Du skall inte var avundsjuk, du slipper se hur folk förstör biotoperna fiskarna lever i!
Jag jobbar med miljö och förnyelsebar energi mestadels runt vattenrening. Ett riktigt slåss med väderkvarnarna jobb. Dessutom blir det lite fiskodling.
Grodor: Som du vet så är amfibier starkt hotade över hela världen av främst chytridiomycosis men också en hel del annat. Jag var med och försökte rädda eller hitta orsaken till att Bufo periglenes och en hel del andra amfibier försvann från ett relativt begränsat område i Costa Rica. Man skyllde på El Niño, gaser från en närbelägen vulkan men jag var helt övertygad om att det var något annat. Troligtvis var det chytridiomycosis som jag misstänker spreds av illegala grodfångare. Så nej inga grodor härifrån.
Kul att veta lite mer om sina medmänniskor. Ja, jag slipper se biotopförstöringen, men samtidigt kan jag ju inte göra som du; kolla på fiskarna i naturen! Och det är det jag är avundsjuk på.... :) Så det är väl dubbelriktat kan man säga. Synd att du inte ser några/så många grodor, det borde ju finnas rätt många arter som klarat sig ändå hittills, men du kan väl hålla utkik? ;) Förresten, hur får man ett sån´t jobb som du har....? :) ;)
De "prickiga" du nämner tidigare, vad är det för fiskar egentligen? När man söker bilder på google dyker det upp något som liknar H.formosa, eller möjligen någon Gambusia....? [:-27]
PS: förlåt att det blir lite OT, men det kan liksom inte hjälpas ibland... :) DS