Yngel!

#1 - 23 mars 2006 21:28
Idag födde min oerhört runda Molly-hona. Jag har nu hittat 8 st yngel, pigga och vackra. De är andra kullen för henne och alla har överlevt av den tidigare kullen.

Hur många brukar dom få vid varje tilfälle?

Det är trevligt med små fiskbarn, dom är verkligen söta de små svarta sammetsfiskarna.
#2 - 23 mars 2006 21:30
[quote=svea]Idag födde min oerhört runda Molly-hona. Jag har nu hittat 8 st yngel, pigga och vackra. De är andra kullen för henne och alla har överlevt av den tidigare kullen.

Hur många brukar dom få vid varje tilfälle?

Det är trevligt med små fiskbarn, dom är verkligen söta de små svarta sammetsfiskarna.[/quote]

sa du inte att ALLA från förra kullen överlevde??
då kan du ju bara räkna dom, så ser du hur många dom föder ;)
#3 - 23 mars 2006 21:54
Jag menar normalt alltså, hur många dom brukar/kan få. Mina får inte så många alls. Antar att det brukar vara fler. Eller så är det någon som haft födelsedagskalas.
#4 - 23 mars 2006 21:58
risken finns att hon äter upp många så fort dom kommer ut.

vill du ha många yngel kan du ju sätta henne i en yngelkasse när det är dags o föda
#5 - 23 mars 2006 22:00
Just det, men hon var så stor så jag tyckte synd om henne. Nu föddes dom i akvariet så jag lyckades alltså fånga upp 8 st. Dom är i yngelkassen nu.

Har du Molly? I så fall hur många yngel får dina?
#6 - 23 mars 2006 22:01
[quote=svea]Just det, men hon var så stor så jag tyckte synd om henne. Nu föddes dom i akvariet så jag lyckades alltså fånga upp 8 st. Dom är i yngelkassen nu.

Har du Molly? I så fall hur många yngel får dina?[/quote]

du tyckte synd om henne så du gjorde vadå menar du???
du kan köpa mer växter annrs typ javaormbunke är perfekt för yngel så dom kan gömma sig i, även flytväxter är bra..

ja ja har 4st, har ej fått yngel på dom
#7 - 23 mars 2006 22:06
Synd att den stora tjocka fisken skulle vistas i den lilla trånga yngelkassen. Själv skulle jag inte vilja vara instängd i en garderob. Man vet ju inte hur lång tid det kommer att ta, eller hur?

Därför la jag henne inte i yngelkassen. Och ynglen föddes i akvariet och klarade sej bra bland flytväxter o dyl.
Egentligen vill jag inte har så där jättemånga yngel, det räcker fint med 8 st.
#8 - 23 mars 2006 22:08
[quote=svea]Synd att den stora tjocka fisken skulle vistas i den lilla trånga yngelkassen. Själv skulle jag inte vilja vara instängd i en garderob. Man vet ju inte hur lång tid det kommer att ta, eller hur?

Därför la jag henne inte i yngelkassen. Och ynglen föddes i akvariet och klarade sej bra bland flytväxter o dyl.
Egentligen vill jag inte har så där jättemånga yngel, det räcker fint med 8 st.[/quote]

nej man bör inte ha dom längre än max 2-3 dagar i en sån kasse. men man ser ju på ett ungefär när dom ska föda.
men ja håller med dig.. man behöver inte så många yngel för dom lär ju leka igen.
bättre det blir naturligt o bara dom starkaste som överlever
#9 - 23 mars 2006 22:11
Just så tänker jag oxå. Varför plåga dem? 2-3 dar kan vara länge för en fisk, det är onödigt.
#10 - 23 mars 2006 22:13
jepp

lycka till med dina yngel :)
#11 - 23 mars 2006 22:13
Tack och lycka till själv.
#12 - 23 mars 2006 22:15
tack :)
#13 - 23 mars 2006 22:44
Min mollyhona födde för några dagar sen, hon födde 9 st yngel. Nu lever 4 och har blivit ca 1 cm långa.. sjukt vad de växer (och äter!) :)
#14 - 25 mars 2006 14:23
[quote=svea]Just det, men hon var så stor så jag tyckte synd om henne. Nu föddes dom i akvariet så jag lyckades alltså fånga upp 8 st. Dom är i yngelkassen nu.

Har du Molly? I så fall hur många yngel får dina?[/quote]

jag hade min i ett bb och hon fick inte mer än 8 st i första kullen, hon börjar bli rund nu igen så de e väll snart dax o sätta henne där igen..
#15 - 25 mars 2006 14:46
mina molly föder i snitt 30-50st yngel
är ett helvete med alla yngel så sparar inga numera dom får bli mat åt dom andra fiskarna

får i snitt 150 yngel i månaden på mina 3 honer .... drygt som attans

Annons