yes nu har man blivit räkmamma

#1 - 28 oktober 2006 13:11
jag har köpte mina crystal red räkor för ca 2 veckor sedan och jag trodde att dom inte vill skaffa bäbisar med idag nu när jag la i löv då såg jag några jätte små bäbisar gud vad roligt.ska försöka ta bilder som jag lägger upp här sedan när man ser dom lite bättre.kul
#2 - 28 oktober 2006 14:14
Grattis, vad roligt!! :D
Själv går man i (räk) väntans tider. :p
#3 - 28 oktober 2006 15:07
Grattis - köpte inte du de på Spångas auktion? Isåfall ha Sonja blivit räkmormor då ;)

Hejhopp. R
#4 - 28 oktober 2006 16:17
grattis räkmamman:D
#5 - 28 oktober 2006 16:49
Grattis till småttningarna! :D
#6 - 28 oktober 2006 16:51
Va kul hoppas bli räkmamma själv.
#7 - 28 oktober 2006 19:01
fairing skrev:
jag har köpte mina crystal red räkor för ca 2 veckor sedan och jag trodde att dom inte vill skaffa bäbisar med idag nu när jag la i löv då såg jag några jätte små bäbisar gud vad roligt.ska försöka ta bilder som jag lägger upp här sedan när man ser dom lite bättre.kul

Jättegrattis :D
Hade dom rom när du köpte dom och dom kastade den inte i förväg?
#8 - 28 oktober 2006 19:11
jag köpte dom inte på auktionen utan på lagret och först köpte jag 4st stora o så fick jag 3små som följde med.men sen kom jag på att jag ville ha en mamma med rom har haft koll på dom men jag trodde att hon hade släppt rommen för jag såg den aldrig,men gud vad dom va små,skulle visa min sambo men han såg dom inte,jätte söta.hur många brukar dom få.har bara sett kanske 4st samtidigt.
#9 - 28 oktober 2006 19:39
Jag vet inte riktigt hur många men om man försöker uppskatta hur mycket rom det är så skulle jag gissa på 30-50 stycken om honan är välfylld med rom.
Hos mig verkar det som om den första kullen med yngel i ett kar, som inte är så tättbefolkad med räkor, där håller ynglen sig undan mer. Men ju fler räkor det blir ju mer är ynglen framme ända från de är nykläckta.
Skulle vara kul att höra/läsa vilka erfarenheter andra har av det.
#10 - 28 oktober 2006 20:09
Grattis! Vad roligt! Själv måste jag räksäkra mitt filter. De mindre räkorna åker in i det... Testade med en nylonstrumpa, men den var nog för tjock eftersom filtret slutade fungera hela tiden.
#11 - 29 oktober 2006 10:22
här har jag försökt tagit en bild på en av bäbisarna dom e så små så det är svårt att få med dom.här är en stor och den lilla framför.jag har streckat in det.klicka på bilden för att förstora
#12 - 29 oktober 2006 10:27
ralp varför fick du för dig att jag köpte dom på spångas auktion.jag va sugen på räkor men hade ingenstans att ha dom men va bra sugen.nu längtar man bara till nästa auktion men det blir ju inte förän nästa år här i stockholm.
#13 - 29 oktober 2006 11:42
fairing skrev:
ralp varför fick du för dig att jag köpte dom på spångas auktion.jag va sugen på räkor men hade ingenstans att ha dom men va bra sugen.nu längtar man bara till nästa auktion men det blir ju inte förän nästa år här i stockholm.

åk te örebro kommande helg då.. fast det ´+e ju aviserat för "endast malar"..
#14 - 29 oktober 2006 11:42
Jag har just frågat om ev auktion i Stockholmstrakten här på Zoopet.
Jag fick svaret 12:e nov (fars dag) i Haninge. Kolla efter tråden under föreningsfrågor.

Vi ses kanske där....... //Eva
#15 - 29 oktober 2006 15:02
de gär vi garanterat jag ska dit hoppas det är någon som tar med sig räkor och säljer för nu vill man även testa andra arter.
#16 - 29 oktober 2006 22:37
Sonja skrev:
Jag vet inte riktigt hur många men om man försöker uppskatta hur mycket rom det är så skulle jag gissa på 30-50 stycken om honan är välfylld med rom.

