Xiphophorus mayae

#1 - 21 juli 2012 21:41
Var inne i "min" butik idag, och han hade fått in stora svärdbärare, som kallades Xiphophorus mayae, de såg ut som stora gröna svärdbärare, men med fler röda band. Tydligen var de F1:or, och han som lämnade in dem hade fått tag i dem i Tyskland, om jag förstod rätt, och sa att han i "min" butik nu nog var den enda butiken i Sverige som hade dem.

Jag funderar på att köpa några, nå´n som hört talas om den?
#2 - 21 juli 2012 21:56
De inte bara kallas X. mayae, de heter det också. Det är en annan art än den X. helleri, som är den art som gett upphov till de framavlade röda hobbyvarianterna.
Särskilt vanlig är den väl inte, men inte SÅ ovanlig att han är den enda som har den. Förekommer regelbundet på grosistlistorna. Har ett akvarium fullt själv. Betvivlar att inlämnaren fått tag på viltfångade i Tyskland, men för all del det kan vara så. Vad var det för fångstlokal angiven?
Har den inte det så är det inga F1:or.
Har den lokal så ska du vara noga med att inte blanda den med några andra Xiphophorusarter, helst inga levandefödare alls, utan hålla den ren.
#3 - 21 juli 2012 22:07
Låter ytterst intressant, någon som kan posta en bild.

När de gäller levandefödare är jag på jakt efter lite mer "udda" sorter gärna så lika VF som möjligt.
#4 - 21 juli 2012 22:13
Vet inte om han hade fått nå´n lokal angiven, minns inte om det stod nå´t om det på lappen. De skilde sig från vanliga gröna genom att de hade fler röda streck, och jag tyckte det syntes att de inte var en stam som odlats länge, och de var större än de svärdbärare man vanligtvis ser i butikerna. Vanliga svärdbärare kan ju också bli rätt stora, men det verkar vara sällan man ser så stora i butikerna numer.
#5 - 21 juli 2012 22:55
Det är inte en stam av 'gröna' svärdbärare, det är en egen ART. Det är snarare 'gröna' svärdbärare som påminner om X. mayae.
Knallröda svärdbärare är en framodlad form av arten Xiphophorus helleri.
Är man intresserad av vildformer av levandfödare så är Poecilia Scandinavia föreningen som gäller. www.poecilia.org, kolla den hemsidan. Finns otroligt många fina arter av levandefödare, och tar man sig och betrakta dem ordentligt så är de otroligt vackra.
Jag har flera arter av Xiphophorus, t ex. X. mayae, X. montezumae, X. nigrensis, X. nezahuacouytl, X. clemenciae och en stam vilda X. helleri som kallas Belize-svärdbärare.
#6 - 21 juli 2012 22:59
Jo, jag vet att det är en egen art, jag sa att de påminner om gröna svärdbärare, för att man ser de vanliga gröna X. helleri mycket oftare.

Hur som helst så skulle jag vilja ha tag i Xiphophorus xiphidium http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1600&SOK=1
#7 - 21 juli 2012 23:07
Mumin skrev:
De inte bara kallas X. mayae, de heter det också. Det är en annan art än den X. helleri, som är den art som gett upphov till de framavlade röda hobbyvarianterna.

Särskilt vanlig är den väl inte, men inte SÅ ovanlig att han är den enda som har den. Förekommer regelbundet på grosistlistorna. Har ett akvarium fullt själv. Betvivlar att inlämnaren fått tag på viltfångade i Tyskland, men för all del det kan vara så. Vad var det för fångstlokal angiven?

Har den inte det så är det inga F1:or.

Har den lokal så ska du vara noga med att inte blanda den med några andra Xiphophorusarter, helst inga levandefödare alls, utan hålla den ren.

Har du lokalitet på dina? Jag tycker det är lite luriga lokaliteter på dessa i fish base.
Jag tänkte ge mig ut och leta efter dessa i lite olika floder bland annat Polochic och Motagua.
Jag undrar nämligen om det är samma art. Dessutom lär det finns en del som har en rejäl segelfena. Men det senare vill jag se i det vilda då man kan tro det är någon korsning.
#8 - 22 juli 2012 01:07
bossep skrev:
Har du lokalitet på dina? Jag tycker det är lite luriga lokaliteter på dessa i fish base.

Jag tänkte ge mig ut och leta efter dessa i lite olika floder bland annat Polochic och Motagua.

Jag undrar nämligen om det är samma art. Dessutom lär det finns en del som har en rejäl segelfena. Men det senare vill jag se i det vilda då man kan tro det är någon korsning.

Jag har en stam av Xip mayae 2002 som kommer från Rio Polochic
#9 - 22 juli 2012 02:17
Jag har en stam av Xip mayae 2002 som kommer från Rio Polochic
Har du några bilder på dom? Ingen panik jag vet inte när jag kommer i väg att leta men troligtvis blir det Motagua först då jag skall kolla in lite fisk i en del biflöden där.
#10 - 22 juli 2012 21:40
Nej jag har ingen lokal på mina mayae.

