maria_ skrev:Idag har jag skaffat mig 10 stycken albinoancistrusungar. De är jättesöta. :) Fast jag visste inte om det var lämpligast för dem att gå i räkkaret eller i sällskapskaret, så det blev fem i varje. De som kom i sällskapsakvariet fick lite mer plats att röra sig på, men i gengäld har de fyra vuxna malar hos sig som tar all mat och ser läskiga ut. Plus en massa andra fiskar. Jag önskar att malar kunde leva på land så jag kunde ta hand om och gosa med dem. :)
maria_ skrev:Det gjorde inte den förra i alla fall. Jag blir så förbannat arg. Sålde honom till mammas kompis, som är störd. Han är snäll, men nu kan jag inte låta bli att hata honom. Han har döpt om min söta mal till Max. MAX! Fy, jag blir så arg så jag kokar. MAX! Han är ingen Max, han är en Stickinge.
MaxB skrev:Äähumm... vad är det för fel på Max då...?
:)
maria_ skrev:De flyttar i morgon då. Men vanliga algätarmalar? De äter väl inte små räkor. De är ju så långsamma, så de kan väl inte ens hinna fatt dem?
Lutt skrev:Jag kan säga helt ärligt, det finns ingen mal som inte äter ägg yngel eller räkbäbisar
MaxB skrev:Aahh, jag fattar! Men som dom säger; Kärt barn har många namn!:)
maria_ skrev:Jag som alltid har tyckt att malar är så snälla akvariedjur. De får definitivt flytta när jag hälsar på dem i morgon, för jag accepterar inte att man äter sina medinvånare.
Lutt skrev:då borde du inte egentligen ha nån fisk;)
men iofs man kan inte jämnföra malar med tex barber för de äter allt smått när de får chansen en sugmal gör det när tiden är inne dvs när alla sover
ansjo skrev:Den risken tror jag inte är så stor om inte malarna är väldigt utsvultna och räkorna är halvdöda. Att de äter på fisk och annat som dött är ganska naturligt, men att de skulle fånga levande räkor eller fiskar själva har jag aldrig varit med om eller hört talas om tidigare, men jag kan ju ha fel:confused:.
Sedan var inte Ancistrusarna så stora heller, än så länge och då är riskan ännu mindre.
Annars att du skulle flytta några av dem till det andra karet är inte bara en nackdel om det karet är större, då de antagligen kommer att växa fortare i det större karet.
Du får nog ändå stödmata alla malarna med algtabletter och grönsaker och favoriten här hemma är tveklöst broccoli.
maria_ skrev:Nej, jag litar på dig. Hittils har alla dina andra råd till mig varit rätt. Men jag flyttar dem i alla fall om de växer bättre i det stora, för jag vill ju att de växer fort så att jag kan se om de är flickor eller pojkar.
Mata gör jag, de fick squash igår, och genast satte sig två stora klumpedunser där och släppte inte fram någon annan. [:-5]