yahoo...kampfisk rom äntligen!

#1 - 21 januari 2007 19:08
Jippi, idag när jag kom hem upptäckte jag små rom, min kampfisk hona och hane hade lekt! men nu undrar jag bara behöver ynglena nån slags pump? och hur ofta matar man dom med infousier/liquifry no1 och efter hur länge börjar man mata dom med artemia?

Tack för all hjälp :D
#2 - 21 januari 2007 19:30
Nej, de behöver ingen pump. Mata många gånger per dag. Se till att alla matrester tas bort och vatten byts 1-2ggr/dag. Hur snabbt du kan börja med artemia beror på hur snabbt de växer, men kanske en vecka eller två.
#3 - 21 januari 2007 19:31
Hej!
Till att börja med ta ur honan, annars så äter hon upp äggen.
Så fort du ser att ynglerna är kläckta börja mata dom med infousier 3-4/gånger om dagen. Sen när dom är ca 1-1.5 vecka kan du börja med artemia. Tänk på att göra en långsam övergång. Hanen kan vara kvar hos ynglerna ca 3-5dagar. Så att ynglerna blir starka nog att överleva. Men ser du att hanen börjar äta upp ygnlerna ta bort honom. Gör inga vatten byten förrän ynglerna är fri simmande ca 2-3 dagar efter du sett äggen. Gör sen vatten byta ca30% varannan dag. Sätt gärna i ett filter efter en vecka med en nylonstrumpa på så slipper du vara rädd för dåligt vatten.

MVH Anna!
#4 - 22 januari 2007 06:40
:Dkan man ha en sån här?vad är bäst?:confused:
#5 - 23 januari 2007 14:20
var får man tag på infusorier
#6 - 27 januari 2007 15:05
var får man tag på infusorier

Lättast är att göra dessa själv. Ta lite hö och lägg i en burk med lock häll i stillastående vatten sätt på locket, Typ regn vatten. Låt detta stå ett dygn i fönstret och sen har du infusier. Mata ynglerna med detta 3-4 gånger om dan ca 5droppar varja gång.
#7 - 8 februari 2007 13:59
Till att börja med ta ur honan, annars så äter hon upp äggen.

Och honan skall tas bort för att inte stressa hanen i onödan (då han vaktar boet)

Lycka till med småttingarna!

Annons