wromak lysrör

#1 - 13 januari 2006 21:44
nån som har en aning vad det är för rör som kommer med akvarierna från wromak för jag använder en ramp från dom som jag fått..å det vore kul å veta vad det sitter för rör i
#2 - 13 januari 2006 23:14
någon text eller beteckning står det väl ändå på röret, med den blir identifieringen garanterat lättare.
#3 - 27 januari 2006 12:37
[quote=heeke]någon text eller beteckning står det väl ändå på röret, med den blir identifieringen garanterat lättare.[/quote]

det enda som står är 6000kelvin 30W
nu är det ialla fall skit samma för jag har köpt nya rör.. och jag säger bara oj vilken skillnad..
#4 - 27 januari 2006 13:04
[quote=fabiaRS]det enda som står är 6000kelvin 30W
nu är det ialla fall skit samma för jag har köpt nya rör.. och jag säger bara oj vilken skillnad..[/quote]

Jag har också ett Wromak akvarium (64 liter) och tycker ljuset är fruktansvärt tråkigt...:(

Vad har du köpt för rör som passar till? Kan man köpa dom var som helst eller måste det vara där man köpt akvariet?
#5 - 27 januari 2006 13:38
[quote=Birgitta W]Jag har också ett Wromak akvarium (64 liter) och tycker ljuset är fruktansvärt tråkigt...:(

Vad har du köpt för rör som passar till? Kan man köpa dom var som helst eller måste det vara där man köpt akvariet?[/quote]

jag har 2st 240 liters från dom..akvariet å bänkarna är det inget fel på. snygg ljusramp har dom också inte dom svarta plast utan "deluxe" som dom kallar dom. Håller med om att lysrören är skit men det går ju som sagt att byta..
#6 - 27 januari 2006 13:46
[QUOTE=Birgitta W]Jag har också ett Wromak akvarium (64 liter) och tycker ljuset är fruktansvärt tråkigt...:(

Vad har du köpt för rör som passar till? Kan man köpa dom var som helst eller måste det vara där man köpt akvariet?[/QUOTE]
Alla rör med samma effekt (Watt) passar iaf om det är T8-rör (den överlägset vanligaste sorten).
Röret kan du köpa på ICA om du så vill, men "vanliga" kontors-rör ger sällan något fint ljus i karet.
Jag gillar ljuset från rör som Sylvania Aquastar och Philips Aquarelle. Dessa rör har en högre färgtemperatur (ca 10.000K) än kontors-rör. Dom ger ett mer vitt/kallt sken än det gula/varma skenet från ett kontors-rör.
#7 - 27 januari 2006 13:51
[quote=heeke]Alla rör med samma effekt (Watt) passar iaf om det är T8-rör (den överlägset vanligaste sorten).
Röret kan du köpa på ICA om du så vill, men "vanliga" kontors-rör ger sällan något fint ljus i karet.
Jag gillar ljuset från rör som Sylvania Aquastar och Philips Aquarelle. Dessa rör har en högre färgtemperatur (ca 10.000K) än kontors-rör. Dom ger ett mer vitt/kallt sken än det gula/varma skenet från ett kontors-rör.[/quote]

jag har köpt philips rör..å är riktigt nöjd med det..nu minns jag inte vad dom hette..men det ena ger ett rött ljus å det andra ett blått
#8 - 27 januari 2006 14:00
Det är bara ett lysrör till mitt lilla kar... Känns lite som ett lotteri vad man ska välja eftersom man inte kan se ljuset i verkligheten innan köpet! Det jag har nu gillar jag inte. Tycker det är för svagt ljus. Men det går kanske inte att få starkare ljus till den armaturen?
#9 - 27 januari 2006 14:04
Birgitta W om du tittar i min signatur hittar du en länk där nån med mycke tålamod har provat en massa olika lysrör i ett akvarie.
#10 - 27 januari 2006 14:31
[quote=Raven]Birgitta W om du tittar i min signatur hittar du en länk där nån med mycke tålamod har provat en massa olika lysrör i ett akvarie.[/quote]

Klart du har en länk om det... ;) :D ;) :D Snygg blå smilies, va!!! Ska kolla länken!!!:)
#11 - 27 januari 2006 14:45
Tack för tipset, och tråden! :p
Jag gillade Philips Aquarelle bäst. Om nu korten är rättvisande. Köper man det i zoobutiker?

Jag har aldrig köpt ett lysrör till akvarium förut (alltid haft glödlampsramper) men jag antar att det ska vara en viss styrka och så till det... Står kanske på gamla lysröret...
#12 - 27 januari 2006 14:53
[quote=Birgitta W]Det är bara ett lysrör till mitt lilla kar... Känns lite som ett lotteri vad man ska välja eftersom man inte kan se ljuset i verkligheten innan köpet! Det jag har nu gillar jag inte. Tycker det är för svagt ljus. Men det går kanske inte att få starkare ljus till den armaturen?[/quote]

fråga i affären om du kan få se rören in action så att säga..det gjorde jag å då bytte dom rör i ett akvarie så jag fick se hur det blev
#13 - 27 januari 2006 14:55
[quote=fabiaRS]fråga i affären om du kan få se rören in action så att säga..det gjorde jag å då bytte dom rör i ett akvarie så jag fick se hur det blev[/quote]

Bra förslag! Hoppas de är lika bussiga här! Svårt när man inte vet hur dom olika rören ser ut...
#14 - 27 januari 2006 16:10
[QUOTE=Birgitta W]Jag har aldrig köpt ett lysrör till akvarium förut (alltid haft glödlampsramper) men jag antar att det ska vara en viss styrka och så till det... Står kanske på gamla lysröret...[/QUOTE]

det borde stå på röret, det finns standardwatt på rör.
15w 45cm
18w 60cm
30w 90cm
36w 120cm
38w 108cm
och 58w 150cm
är någotsånär standard...
#15 - 27 januari 2006 16:13
Så då är det bara att mäta längden på röret så får man rätt watt? Fiffigt!!!
#16 - 23 februari 2006 11:25
Jag har nu fått mitt nya lysrör från PWSS! :)

Tidigare hade jag ett Narva daylight som följde med mitt Wromak-kar. Väldigt tråkigt ljus!!! :(

Har just monterat in mitt nya lysrör, Philips Aquarelle, och vilken skillnad!!![B][/B] Vad roligt att se att jag valde rätt, tack vare sidan Raven föreslog! :D
#17 - 24 februari 2006 22:24
Jag hart också bytt ut mitt lysrör i mitt Wromak 64-L akvarium och kan hålla med om att det är en väsentlig skillnad men det lustiga är att täckglaset tar bort en del av ljuset/färgtonen. Jag bytta samtidigt ut 2lysrör i mitt andra kar till aquarelle, ett kar utan täckglas och det är en rktigt skillnad karen emellan.
Det senare lyser lite lätt i blått medans det lilla har en varmare ton.

Skillnaden mellan lysrören i det båda karen är att i det lilla har jag 15W och i det större har jag 18W.
Är det detta som ger färgskillnaden eller är det enbart täckglaset??
#18 - 24 februari 2006 22:29
Jag har inget täckglas i mitt Wromak-kar. Det är ett 64-liters. Varför ska man ha täckglas??? Blir ju jobbigt att mata då.

Ljuset blev perfekt! Mina endlers guppy-hannars färger blev otroligt intensiva!
Jag tyckte dom var fina innan, men nu...!

Kul när det blir så bra! :)

Annons