jag troligtvis att få yngel i framtiden. Men om tex mina guppysar fick yngel, hinner man att flytta över dem till ett yngelakvarium innan dom blir uppätna? Jag hade tänkte att ha nån ciklid där oxå, och dom brukar ha en tendens att äta upp yngel...

//Mikael H:)
#2 - 5 november 2006 16:54
vad för typ av ciklid hade du tänkt dig? sen äter även guppy upp sina egna yngel . men det finns ju födkassar som du kan sätta över honan i när det är dags för henne att föda..

Välkommen till zoopet förresten!
#3 - 5 november 2006 17:22
Tack! Jag hade tänkt att skaffa nån sorts ciklid som inte vehöver så stort utrymme, som tex Fjärilsciklid. Jag känner en som har sånna i ett 60 liters akvarium, och dom trivs bra där. men senare om dom kommer att bli för stora för akvariet så kommer jag att köpa ett nytt större;)

Men om man sätter en yngelkasse över honan, kommer inte hon att äta upp dom själv då? Och ser man när en hona är gravid?

//Mikael H
#4 - 5 november 2006 17:39
Du flyttar honan när hon fått ynglen så hon inte äter upp dom och du ser när honan är gravid, hon blir jättetjock nästan så man tror hon ska spricka.

Däremot kan det bli problem att föda upp ynglen till tillräcklig storlek i en yngelkasse så du bör nog skaffa ett till litet akvarium eller en plastback där dom får växa till sig lite.

Ett par fjärilsciklider ska nog gå bra i 60 l , dom blir inte så stora.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194

Annons