Xiphophorus Kallmani??

#1 - 26 augusti 2015 15:53
Nån som odlar X. Kallmani??
Även kallad Mässingssvärdbärare ☺
#2 - 27 augusti 2015 09:47
har du provat på: http://poecilia.org/start/ ?

vet inte hur aktiv den svenska delen är, men den danska delen är klart levande, och de har klart fler "udda sorter" i det landet än vad vi har.
#3 - 27 augusti 2015 09:53
Hej Ken. Näe har inte kollat där... ☺
Men då måste man bli medlem, för o komma åt artslistan...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 augusti 2015 10:15
Det finns flera medlemmar i Poecilia som odlar arten och som medlem får man en också hyfsad tidning så det är väl värt att bli medlem där. Dock så står det minimalt om denna art i deras artlista.

Jag har själv skrivit denna kortfattade info om arten

[FONT=Times New Roman]Xiphophorus kallmani[/FONT][LEFT][LEFT][FONT=Times New Roman][SIZE=2]2/ 10 cm / 80 cm / 23-28°C / pH 7-8.5[/SIZE][/FONT]
[SIZE=2][FONT=Times New Roman]Family[/FONT][FONT=Times New Roman]: Poeciliidae.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=2][FONT=Times New Roman]Common names:[/FONT][FONT=Times New Roman] Catemacoswordtail.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=2][FONT=Times New Roman]Range[/FONT][FONT=Times New Roman]: Mexico.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=2][FONT=Times New Roman]Comments[/FONT][FONT=Times New Roman]: Omnivorous. Eatsall normal foods. Easy to breed. Males are aggressive against otherswordtail-males especially against conspecifics. Densely planted aquarium withan open swimming area and good filtration. Don´t mix with other Xiphophorus.[/FONT][/SIZE]

Skrev detta för jag hade funderingar på att ge ut en ny BTN Akvarieguide men så lär det nog inte bli [/LEFT]
[/LEFT]
#5 - 27 augusti 2015 11:58
På tal om Xiphophorus.........

Här är ett ställe i Texas som inte sysslar med något annat än detta släkte.

http://www.xiphophorus.txstate.edu/
#6 - 27 augusti 2015 17:26
Tack Ken 😊
Besökt den sidan, för nåt år sen. Men kunde inte hitta tillbaka...
#7 - 29 augusti 2015 08:41
Jag är medlem i Poecilia. Just nu är jag i fiskutställning av killis & levandefödare i Asperen (Holland).
På utställningen fanns ett par av Xiphophorus kallmani.
Det blir en auktion av utställd fisk på söndagen 30/8.
#8 - 30 augusti 2015 18:31
Jag är medlem i Poecilia. Just nu är jag i fiskutställning av killis & levandefödare i Asperen (Holland).

På utställningen fanns ett par av Xiphophorus kallmani.

Det blir en auktion av utställd fisk på söndagen 30/8.

ok coolt ☺

Annons