Hos mig verkar det som om den första kullen med yngel i ett kar, som inte är så tättbefolkad med räkor, där håller ynglen sig undan mer. Men ju fler räkor det blir ju mer är ynglen framme ända från de är nykläckta.

Mina WP-räkor har just passerat 50-100 stycken....svårt att räkna nuförtiden...:D
#17 - 29 oktober 2006 23:08
Sonja skrev:

Är precis likadant för mig. Köpte 4 stycken körsbärsräkor o stoppa ner dem i guppykaret. Såg inte skymten av dem så jag förmoda att de var döda. Tiden gick o när jag någon vecka senare rensa växter i karet så jag nått väldigt litet som rörde sig vid pumpen, räkyngel. De har nu växt upp och man ser nu mer räkor än fiskar. Även de nya ynglen är framme betydligt mer än som du säger den första kullen.

//MVH Tulle
#18 - 1 november 2006 20:02
här är en bild till på räkorna.härliga färger
#19 - 2 november 2006 07:36
fairing skrev:
här är en bild till på räkorna.härliga färger

Vilken trevlig bild. Ett riktigt räkparadis :D
#20 - 5 november 2006 14:20
nu har man skaffat sig 11st white pearl räkor (av sonja).ska bli kul att se dom simma omkring i akvariet ska försöka få en bild på dom.va kul det va och träffa en person här ifrån forumet som man har diskutterat med,trevligt
#21 - 5 november 2006 15:19
fairing skrev:
nu har man skaffat sig 11st white pearl räkor (av sonja).ska bli kul att se dom simma omkring i akvariet ska försöka få en bild på dom.va kul det va och träffa en person här ifrån forumet som man har diskutterat med,trevligt

Säger detsamma, kul att ses :) Hoppas det går bra med småttisarna. Dom kanske är lite osynliga i början, men sen finns dom överallt ;)
#22 - 6 november 2006 20:45
halloj sonja du sa att dom skulle vara lite osynliga till en början men kolla här,här e det fullt ös,jag lurade dom med lite mysis då fick jag ta en bild på dom vad tycker ni,ser dom ut att trivas.jag tror jag lyckades att få med 6st white pearl och 2 crystal red
#23 - 6 november 2006 20:56
Vad är det för sand du har? Skulle vilja ha sån eller nån liknande...
#24 - 6 november 2006 21:03
decoline carat6 står det på påsen en 5kg påse
#25 - 6 november 2006 21:03
fairing skrev:
halloj sonja du sa att dom skulle vara lite osynliga till en början men kolla här,här e det fullt ös,jag lurade dom med lite mysis då fick jag ta en bild på dom vad tycker ni,ser dom ut att trivas.jag tror jag lyckades att få med 6st white pearl och 2 crystal red

Ha! ha! Det ser helt underbart ut :D Jo mat är väl något som WP är väldigt intresserade av ;) Det ska bli kul att höra/se hur det går med dom framöver.
#26 - 19 november 2006 21:05
nu har mina små bäbisar visat sig mer o mer dom håller ihop de ser ut som dom leker med varandra.som mest har jag sett 5st samtidigt men det är nog fler som gömmer sig lite här o där ska försöka ta bilder på dom så ni får se hur fort dom småttingarna växer.
#27 - 19 november 2006 22:15
Ja vi vill se mera bilder :)
#28 - 20 november 2006 09:38
här har jag försökt få några bilder på bäbisarna och dom vuxna,här är bäbisarna ca en månad gamla,riktigt söta.
#29 - 20 november 2006 12:47
Det är många ser jag, speciellt på den nedre bilden. Kul :)
#30 - 20 november 2006 15:50
Mina röda körsbärsräkort har nu producerat ett hundratal småttingar som är överallt i kuben tamejfasiken ;)

