Wurth limmar + tätar

#1 - 1 februari 2004 20:04
Är det nån som testat att limma akvarier med Würths produkt "Limmar + Tätar". Är ju inte silikonbaserat utan det är ett polyuretanbaserat lim som är väldigt starkt och segt. Finns dessutom i flera trevliga färger :) Limmet innehåller dessutom inga "farliga" ämnen såvitt jag kan se.

Här finns ett produktblad: http://www.compose.se/kunder/Wurth/WurthNetFiles.nsf/149624CC2B7C67AFC1256DC100303EDB/$File/08901003.pdf

Har även ett produktblad på finska i pdf-format där det som bilaga finns ett certifikat att limmet är godkänt att användas i livsmedelsindustrin...vilket tyder på att det inte avger giftiga ämnen. Har tänkt testa detta lim till ett mindre akvarium för att se om det funkar...vad tror ni?
#2 - 1 februari 2004 20:31
Skämtar du? Jag tycker det verkar vara närmast livsfarligt att använda till akvarier.

kan ge allergi, farligt vid hudkontakt.
pastaliknande konstistens. reagerar med vatten.
inte kända data om toxicitet.
<b>Giftigt för vattenorganismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön"</b>
#3 - 1 februari 2004 20:42
Dessa effekter, är det fortfarande aktuellt EFTER härdningen?
#4 - 1 februari 2004 21:00
Det är väl i ohärdat tillstånd som det har dessa effekter
#5 - 1 februari 2004 21:32
kolla på punkt 9...och sen sexan...
#6 - 1 februari 2004 22:00
Allt på det svenska faktabladet verkar vara i ohärdat tillstånd. Efter att limmet härdat ska det tåla söt-, saltvatten och svaga syror. Även starka lösningsmedel mm. i korta intervaller
#7 - 2 februari 2004 06:18
Isocyanater, låter jättekul [;)]
R 51/53 Giftigt för vattenorganismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter på vattenmiljön.
Vad har det att erbjuda som inte silikon är bättre på ?
Använd det gärna till ditt kar, här skulle jag inte vilja ha det.
#8 - 2 februari 2004 07:52
Ursprungligen skickat av Karon

Isocyanater, låter jättekul [;)]

Isocyanater avges vid uppvärmning...akvariets 25-30 grader räknas i detta fall inte som uppvärmning enligt mig

R 51/53 Giftigt för vattenorganismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter på vattenmiljön.

Vad har det att erbjuda som inte silikon är bättre på ?

Använd det gärna till ditt kar, här skulle jag inte vilja ha det.

Starkt, förmånligt, många färger, lätt att få tag på när man har långt till akvarieaffärer
#9 - 2 februari 2004 08:35
Använd det då, går det bra så är alla glada och skiter det sig är man en erfarenhet rikare.
Avger det inga isocyanater när det härdar/torkar ?
Hur står det mot belastningarna när man fyller karet ?
Hur stort kar skulle du våga chansa på ?
"R 51/53 Giftigt för vattenorganismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter på vattenmiljön.", låter också jättekul.
Silikon är beprövat sedan lång tid och inte särskilt svårt att få tag på (måste inte köpas i akvarieaffären).

Annons