Xiphophorus xiphidium har jag haft i våras, men sen kraschade karet pga doppvärmaren [:-5][:-5][:-5].
Tar dock ett tag innan de blir så där mörkt snygga, men en trevlig liten fisk är det. Fanns hos Lagret (förstås).
#11 - 22 juli 2012 23:31
[ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH]Här har jag en bild på en annan stam av Xip mayae som kommer från Lago Izabel
#12 - 23 juli 2012 07:17
Så såg de ut i butiken, men den på bilden verkar ha lite mer utvecklad ryggfena med mer färger i, men det kanske kommer om man sätter dem i ett mer inrett kar än i butiken.
#13 - 23 juli 2012 15:20
nothobranchius: Det var en fin rackare!
Animaniac: Jag tror det finns flera olika "stammar" var av en är lite blekare men med betydligt större ryggfena.
Men jag är inte säker på om det är vildformer eller någon odlad variant. Det vore inte helt fel med färger som nothobranchius
men med ett rejält segel! I naturen tycks det som om lite bräckt vatten ger finare färger men det kan vara en synvilla eftersom jag normalt inte tar hem fisken utan släpper tillbaka dom.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 23 juli 2012 15:27
[ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54672[/ATTACH]Här har jag en bild på en annan stam av Xip mayae som kommer från Lago Izabel

Riktigt fina foton - kan du inte lägga upp denna art (och även andra foton på levandefödare om du har) i hyfsad storlek i goldisarnas fotroarkv. Så kan jag sen använda fotoa för att göra en artbeskrivning. Vi har nämligen lite magert med artbeskrivningar på levandefödare på Zoopet.
#15 - 23 juli 2012 15:42
Mumin skrev:

Xiphophorus xiphidium har jag haft i våras, men sen kraschade karet pga doppvärmaren [:-5][:-5][:-5].

Tar dock ett tag innan de blir så där mörkt snygga, men en trevlig liten fisk är det. Fanns hos Lagret (förstås).

Dt är riktigt fina! vilken otur med värmaren. Var det termostaten som hakade sig eller?
#16 - 23 juli 2012 15:47
Mumin skrev:
Det är inte en stam av 'gröna' svärdbärare, det är en egen ART. Det är snarare 'gröna' svärdbärare som påminner om X. mayae.

Knallröda svärdbärare är en framodlad form av arten Xiphophorus helleri.

Är man intresserad av vildformer av levandfödare så är Poecilia Scandinavia föreningen som gäller. www.poecilia.org, kolla den hemsidan. Finns otroligt många fina arter av levandefödare, och tar man sig och betrakta dem ordentligt så är de otroligt vackra.

Jag har flera arter av Xiphophorus, t ex. X. mayae, X. montezumae, X. nigrensis, X. nezahuacouytl, X. clemenciae och en stam vilda X. helleri som kallas Belize-svärdbärare.

Fick du inte med dig X Pygmaeus från Varberg förra året också?
#17 - 23 juli 2012 15:58
Nej, det var just dessa mayae, från Robert Knutsson och sen de fantastiskt vackra X. helleri Lago Hacienda, Xilapa 2009.coll A. Grioche som jag tyvärr inte lyckades klara. Men jag hoppas att han kommer med nya till Norge nästa vår. Liksom att du så har ett par riktigt vackra vildfångade Xiphophorus åt mig........ Örebro ligger på vägen till Vestlandet...
#18 - 23 juli 2012 16:27
Mumin skrev:
Nej, det var just dessa mayae, från Robert Knutsson och sen de fantastiskt vackra X. helleri Lago Hacienda, Xilapa 2009.coll A. Grioche som jag tyvärr inte lyckades klara. Men jag hoppas att han kommer med nya till Norge nästa vår. Liksom att du så har ett par riktigt vackra vildfångade Xiphophorus åt mig........ Örebro ligger på vägen till Vestlandet...
Det låter som om ett par Norrmän är på väg hit men jag vet inte när dom kommer till skott. Vi får se vad som kommer med vid den expeditionen. Just nu har jag helt snöat in på diverse prickiga vad de nu skall kallas. Typ P.gracilis, P.pleurospilus och vilket P det skall vara Poeciliopsis eller Poecilia. Sedan finns det ju de som fått för sig att det skall vara Cnesterodon sp. Det är en riktig fisksoppa vill jag lova!
#19 - 23 juli 2012 16:29
Mumin skrev:
Ja just det det var X. helleri Lago Hacienda jag tänkte på!
#20 - 23 juli 2012 16:39
De är överlägset de vackraste fiskar jag har haft, dessutom trevliga i temperamentet.
#21 - 24 juli 2012 01:49
Min favorit stam av Xiphophorus hellerii kommer från Rio Atoyac Mexico
#22 - 24 juli 2012 03:55
Mumin skrev:
De är överlägset de vackraste fiskar jag har haft, dessutom trevliga i temperamentet.
Nu får du mig sugen att ge mig ut med kastnät och burkar för att hitta något bättre. MEN JAG HAR INTE TID! skrattar
#23 - 6 augusti 2012 12:35
bossep skrev:
I naturen tycks det som om lite bräckt vatten ger finare färger men det kan vara en synvilla eftersom jag normalt inte tar hem fisken utan släpper tillbaka dom.

