YES!!! Fjärilsrom!!! Och nu???

#1 - 6 augusti 2006 18:20
Jahaa, nu har jag rom på ett av mina fjärilsciklidpar! Förmodligen på båda! Och dom köpte jag nu i veckan!

Dom har hållt på och grävt en grop i hörnet av framrutan och sidorutan, mitt framför näsan på mig! :p

Jag har sett honan lägga rom, en hel del rom, men jag vet inte vad hannen har för sig... Ser man om han befruktar den? Han är där och snurrar men jag ser ingen mjölke...

Rommen ser jag eftersom jag tog fram förstorningglaset! Nu när jag vet vad jag ska titta efter ser jag den utan förstorningsglas...

Det andra paret håller till längst bak i karet så dom ser jag inte mycket av numera, särskilt inte hannen. Jag har sett att honan har ett litet äggläggningsrör! Tidigare var dom i framkanten av karet hela tiden...

Nu till min undran: Vad händer nu? Brukar dom klara rom/yngel i ett sällskapskar med andra fiskar? [:o]
Dom jagar ju bort dom andra. T.o.m. en liten mask till kuhli (kom dit igår) blir bortkörd.

Ska jag ha en nattlampa tänd? Med tanke på att där är 3 kuhliålar och en stor amanoräka som är framme på nätterna...

Måste jag suga upp ynglen för att dom ska klara sig??? Vill helst inte, gillar att se ciklidernas yngelvård, men vill samtidigt ha NÅGRA levande yngel...

Är det artemia som gäller, om det går vägen?

OJ! Vad kul, och nervöst! Jag har ju bara fått yngel av kakaduorna tidigare. Och dom går ensamma i sitt kar och klarar sig bra själv. Jag har heller aldrig sett deras rom/larver eftersom de leker i en kokosnöt.

Någon med erfarenhet som kan ge tips???
#2 - 6 augusti 2006 18:34
Detta har jag ingen aning om!
Men jag måste ändå säga GRATTSI! Hemskt kul, lycka till!
#3 - 6 augusti 2006 18:38
Ja, visst är det roligt! Men sååå oroligt också!!! Jag är inte precis en sån med is i magen när det gäller mina småttingar... :)

Jag har en känsla av att det inte kommer att gå vägen... Att dom inte ska klara det, med alla andra fiskar i karet! :(
#4 - 6 augusti 2006 19:49
Dom är väl rätt duktiga på att vakta dem, är det inte så?
Hur gör andra, vet du? Flytta dem eller något... Det måste finnas nåt bra sätt.
#5 - 6 augusti 2006 19:55
Jag hoppas ju på att få svar från någon som har erfarenhet...
Jag undrar om dom är mindre än kakaduaynglen?

Men dom vaktar rätt bra, fast det är många som är ute efter rommen märker jag... Känner dom det på lukten tro?

Jag undra också hur man vet om rommen blir befruktad. Mjölke... det LÅTER som om den är vit, men något sånt ser jag inte!
#6 - 7 augusti 2006 09:29
Jättekul!!! Mina Bolivianska fjärilar lekte i går, för fjärde gången! Mjölken syns inte kan jag säga, har studerat det noga. Första två gångerna blev i alla fall rommen uppäten, förra gången kläcktes den, men sedan försvann de nykläckta, ska se hur det går den här gången. Jag har nu plockat bort en hel del innevånare i karet, men dom delar fortfarande burk med två Sturisomor (som också har rom) och 20 Corydoras. Förut fanns det ett gäng ancistrusar, dvärgbotior, fjärilar och guppy i karet också, så jag tror att förutsättningarna har ökat i alla fall! Vad jag har förstått så behöver ciklider träna på det där med yngelvård, så man kan få vänta ett antal lekar innan det blir något... Jag vet att jag hittade en tidigare tåt där någon skrivit väldigt ingående om hur man skulle sköta det hela... men självklart bokmärkte jag den inte... Du får väl göra en sökning på fjäril och rom eller nåt sånt.. Lycka till!
#7 - 7 augusti 2006 09:36
Tack för svaret tant Nancy! Det hade varit intressant att läsa den tråden... Jag sökte innan jag startade denna tråd.
Men jag är inte så bra på att söka. Får upp en massa konstiga trådar som inte säger så mycket! [:o]

I morse var rommen kvar men nu när jag tittade tyckte jag den minskat drastiskt. Jag tycker det ser ut som om hannen går och plockar bland den...:( :confused:

Men han jagar bort andra som kommer nära...

