Yippeee!!! Scalarerna har laggt ägg!!

#1 - 18 oktober 2004 17:40
Äntligen,
Blev väldigt glad idag när jag skulle mata mina fiskar eftersom jag såg att ett par av mina (marmor) scalarer laggt ägg. Paret vaktar noga äggen och driver bort de andra fiskarna.

Kul, men vad ska jag göra nu? Behöver jag ett extra-akvarium att ta över bebisarna till? Hur lång tid tar det innan de kläcks? Finns det någon chans att de överlever? Första gången som mina firrar ynglar av sig, så man blir ju väldigt glad, men vet inte riktigt vad jag ska göra för att det ska gå bra!?

Tips tack! Vill gärna höra hur det gått för andra.

/Mikaela
#2 - 18 oktober 2004 18:05
Du ska nog inte bli så jääätte glad än... skalarer äter nästan alltid upp sina första kullar innan de hinner kläckas... d brukar ta ett tag för dem att lära sig att man inte ska äta sina yngel. Bli inte förvånad om äggen e borta i morron.
#3 - 18 oktober 2004 18:12
Jaha, typiskt aldrig får man vara riktigt glad....;-) Äsch, då, kul att de verkar trivas.

Får se hur det går nu då, håll tummarna!

Om det är så att äggen trots allt överlever ett tag, kanske t.o.m. till de kläcks, kan jag göra någon städning under tiden eller ska jag låta akvariumet vara ett tag?

Och hur lång tid tar det innan äggen kläcks om jag nu skulle ha lyckan att det bra?
#4 - 18 oktober 2004 18:12
Precis som mattias89 sa,så gjorde mina dom la ägg i lördags och vips nu är de borta :(
#5 - 18 oktober 2004 18:14
Otur!

Är det först gången som dina försöker? Hoppas de lär sig och testar igen.
#6 - 18 oktober 2004 18:23
Även scalarer lär sig av sina misstag (till viss del i alla fall).
Vad har ni för andra fiskar i akvarierna?
#7 - 18 oktober 2004 18:32
Mina scalarer la sin första omgång ägg den 6:e oktober & jag väntade mej inte att det skulle bli något av det. Trots det så vaktar de stolta föräldrarna just nu en kull med uppskattningsvis 50-60 yngel. Det ser onekligen kul ut när dom försöker natta ett stim med frisimmande små krabater genom att lägga dom på ett blad.
=)

/hydrofila
#8 - 18 oktober 2004 18:50
Wow, det låter ju hoppfullt!

Förutom 6 scalarer så har jag i mina 170 liter vatten:
3 kampfiskar (honor)
7 neontetror
5 citrontetror
5 colombiatetror
1 mal (L 165 tror jag)
4 mosaik guramis

Men som sagt, de är ganksa undanträngda nu. Det verkar ju gå bra så här långt för hydrofila så då kanske det går bra här också.

Det tar allstå ca 10 dagar innan de kläcks?
#9 - 18 oktober 2004 19:03
Njae... dom började simma kortare vingliga utflykter efter 7 dagar. Men jag såg att det var liv i dom 3:e eller 4:e dagen. Jag la beslag på sonens belysning till hans gameboyadvanced som är förträfflig att använda vid studier av småkryp. Med hjälp av den såg jag "svansar" sticka ut ur äggen och vifta. =)
/hydrofila
#10 - 19 oktober 2004 18:12
Mattias89 fick rätt...tyvärr...

När jag kom hem från jobbet idag så fanns det inga ägg kvar på bladen. Synd, föräldrarna vaktade ju så himla bra. Synd att de ska vara "så puckade" att de äter upp dem själva. Hoppas de lär sig till nästa gång och att det inte dröjer allt för länge.
#11 - 19 oktober 2004 18:33
Skulle man inte kunna flytta äggen tikll ett separat akvarium?
Så att inte dem äter upp dem och när yngelna kläcks sä tar man över bara en av föräldrarna eller ingen alls?
#12 - 19 oktober 2004 18:40
Klart att man kan, men det sägs attdet är precis så odlare gör och då lär sig itne ynglena att ta hand om sina barn när de blir stora och då äter de upp sina ägg/yngel ett par ggr. Så, låt fiskarna ta hand om det där själva, funkar det så lär de sig, funkar det inte så funkar det inte. (Jag vet hur kul det är att få yngel, men ibland går det bara inte, och det får man ta. Inte illa menat, det är bara realistiskt)

Lycka till med nästan omgång!
#13 - 19 oktober 2004 18:41
Hej

Det bästa är att låta föräldrarna sköta dem, för det kan vara en av anledningarna att scalarer numera ofta är dåliga yngelvårdare, att ynglen inte blivit präglade på föräldrarna, och lärt sig av dem hur de själva ska göra med sina yngel. Är det nå´t genetiskt fel som gör att de äter upp dem bör man inte avla på dem. Det kan också vara så att paret inte kommer helt överens. Det bästa är att låta ett antal ungdjur välja partner själva. Hade ett bra par, som vaktade ynglen. Men honan dog, och den nya jag köpte attackerade hanen efter leken och gav honom rejält med stryk, och ynglen försvann, så det är viktigt att de kommer överens. Men man bör ge dem ett antal chanser att lära sig.

MVH Micke
#14 - 19 oktober 2004 19:43
Tack för alla kommentarer. Efter era inlägg har jag i alla fall beslutat att jag nästa gång inte heller ska ta ut äggen/ynglen utan låta naturen (i mitt akvarium) ha sin gilla gång. Känns ju inte kul att bidra till dåliga exemplar som inte själva kan föröka sig. Så det blir väl kanske några nitlotter till innan det lyckas. Kanske några av de andra paren lyckas bättre än de här gjorde (de har själva valt sin partner, verkar på parbildningarna som jag lyckats få tre honor och tre hanar, men de kanske "skojar med mig").

/Mikaela

Annons