Nu ska bara dom randiga släppa sina små oxå så man får se dom oxå ;)!
#31 - 21 november 2006 21:41
När räkorna trivs och börjat föröka sig verkar inte finnas något stopp på dom. Dom är ju värre än vildguppys och kaniner tillsammans ;)
#32 - 22 november 2006 11:13
Sonja skrev:
När räkorna trivs och börjat föröka sig verkar inte finnas något stopp på dom. Dom är ju värre än vildguppys och kaniner tillsammans ;)

Har bara haft mina räkor i 3 månader och jag börjar redan oroa mig för vad jag ska göra med alla när de blivit för många :confused: Känns ju inte som att efterfrågan är i paritet med deras förmåga att föröka sig ;)
#33 - 22 november 2006 11:58
ChristianM skrev:
Har bara haft mina räkor i 3 månader och jag börjar redan oroa mig för vad jag ska göra med alla när de blivit för många :confused: Känns ju inte som att efterfrågan är i paritet med deras förmåga att föröka sig ;)

En "lösning" är att stoppa ner några små fiskar som inte ger sig på de stora men tar lite små räkyngel. Då hålls dom ner lite.
#34 - 22 november 2006 15:08
Sonja skrev:
En "lösning" är att stoppa ner några små fiskar som inte ger sig på de stora men tar lite små räkyngel. Då hålls dom ner lite.

Förslag på fiskar ? Min kampfisk har sett hungrig ut ett par gånger men grabben är lite långsam ;)

Jag vet ärligt talat inte hur många som kom med första kullen men det är bara 6 kvar så jag misstänker att mina tetror och platys kanske käkat upp några innan jag hann upptäcka de små förra gången och i så fall är det ju ingen större fara. Men hellre att de käkar upp några än att jag själv tvingas vidta åtgärder.
#35 - 22 november 2006 23:09
Körsbärsräkor ynglar av sig som sjutton och jag har mina ihop med ett rätt stort gäng prickiga blåögon (Pseudomugil gertrudae). Det funkar bra, tror att blåögonen äter en del yngel, men det blir en hel del extra räkor ändå. Men t ex CR vill jag inte ha ihop med fiskar, inte tiger heller. Där vill jag ju få yngel.
#36 - 27 december 2006 18:57
nu har jag satt över mina räkor i 160l guppyakvariet men jag ser inte röken av white pearl bara dom andra dom kanske kommer fram när man minst annar det.annars så får jag höra av mig till dig sonja.kan tyvärr inte ta några bilder för kamran är inlämnad för andra gången sen i augusti.köp ej hp.
#37 - 28 december 2006 12:50
fairing skrev:
nu har jag satt över mina räkor i 160l guppyakvariet men jag ser inte röken av white pearl bara dom andra dom kanske kommer fram när man minst annar det.annars så får jag höra av mig till dig sonja.kan tyvärr inte ta några bilder för kamran är inlämnad för andra gången sen i augusti.köp ej hp.

WP finns säker kvar, men har mycket mer plats att gömma sig på. Dom första jag hade var rätt hemliga men när dom väl börjat föröka sig så är dom helt orädda och framme. Annars får vi fixa till något, det är ju så nära ;)
#38 - 28 december 2006 13:17
Men va tusan! Mina räkor gör aldrig bäbisar, trots att feta honan burit rom massa gånger och jag iaf till 99% har en hane *suck*
Grattis till bäbbarna:)
#39 - 28 december 2006 18:16
Sedan jag köpte mina räkor för ca 1 månad sedan (är det verkligen så längesedan!? ;) ) så ser jag nästan varje dag 2mm stora räkor som sitter på innefiltret (som jag dragit en nylonstrumpa över) och mumsar i sig foderrester och döda växtdelar :D
#40 - 28 december 2006 18:43
qenzo skrev:
Men va tusan! Mina räkor gör aldrig bäbisar, trots att feta honan burit rom massa gånger och jag iaf till 99% har en hane *suck*

Grattis till bäbbarna:)

Vad var det för räksort du har? Vet du vad du har för ph och hårdhet på vattnet?
#41 - 28 december 2006 21:09
Det är körsbär... om jag nu inte minns helt fel. De är iaf köpta av MagicFingers.
Ph och hårdhet vet jag inte... har inget att kolla det med.
#42 - 30 december 2006 07:57
qenzo skrev:
Det är körsbär... om jag nu inte minns helt fel. De är iaf köpta av MagicFingers.

