WTF är det här för kryp?

#1 - 18 mars 2008 12:18
Efter många fruktlösa försök lyckades jag fånga den här grejen på bild:

http://static.pici.se/pictures/ewhfnfsiY.jpg

De är flera hundra som simmar omkring i mitt räkkar, främst på javamossan, men den här linslusen satte sig som tur var på glaset så jag lyckades ta en bild. Bilden är tagen med ett 90mm makro med skala 1:1 och vid minsta närgräns, så ni kanske fattar hur liten den är. Det är knappt man ser den med blotta ögat.
#2 - 18 mars 2008 12:29
Det är ett bra foto på en cyclops. En hoppkräfta. Fiskmat för småfisk.
#3 - 18 mars 2008 12:31
Vad tror du om Daphnia, även kallad vattenloppa (se länken)?
http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/vattenloppor.htm
#4 - 18 mars 2008 12:32
Azur skrev:
Det är ett bra foto på en cyclops. En hoppkräfta. Fiskmat för småfisk.

Ja, hoppkräfta är det nog alldeles säkert.. :)
#5 - 18 mars 2008 12:32
Aha, där ser man. Namnet hoppkräfta tycker jag mig minnas från naturkunskapen på gymnasiet. :)

Är det nåt jag vill eller inte vill ha kvar? Karet är ett 55L som jag bara har körsbärsräkor i.
#6 - 18 mars 2008 12:35
De är rätt likgiltiga. De äter mest alger, döda växtdelar, och överblivna matrester, men vissa arter kan också angripa mycket små fiskyngel (och då menar jag mycket små). De finns i alla akvarier, men i räk-kar och annat där man inte har fisk blir de vanligare, och därmed lättare att upptäcka. Räkor kan de i alla händelser inte röra, ens räkyngel.

Jag bryr mig inte om dem.
#7 - 18 mars 2008 12:53
Whistler84 skrev:
Aha, där ser man. Namnet hoppkräfta tycker jag mig minnas från naturkunskapen på gymnasiet. :)

Är det nåt jag vill eller inte vill ha kvar? Karet är ett 55L som jag bara har körsbärsräkor i.

Men mina räkor är tokiga i fryst Cyklops och enligt Sonja fångar hennes räkor levande Artemia. Borde inte räkorna fånga Cyklops också??? Inte lika bra som en fisk såklart men lite då och då..

Jag har smådjur i mina räkkar speciellt på sommaren. Små vita maskar i smutsen i gruset och små vattenloppor i vattnet.. Man får väl slänga i ett litet platyyngel snart och röja upp.. de blir ju bara uppkäkade i fiskkaret jämt.. 2 flugor i en smäll.. kan vara värt lite räklingar.. ;)
#8 - 18 mars 2008 12:54
Då har du ju ett utmärkt yngelkar med fri tillgång på mat! :D
#9 - 18 mars 2008 18:51
Katharina skrev:
Men mina räkor är tokiga i fryst Cyklops och enligt Sonja fångar hennes räkor levande Artemia. Borde inte räkorna fånga Cyklops också??? Inte lika bra som en fisk såklart men lite då och då..

Jag har smådjur i mina räkkar speciellt på sommaren. Små vita maskar i smutsen i gruset och små vattenloppor i vattnet.. Man får väl slänga i ett litet platyyngel snart och röja upp.. de blir ju bara uppkäkade i fiskkaret jämt.. 2 flugor i en smäll.. kan vara värt lite räklingar.. ;)

Låter som en paraplydrink när du beskriver din balja Katharina..

Annons