XL zoo 54 L

#1 - 14 april 2012 14:34
ska köpa akvarium till min dotter.
Duger detta? http://www.xl-zoo.se/?p=259
Har någon testat det? eller är det bara skräp?

Kommer att ha kampfisk i det.
/Johan
#2 - 14 april 2012 15:32
De mesta som säljs är bra grejer men man är mer försiktig när det gäller riktigt stora kar! Ett tipps för att det ska funka bra är att satsa på filterbiten, du kan fixa 2 glaslister och limma fast och klämma ett filtermatta bakom och en liten pump så får du en underhållsfri och effektiv filtrering och friska kampfiskar! Glöm inte flytväxter;) http://www.google.se/search?q=hmf+filter&hl=sv&client=opera&hs=1Yl&rls=sv&channel=suggest&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=V5qJT9vnJIv64QTsipXNCQ&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CCAQ_AUoAQ&biw=1006&bih=688
#3 - 14 april 2012 15:33
Hej

Jag har haft ett sådant akvarium och det fungerar bra om man tänker på att det är en liten vattenvolym och sköter karet/vattenbyten så går det bra. Hade Panda bottenmalar som till och med lekte 2 gånger i detta kar. Se bilder i min bildmapp.

Må så gott
Klas-Göran
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 14 april 2012 15:39
petviken skrev:
ska köpa akvarium till min dotter.

Duger detta? http://www.xl-zoo.se/?p=259

Har någon testat det? eller är det bara skräp?

Kommer att ha kampfisk i det.

/Johan

Ett så otroligt billigt akvarieset bara måste ha snålat in rejält på prylarna - så utan att veta något om vad som ingår så kan det kanske vara vettigt att uppgradera pumpen, köpa till en reflektor för belysningen etc.

Kampfiskar i sig är ju inte så krävande så de klarar sig dock rätt hyfsat utan de allra bästa prylarna
#5 - 14 april 2012 20:17
hmm mycket intressant. Du menar jag sliter ut befintlig filter och gör en filtermatta. Polletten har inte riktigt ramlat ner. Jag får surfa runt mer.
#6 - 15 april 2012 05:40
Det ser ut som ett Eheim Aquastar på bilden, och om det är så innehåller de standard Eheim-prylar. Det lilla paketet innehåller en 50W Jäger doppvärmare och ett Eheim 2008 innerfilter, inga jättedåliga prylar enligt min mening.
Har själv ett sånt som jag köpte nytt för en 5-hundring.
#7 - 15 april 2012 07:43
Den affären är systerbutik till Akvarielagret så det är med största säkerhet bra prylar.
#8 - 15 april 2012 08:06
Mumin skrev:
Den affären är systerbutik till Akvarielagret så det är med största säkerhet bra prylar.

Akvarielagret brukar sälja ett lite annat paket (diversa) för samma peng. I det paketet får man med en alldeles för stark, kinatillverkad, pump. Den både låter en del men framförallt blir det alldeles för strömt vatten för de flesta fiskar. Om det är i detta fall är det läge att byta ut just pumpen. Akvarielagret brukar låta en köpa en bättre pump till reducerat pris (-100lappen om jag minns) om de behåller den ordinarie pumpen. Och som Kjell säger satsa en peng på reflektor också.

Men om just detta paketet är utrustat så eller om det är ett Eheim-paket med bättre prylar vet jag inte.
#9 - 15 april 2012 18:31
Det blev en Eheim Aquastar för 598 kr.
Den på bilden var en Diversa för 398 kr.

Håller på nu som bäst på med kattsand. Funderar på om man ska ha blästersand under eller över kattsanden,,,

Korkad fråga men vad är Reflektor? Är helt ny på detta.
#10 - 15 april 2012 18:52
petviken skrev:

Korkad fråga men vad är Reflektor? Är helt ny på detta.

En reflektor är blank aluminium halvcirkel som man har bakom ljuskällan. En lösning om man inte vill lägga peng på det är aluminiumfolie.

Annons