Du skall veta att jag är lite avundsjuk på dig som kan se dem i deras naturliga biotop....vad gör du egentligen, jobbar du, och i så fall med vad, eller är du pensionär? :d:p Ser du några snygga grodor (pilgiftsgrodor alltså) när du är ute i bushen? Du kan ju svara i PM om du vill....
#24 - 6 augusti 2012 17:13
tummen skrev:
Du skall veta att jag är lite avundsjuk på dig som kan se dem i deras naturliga biotop....vad gör du egentligen, jobbar du, och i så fall med vad, eller är du pensionär? :d:p Ser du några snygga grodor (pilgiftsgrodor alltså) när du är ute i bushen? Du kan ju svara i PM om du vill....

Du skall inte var avundsjuk, du slipper se hur folk förstör biotoperna fiskarna lever i!
Jag jobbar med miljö och förnyelsebar energi mestadels runt vattenrening. Ett riktigt slåss med väderkvarnarna jobb. Dessutom blir det lite fiskodling.
Grodor: Som du vet så är amfibier starkt hotade över hela världen av främst chytridiomycosis men också en hel del annat. Jag var med och försökte rädda eller hitta orsaken till att Bufo periglenes och en hel del andra amfibier försvann från ett relativt begränsat område i Costa Rica. Man skyllde på El Niño, gaser från en närbelägen vulkan men jag var helt övertygad om att det var något annat. Troligtvis var det chytridiomycosis som jag misstänker spreds av illegala grodfångare. Så nej inga grodor härifrån.
#25 - 7 augusti 2012 07:09
bossep skrev:
Du skall inte var avundsjuk, du slipper se hur folk förstör biotoperna fiskarna lever i!

Jag jobbar med miljö och förnyelsebar energi mestadels runt vattenrening. Ett riktigt slåss med väderkvarnarna jobb. Dessutom blir det lite fiskodling.

Grodor: Som du vet så är amfibier starkt hotade över hela världen av främst chytridiomycosis men också en hel del annat. Jag var med och försökte rädda eller hitta orsaken till att Bufo periglenes och en hel del andra amfibier försvann från ett relativt begränsat område i Costa Rica. Man skyllde på El Niño, gaser från en närbelägen vulkan men jag var helt övertygad om att det var något annat. Troligtvis var det chytridiomycosis som jag misstänker spreds av illegala grodfångare. Så nej inga grodor härifrån.

Kul att veta lite mer om sina medmänniskor. Ja, jag slipper se biotopförstöringen, men samtidigt kan jag ju inte göra som du; kolla på fiskarna i naturen! Och det är det jag är avundsjuk på.... :) Så det är väl dubbelriktat kan man säga. Synd att du inte ser några/så många grodor, det borde ju finnas rätt många arter som klarat sig ändå hittills, men du kan väl hålla utkik? ;) Förresten, hur får man ett sån´t jobb som du har....? :) ;)

De "prickiga" du nämner tidigare, vad är det för fiskar egentligen? När man söker bilder på google dyker det upp något som liknar H.formosa, eller möjligen någon Gambusia....? [:-27]

PS: förlåt att det blir lite OT, men det kan liksom inte hjälpas ibland... :) DS
#26 - 21 augusti 2012 09:25
Det finns så stor skillnad på utseendet beroende på vilken lokalitet dom kommer ifrån,jag har två stammar med olika lokaliteter,skillnaden ær som dag och natt
[SIZE=2][FONT=Tahoma] X.mayae från rio plochic ær flæckiga med rætt så stor ryggfena,och sen har jag X.mayae lago izabel,lætt att tro det ær två olika arter inom Xiphophorus familjen.[/FONT][/SIZE]
#27 - 21 augusti 2012 09:30
Mumin skrev:

Varfør vælger du att ha en doppværmare i ett kar med Xiphophorus ??
#28 - 21 augusti 2012 09:45
johnny9900 skrev:
Varfør vælger du att ha en doppværmare i ett kar med Xiphophorus ??

För att vintertid går temperaturen i huset ner till 12-14 grader om nätterna, och det är inte så bra det heller. Då äter de bara och slöar, inget pippande alls.

Annons