Jahaa, nu har jag rom på ett av mina fjärilsciklidpar! Förmodligen på båda! Och dom köpte jag nu i veckan!
Dom har hållt på och grävt en grop i hörnet av framrutan och sidorutan, mitt framför näsan på mig! :p
Jag har sett honan lägga rom, en hel del rom, men jag vet inte vad hannen har för sig... Ser man om han befruktar den? Han är där och snurrar men jag ser ingen mjölke...
Rommen ser jag eftersom jag tog fram förstorningglaset! Nu när jag vet vad jag ska titta efter ser jag den utan förstorningsglas...
Det andra paret håller till längst bak i karet så dom ser jag inte mycket av numera, särskilt inte hannen. Jag har sett att honan har ett litet äggläggningsrör! Tidigare var dom i framkanten av karet hela tiden...
Nu till min undran: Vad händer nu? Brukar dom klara rom/yngel i ett sällskapskar med andra fiskar? [:o]
Dom jagar ju bort dom andra. T.o.m. en liten mask till kuhli (kom dit igår) blir bortkörd.
Ska jag ha en nattlampa tänd? Med tanke på att där är 3 kuhliålar och en stor amanoräka som är framme på nätterna...
Måste jag suga upp ynglen för att dom ska klara sig??? Vill helst inte, gillar att se ciklidernas yngelvård, men vill samtidigt ha NÅGRA levande yngel...
Är det artemia som gäller, om det går vägen?
OJ! Vad kul, och nervöst! Jag har ju bara fått yngel av kakaduorna tidigare. Och dom går ensamma i sitt kar och klarar sig bra själv. Jag har heller aldrig sett deras rom/larver eftersom de leker i en kokosnöt.
Någon med erfarenhet som kan ge tips???