Det andra paret tror jag också har rom. Jag ser bara en av dom i taget. Dom kanske turas om att vakta? Tidigare såg man dom hela tiden. båda två...
Dom har i så fall lagt rom längst bak i karet, bland alla växter. :)

Det här paret har lagt rom i en grop, precis öppet vid framrutan...
#8 - 7 augusti 2006 11:50
Om du har kritvita romkorn så är de obefruktade, och det är dessa som föräldrarna rensar bort, annars blir det mögel. När rommen försvinner så brukar det ske på några minuter, men jag har hittills inte sett när det händer, så jag vet inte om det är de själva eller någon annan fisk som har kaviarkalas!!!
#9 - 7 augusti 2006 21:01
Det är i alla fall några genomskinliga romkorn kvar...
Men dom flesta verkar ha försvunnit, från det ena paret där jag ser gropen.

Det andra paret har ju sitt "bo" på ett osynligt ställe och verkar vakta en i taget!
Ser mysigt ut, när t.ex. honan försvinner, då kommer hannen fram osv!!! :)
#10 - 7 augusti 2006 21:47
[quote=Birgitta W]Ser mysigt ut, när t.ex. honan försvinner, då kommer hannen fram osv!!! :)[/quote]

Yngelvård är mysigt. Har själv vårdat mitt eget yngel över ett år nu och kan inte annat än instämma... ;)

Skämt å sido, jag hoppas det går bra med dina fjärilars avkomma! Vet inte så mycket om denna fisk mer än att de är väldigt fina!

// Johan
#11 - 8 augusti 2006 11:33
Grattis till ditt eget yngel!!! :) Mysig ålder, det händer så mycket runt året!

Fjärilsyngel ser det inte ut att bli några i denna omgången i alla fall... :(

Alla fjärilar är nu framme och bryr sig inte alls om sina gropar! Har fullt upp med att tetas med varandra... :(

Jag antar att det är svårt att försvara rommen mot alla dessa andra fiskar. Vill jag ha fjärilsyngel får jag nog flytta fjärilarna, men det är ju i detta kar jag vill ha dom!!!
#12 - 8 augusti 2006 13:20
Hos mig är rommen kvar, men den är ännu inte kläckt... väntar med spänning!!! Jag inte fjärilarna i "rätt" kar, tänkte ta en kull yngel på dem först, sedan får de flytta... Det kan ju vara så att du skulle kunna flytta ett par, det kanske är så att de äter varandras rom, för att trygga sin egen avkomma *puckat, jag vet... men det är ju firrar*
#13 - 8 augusti 2006 16:49
Du kana mycket väl ha rätt i det, att dom äter varandras rom. Jag har sett hur ett av paren försöker komma in på det andras revir... :(
Fattade inte varför förut, men tänk om dom ville ta det andra parets rom... Tokarna!

När jag tömt mitt 70-liters kanske jag ska ta och flytta över ett av paren dit! Skulle vara roligt att få i alla fall en kull av dom.
Och se yngelvården!!! Det är så roligt att se! :)

Behöver dom några "fiender", så dom försvarar sin avkomma? Eller går det bäst om dom är helt ensamma i ett kar?
#14 - 12 augusti 2006 08:38
Jag ville bara tala om att mina Bolivianer verkar lyckas denna gång. Dom har i alla fall kvar en hel hög sprattlande små yngel som dom flyttar runt till små gropar i akvariet. De enda fiender de har är ca 20 st Corydoras som verkligen försöker att norpa yngel, men cikliderna försvarar sina små med väldig energi. Värst är mina 10 C davidsandsiyngel som är tonåringar och väldigt envetna i sina försök att få en munsbit...
#15 - 13 augusti 2006 13:27
Mina duktiga fjärilar flyttar fortfarande runt en hög med sprattlande små bebbar!!! Är det någon som vet hur lång tid det tar innan de börjar kunna "simma på egna fenor", alltså innan de lämnar botten??? Jag vet inte hur länge de små föräldrarna kommer att orka kämpa mot 20 st corydoras nämligen, tror att dom kommer att jaga lite mindre när ynglen börjar simma.

