Xenopus Laevis och Bombina Orientalis

#1 - 16 mars 2004 23:47
Jag har sånna grodor jag (1 av varje).. Skulle dom må bättre av mer sällskap, om jag köper en klogroda och 1 klockgroda till? Och vart får man tag på sånna?? (har ett 60-litersakvarium)

Kan man se vilket kön dom är när man köper dom, eller har dom hemma så man vet att man får kille/tjej..

Vad finns det för passande växter att ha till dom? (Klockgrodan klättrar gärna..)

En sak till.. Man ska ju ha rätt fuktigt eller hur? Funkar det att spruta med vanlig vattenspruta nån gång? =)
#2 - 17 mars 2004 06:32
klockgrodan trivs gärna flera tillsammans och har lite annan diet än klogrodan samt att klogrodan är en vattenlevande art som är utbrytar kung.
#3 - 17 mars 2004 15:07
Ursprungligen skickat av mats41

klockgrodan trivs gärna flera tillsammans och har lite annan diet än klogrodan samt att klogrodan är en vattenlevande art som är utbrytar kung.

Jo det vet jag att dom äter lite olika saker.. klockgrodan får mjölmask och klogrodan får svarta mygglarver..

Vad menar du med utbrytarkung??
#4 - 17 mars 2004 15:33
Dom rymmer gjärna:)
Dom hittar dom minsta hålen o kan krypa ut ur dom:)
Förresten e det inte bättre att ha dom båda försej!
Tobbe
#5 - 17 mars 2004 15:36
Vad brun din groda är!
Är den uppfödd i fångenskap??
Inte för att klaga men det ser ut som en bombina bombina alltså en svensk klock groda.
#6 - 17 mars 2004 15:48
Ursprungligen skickat av cool

Dom rymmer gjärna:)

Dom hittar dom minsta hålen o kan krypa ut ur dom:)

Förresten e det inte bättre att ha dom båda försej!

Tobbe

Aha men.. min har aldrig rymt =) Peppar peppar =P
#7 - 17 mars 2004 15:50
Ursprungligen skickat av cool

Vad brun din groda är!

Är den uppfödd i fångenskap??

Inte för att klaga men det ser ut som en bombina bombina alltså en svensk klock groda.

Aaa den är född i fångenskap.. Jag har försökt kolla vilken av dom jag har.. Men enligt de flesta beskrivningar har jag en Bombina Orientalis..
Men det är möjligt att det är en Bombina Bombina oxå.. Är inte så haj på grodor =P
#8 - 18 mars 2004 08:54
Klogrodor verkar gilla sällskap, men tänk på att de blir rejält stora..fast de är inte allt för utrymmeskrävande som tur är..

//Jenny
#9 - 18 mars 2004 15:22
Ursprungligen skickat av Norpan

Klogrodor verkar gilla sällskap, men tänk på att de blir rejält stora..fast de är inte allt för utrymmeskrävande som tur är..

//Jenny

Okej, jo om jag köper en till groda måste det ju ocå vara en "vanlig" klogroda så min inte käkar upp den sen =P

Annons