Yngel

#1 - 11 oktober 2005 14:36
Jag har upptäckt mitt första lilla yngel i karet, det är en av mina Black Molly honor som har fött tydligen, har dock bara sett en än så länge. Jag antar att den kommer bli uppäten då det finns många fiskar, i synnerhet min kampfisk som simmar mycket igenom flytväxterna. Men min fråga är behöver denna någon speciellt foder, eller går det bra med finsmulat flingfoder?
#2 - 11 oktober 2005 14:43
Jag såg nu att den äter av flingfodret, så jag antar att det inte behövs något speciellt yngelfoder.
#3 - 11 oktober 2005 14:54
Jag har hört att till vissa yngel, så som guppys, räcker det att man smular sönder flingfodret till väldigt små bitar med fingrarna
#4 - 24 oktober 2005 19:00
Jag lånar tråden för närbesläktad fråga!
Jag hade massa Guppy och BlackMolly yngel i ett tätt bevuxet 30l kar. jag matade dem ofta med söndersmulat torrfoder som de åt av. jag behöll lyset på dygnet runt för att de skulle kunna äta ofta.
trots detta har jag nu endast 2 guppyyngel kvar.
Vad blev fel ?
Tacksam för svar!
Hasse
#5 - 24 oktober 2005 19:05
Kollat vattnet det blir 'dåligt'' om man matar ofta och sen så ska du ju inte ha belsyning på dyngnet runt förutom den då dagen/natten dom föds de då dom ska ha belysning dygnet runt första dagen.
#6 - 24 oktober 2005 19:24
de kanske dog av stress och sömbrist
Jag har försökt byta vatten ganska ofta så vattnet var nog ok.
(Algtillväxten ökade med ständig belysning)
#7 - 24 oktober 2005 19:27
Men du ska inte ha ständig belysning. Hur ofta matar du , har du filter och doppvärmare ?
#8 - 24 oktober 2005 19:45
Jag förstod att jag inte skall ha ständig belysning hädanefter.
Jag har en fluval 1 med nylonstrumpa över insuget och en termostatvärmare. (25 gradigt vatten)
Jag har försökt mata lite och ofta.
Bytt vatten var tredje dag.
#9 - 25 oktober 2005 06:08
Belysning 8-12tim.
Temp är bra.
Byt vatten en gng i veckan.
Försök och ge dom varierande och vitaminberikad mat. Så att dom växer snabbare om du vill. Salt gör så att dom färgar ut snabbare och växer snabbare men då blir dom känsligare.:)
#10 - 25 oktober 2005 06:12
Vill man behålla yngel får man flytta honan till yngelkorg el särskilt kar när hon ska föda, å mata gärna med artemia första veckan...
#11 - 25 oktober 2005 18:18
Mosaikguramiyngel

Hej. Har just idag fått ca ett 20 tal yngel efter mina 2 mosaiker. Vad skall man ge dem. Finns det något att köpa eller hur gör man. De är ju så jättesmå!!
#12 - 25 oktober 2005 18:23
Kan inget om guramisar , men om dom lägger ägg så finns det en vätska som man lägger in i vattnet jag tror att den heter Luiqidfry 1
http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=432&SectionId=2036 :)

Annons