Jag kommer bara att mata ynglen med small fry och mikromask, eftersom jag inte har tid till artemiakläckning nu, kan det räcka som käk??? (varför ska alla fiskar leka när man har det som mest kaotiskt, håller på och får lägenheten i ordning efter en separation)
#16 - 13 augusti 2006 17:14
Roligt att dina fjärilar är så duktiga försvarare! Hoppas det går vägen och dom får växa upp. Ska man ta upp dom när dom blir frisimmande? Jag antar att dom är mer utsatta då... [:o]

En av mina honor låg död nu i morse... [:-4] Hon har varit slö några dagar men jag granskade henne och hon såg helt OK ut i färg osv.
Så nu ska jag lämna tillbaka hennes hanne.

Det blev inget av all rom. Den blev uppäten. Kanske flyttar jag över det kvarvarande paret, tillfälligt, till ett annat kar för att få yngel.
Men det får bli senare.

Jag försöker få med ett kort på ett av mina par. Jag har ju digitalkamera nu!!! :p
Hoppas det lyckas, jag har glömt hur man gjorde med bildprogrammet...
Bilagor:
#17 - 18 augusti 2006 18:25
Ny lek av fjärilarna!

Nu leker fjärilarna igen. Denna gången på en flat sten. Först grävde dom gropen dom lekte i sist större.

Sedan putsade dom stenen fri från sandkorn. Det är en helt del sand på alla flata stenar.

Sedan lekte dom (och leker fortfarande!). :)

Jag tog kort, dom är inte så väldigt bra, men man ser lite i alla fall... [:o]

Först den putsade, fina stenen. Sedan leker dom, man ser romkornen!
#18 - 18 augusti 2006 23:20
Jättekul Birgitta! Mina klarade ynglen tills de började simma den här gången... sedan försvann de på några minuter, tror faktiskt att det var föräldrarna själva som inte fattade att det var deras egna yngel *morr*

Nu är mina förpassade till ett 70 l kar som de delar med 10 corydoras under min stora akvariekarusell... men sedan ska vi se om dom kan lyckas bättre. Tänker låta dem få ett kar helt för sig själva, bara för att se om det är dom själva som käkar rom och yngel...
#19 - 19 augusti 2006 07:29
Ja, visst är det jättekul! Även om jag inte räknar med att rommen/ynglen klarar sig... [:o]

I natt har den i alla fall klarat sig! Och en grop har dom grävt som står och väntar på ynglen. :)

Jag räknar också med att ta upp paret och ha dom i ett eget kar ett tag, för att få överlevande yngel.
Det är så roligt att se yngelvård och hur ynglen utvecklas och blir mer och mer lika sina föräldrar! :p
#20 - 19 augusti 2006 11:25
Rommen finns fortfarande kvar och dom är jätteduktiga att vakta! :)

Dom turas om, är det vanligt att dom gör så?
En i taget står över stenen och viftar. Så fort den "lediga" kommer i närheten så sticker "förra skiftet" iväg i en väldans fart.
Och så håller dom på! :p

Men oftast tycker jag det är hannen som står där, medan honan är ute på vift... :rolleyes:

Det tar väl ett par dagar eller så innan rommen kläcks, får se hur det går då...[:o]
#21 - 19 augusti 2006 15:37
Mina turades också om... Men hannen är lite klantig, så när ynglen var kläckta så viftade han fortfarande lika hårt... så honan fick åka runt i karet och samla yngel.
#22 - 19 augusti 2006 21:11
Min hanne är bättre än honan på att vakta rommen i alla fall. Det ser för gulligt ut när en av dom kommer för att byta av den andra. Dom simmar varandra till mötes, stryker sig mot varandra i förbifarten och så tar den andra över!

Om någon fara hotar (jag t.ex. [:o] ) så verkar det som om den som inte har vakten känner det på sig och kommer sättandes!

En gång när jag tittade klantade honan till det. Hon skulle ta över vakten från hannen så han simmade henne till mötes. Men då vände hon och simmade bort tillsammans med honom så rommen var obevakad! [B)]

Det märkte ju tetrorna genast och satte iväg dit. Men hannen tvärvände och jagade bort dom! :) Räddade situationen som honan ställt till med! :) Han är den som är där oftast.

Nu gräver ibland den "lediga" ännu mer på gropen. Undrar om rommen kläcks i morgon, det är andra dagen då... Eller på måndag.

När dom blir frisimmande är jag inte hemma... :(
#23 - 20 augusti 2006 09:30
I morse var fjärilsrommen borta... :(

Jag har haft en lampa tänd i rummet, men det hjälpte tydligen inte. Jag misstänker kuhliålarna. Dom är nästan bara framme på natten. :mad:

Vill jag ha fjärilsciklidyngel måste jag tydligen flytta paret till ett eget akvarium. Det får bli framåt hösten.

Annons