Ph och hårdhet vet jag inte... har inget att kolla det med.

Ok, dom är ju tåliga och borde inte krångla. Speciellt inte om du har dom i samma typ av vatten som MagicFinger och han får massor av yngel.
Hur länge har du haft dom då?
#43 - 7 januari 2007 09:05
halloj igen nu har en av mina crystal red fått rom och den har krypit ner under magen,yes vad roligt.dom kanske trivs bättre nu när dom e i 160med guppisarna det finns ju flera gömställen dära.
#44 - 7 januari 2007 10:44
Är det sanden som är vit på bilden?

fairing skrev:
här har jag försökt tagit en bild på en av bäbisarna dom e så små så det är svårt att få med dom.här är en stor och den lilla framför.jag har streckat in det.klicka på bilden för att förstora

:confused: Eftersom jag är nyfiken vill jag veta vad som är så vitt på bilden?[:o]
#45 - 7 januari 2007 11:45
japp de är sanden de,fast nu har jag flyttat dom till mitt stora akvarium och här verkar dom trivas,har ingen kamera nu så jag kan ej ta en bild på dom.köp ej hp
#46 - 11 januari 2007 14:35
Jag fick räkbäbisar inatt jag :) Oj vad förvånad jag blev när jag tände i lilla karet och såg nått väldit litet simma förbi. Man sitter och letar efter dem. Men de är svåra att upptäcka.
#47 - 12 januari 2007 03:41
Grattis! Visst är dom bra på att hålla sig undan i början. Dom är så himla små när dom är nykläckta.
#48 - 13 januari 2007 12:40
Min första bebis!!!!!!!!!!!!

Jag har fått min första lilla Red Crystal bebis och den var så sööööt... Pytteliten, såg den på eklövet... :p
Jag har fortfarande lite nitrit, 0,2 så tydligen påverkar det inte ägg och kläckning iaf... Jag har ju varit uppe på 0,8 när det var som värst för ett par veckor sen... :p
Jag har alla 10 räkorna kvar som jag köpte... Attans vad de kan gömma sig... Big mama lurade mig och hängde med träroten till sällskapsakvariet trots att vi vände och vred på den länge och väl ;) och där släppte hon sin rom så den ser man väl inte spår av.... Ska försöka fånga in henne men hon sitter mest och kikar ut...
Fick tydligen många honor för nu är 5 till med rom :D Är sååå lycklig....
#49 - 15 januari 2007 19:54
Nu har även jag blivit mormor! Mina körsbärsräkor har ynglat av sig!

Det har börjat bli skitigt på botten, så jag tänkte det var dags att damsuga. Tittade idag och såg även att det var skit på rutan. Tittade närmare och såg att det var minst 10 stycken små mm stora genomskinliga räkyngel! Gissa om jag blev glad! Jag trodde att min räkmamma hade tappat äggen i en flytt, eftersom ingenting hände. Sen såg jag henne inte på ett tag och trodde att hon dött. Men nu har jag småttingar! Hur många vet jag inte. De syns inte så bra på sanden, de smälter in. Men jag har fortfarande inte damsugit, och nu vågar jag inte. Vill inte bli av med mina första räkbäbisar!!

Nu ser jag fram emot att skaffa nya sorter och fler akvarium!
#50 - 28 januari 2007 16:51
Mera bebisar!!!!

Vi har fått syn på en microskopisk liten räkbebis :D I fel vinkel såg man den inte alls... så himla liten och tunn... ;)

Men va fort de växer!!!! Storasyskonen har gått från ca 1,5 mm till ca 4 mm på 2 veckor, uppskattningsvis... :p Har ni någon uppfattning om hur lång tid det tar från att de föds till de är könsmogna, Crystal är det kan jag ju tillägga kanske... :D
#51 - 25 februari 2007 20:22
här e en bild på en av mina crystal red räkor som bär på rom har just nu 2 st ssom bär på rom samtidigt plus att jag hitade bäbisar idag så dom storm trivs nog i 160l guppi akvariet.

Annons