Yaras mikromix

#1 - 6 maj 2005 15:58
Hei!
Jeg lurer på om noen her erfaringer med bruk av Yaras mikromix i sin PMDD?
Jeg har brukt denne mikro mixen nå i ca ett år, og hele tiden har jeg slitt med brist på jern-magnesium-calcum.. Jeg har testet å gå ned på magnesium mengden for å unngå calcium brist, men da får jeg jern eller magnesium brist (er ikke sikker). Om jeg da øker mengden med mikro får jeg trådalger...
Er det mikromixen som det er noe feil med?
Min dosering ser slik ut for tiden:
KNO3: stamløsning med 140 ml KNO3 i 1 liter. Doserer 10 ml pr 100 l.
KH2PO4: stamløsning med 30 ml i 1 liter. Doserer 10 ml pr 100 l.
K2SO4: 2,5 ml pr 100 l Doseres tørt.
MgSO4: 2,5 ml pr 100 l Doseres tørt.
Calcium, jeg bruker gips som calciumkilde. (calciumsulfat) 4 tsk pr 100 l.
Yaras mikro mix: stamløsning 15 ml i 1 liter. Doserer 10 ml pr 100 l.
Co2: 30-40 mg/l

Kjører en full dose ved vannskifte og så ny dose etter to dager, bortsett fra calcium og magnecium. Har en GH her på 0,5-1.

En annen ting jeg lurer på er hvordan man kan vite foholdet mellom Mg og Ca når man måler GH?
#2 - 6 maj 2005 18:29
140 ml KNO3 i 1 liter borde bli 29 tsk i 1 liter. 10 ml per 100 liter ger dig isåfall 10 ppm NO3. Perfekt.

30 ml KH2PO4 i 1 liter ger på samma sätt 2 ppm PO4 vid en dosering på 10 ml per 100 liter. Friskt vågat, men bra nivå tycker jag. Eventuellt kan du blanda 15 ml KH2PO4 istället så du får mer likt Redfield-ration mellan NO3 och PO4.

K2SO4 och MgSO4 ser också bra ut.

En snabb beräkning med 1000 ppm i 1 liter med Michael Astners mikrokalkylator på http://www.mohavegold.net gör att även det ser helt okej ut. Du får 0.1 ppm järn med en 10 ml per 100 literdosering.

Jag kan också få trådalger med den här doseringen med NutriSi/Mikro+/TMG - om jag kör för låg CO2-nivå eller för lite dosering av allt.

Vilken CO2-nivå siktar du på och hur ofta doserar du för hela volymen och hur ofta och hur stora vattenbyten gör du?
#3 - 6 maj 2005 18:30
Hur avgör du förresten att du får järnbrist? Det är extremt få personer som får det.
#4 - 6 maj 2005 19:34
[QUOTE=defdac]
Jag kan också få trådalger med den här doseringen med NutriSi/Mikro+/TMG - om jag kör för låg CO2-nivå eller för lite dosering av allt.

Vilken CO2-nivå siktar du på och hur ofta doserar du för hela volymen och hur ofta och hur stora vattenbyten gör du?[/QUOTE]

Jeg har PH controller som står på PH 6,4 og et KH på 3-4, som gir meg 30-40 mg/l med co2. Jeg doserer for hele volumet søndag, onsdag og fredag. 50% vattenbyte hver søndag.

[QUOTE=defdac]Hur avgör du förresten att du får järnbrist? Det är extremt få personer som får det.[/QUOTE]
Bladene på min Hydrocotyle leucocephala blir lysegrønne, mens bladnervene fortsatt er grønne. Det samme skjer med min H. Micranthemoides, men i tilleg til at denne får lyse, nesten gjennomsiktige skudd, så krøller bladene seg sammen.
#5 - 6 maj 2005 19:48
[QUOTE=Sindre.b]
Jeg har PH controller som står på PH 6,4 og et KH på 3-4, som gir meg 30-40 mg/l med co2. Jeg doserer for hele volumet søndag, onsdag og fredag. 50% vattenbyte hver søndag.
[/quote]
Bubblar det bra från alla växter?

Dubbelkolla med ett extra vanligt pH-test om pH-proben eventuellt behöver kalibreras om.

