yngel!

#1 - 4 juni 2006 18:29
när man köper platy från djuraffären, kan de få yngel direkt då, eller är de för små? och hur lång tid tar det från att de bli dräktiga tills att de föder?
#2 - 4 juni 2006 18:40
Visst kan de vara dräktiga redan vid inköpet.
De blir könsmogna vid 2-3 månader.
Och kan föda 20-80 yngel var 24-30:e dag.
:)
#3 - 4 juni 2006 18:42
År Platyna dräktiga så kan de få yngel när du kommer hem och släpper i dem i det nya akvariet. Det kan vara stressen som gör att de föder, fast det kanske inte skulle ske på ett par dagar. Förhoppningsvis så överlever de ändå så man får många fiskar till priset av en;) .
Detta har hänt ett par gånger för mig när jag fångat upp Svärdbärarhonor som snart ska föda, och när hon väl kommit i yngelkassen tar det inte lång tid innan hon fött fram de små liven.
Det bästa hade varit och låta henne vara i karet eller flytta henne tidigare men de är inte så lätta att få tag i alla gånger.
#4 - 4 juni 2006 23:15
förste gången ja köpte en platy fick ja ett litet yngel som simmade omkring ett par dagar innan det försvann.
blev antagligen midda.
#5 - 5 juni 2006 12:01
[quote=erikthur]De blir könsmogna vid 2-3 månader.
[/quote]

Då växer dom ganska snabbt va? Min på 3 månader är ca 1 ½ cm men däremot har dom formen på kroppen som en vuxen Platy... Kan dom ha fått för lite mat ( dom fick mat 3ggr om dagen, mosat flingfoder,) när dom gick i yngelkaret.
#6 - 6 juni 2006 14:53
[quote=erikthur]Visst kan de vara dräktiga redan vid inköpet.
De blir könsmogna vid 2-3 månader.
Och kan föda 20-80 yngel var 24-30:e dag.
:)[/quote]

men hjälp! det blir ju jättemånga yngel! var ska man göra av alla dem?!
#7 - 6 juni 2006 15:13
Oftast blir de till mat för övriga inneboende mamman inkluderad.
Och med tanke på mängden är det väl bäst så.

Annons