[QUOTE=defdac]
Bladene på min Hydrocotyle leucocephala blir lysegrønne, mens bladnervene fortsatt er grønne. Det samme skjer med min H. Micranthemoides, men i tilleg til at denne får lyse, nesten gjennomsiktige skudd, så krøller bladene seg sammen.[/QUOTE]
Krøllet låter mest som Calciumbrist vilket inte vore omöjligt med så lågt GH. Calciumsulfat har jag hört inte är någon bra Calciumkälla då det inte löser upp sig så bra. Testa med Calciumklorid (CaCl2) eller calciumkarbonat (CaCO3) istället och öka GH:t till typ 4. Huvudsaken är att MgSO4-doseringen gör att du får ett Mg:Ca-förhållande runt 1:4. Det är inte så noga, men som du själv märker så ger dig mer MgSO4 mer Calciumbrister vilket helt klart tyder på att din CaSO4 inte riktigt fungerar.

Jag har inte märkt det själv, men det finns en möjlighet att en Calciumbrist skulle kunna göra att du får mindre bubbel, dvs att för låga Calciumnivåer gör att växten inte kan ta upp så mycket övriga näringsämnen - vilket skulle förklara järnbristsymptomen trots bra mikronivåer.

Något är det som blockerar upptaget om du får trådalger med så bra övriga näringsnivåer och om du har bra CO2-halt. Någon här på forumet märkte direkt mer bubbel när det doserades mer Calcium, men det har jag själv aldrig märkt trots att jag har lite problem med Calciumbrister.

Torvfiltrering binder Calcium, eventuellt även en massa stora rötter.
#6 - 6 maj 2005 20:20
[QUOTE=defdac]
Bubblar det bra från alla växter?[/quote]
Takk for svar. :)
Bare 15 minutter etter at lyset har slått seg på bubler det masse.
[QUOTE=defdac]
Dubbelkolla med ett extra vanligt pH-test om pH-proben eventuellt behöver kalibreras om.[/quote]

Testet nå med mitt tetra PH test, det viser mellom 5 og 6 et sted, vilket skulle gi meg alt for mye co2. Kan plantene få for mye co2?

[QUOTE=defdac]
Krøllet låter mest som Calciumbrist vilket inte vore omöjligt med så lågt GH. Calciumsulfat har jag hört inte är någon bra Calciumkälla då det inte löser upp sig så bra. Testa med Calciumklorid (CaCl2) eller calciumkarbonat (CaCO3) istället och öka GH:t till typ 4. Huvudsaken är att MgSO4-doseringen gör att du får ett Mg:Ca-förhållande runt 1:4. Det är inte så noga, men som du själv märker så ger dig mer MgSO4 mer Calciumbrister vilket helt klart tyder på att din CaSO4 inte riktigt fungerar.[/QUOTE]

Da er det kansje der problemet ligger. Får se om jeg får tak i CaCl2 i morgen.

[QUOTE=defdac]Jag har inte märkt det själv, men det finns en möjlighet att en Calciumbrist skulle kunna göra att du får mindre bubbel, dvs att för låga Calciumnivåer gör att växten inte kan ta upp så mycket övriga näringsämnen - vilket skulle förklara järnbristsymptomen trots bra mikronivåer.

Något är det som blockerar upptaget om du får trådalger med så bra övriga näringsnivåer och om du har bra CO2-halt. Någon här på forumet märkte direkt mer bubbel när det doserades mer Calcium, men det har jag själv aldrig märkt trots att jag har lite problem med Calciumbrister.[/QUOTE]

Jeg har som sagt bra med bubbel, og plantene vokser noe helt sinnsykt, men det er helt klart at de har brist på noe. Tester med CaCl2 etter vannbytte på søndag og ser hvordan det går.

Vet du om det finnes noen som bruker yaras mikromix?
#7 - 6 maj 2005 20:51

Jeg har som sagt bra med bubbel, og plantene vokser noe helt sinnsykt, men det er helt klart at de har brist på noe. Tester med CaCl2 etter vannbytte på søndag og ser hvordan det går.

Ja det är ungefär samma sak för mig. I skugga försvinner mycket av Calciumbristerna och dom visar sig främst nära ljuset när det växer som absolut bäst.

Jag har nyligen tagit ur ett par riktigt stora rötter ur akvariet och jag tycker mig se en liten förbättring med mindre krullighet. Av en händelse så har jag även noterat att jag inte hade Calciumbrister när jag körde utan rötter tidigare. Men det är lite tidigt att säga något säkert ännu, jag har bara kört utan rötter några veckor.

Vet du om det finnes noen som bruker yaras mikromix?

Nej, men vi får hoppas att någon som läser det här gör det 8)

Annons