Har även testkört lite olika unix-varianter, men, kan ej göra mig förstådd på hur deras filsystem egentligen är uppbyggt.Krångligt besvärligt...
Men kör man nätverk, publikt, webbserver rek. totalt en unixbaserad system, dels pga stabilitet, shareware/freeware och risken att nästan aldrig drabbas av virus!
Det är ju fantastiskt svårt med typ /home/användarnamn för användarens filer ;) Program och tillägg sköter man ju genom en pakethanterare. Absolut inget behov att rota runt i filsystemet om man inte ska fixa någon systemspecifikt.
Det stora felet med windowsanvändare tror jag är att man är "van" vid att allt ska spridas ut över hela hårddisken och inte struktureras - för allvarligt talat, hur bra funkar "Documents and Settings" egentligen när man ska byta dator, uppgradera osv osv? Hur många av er har glömt att backupa mail eller favoriter när ni måste formatera om efter ett av dom där jävla virusen?
Du kanske skulle göra ett återbesök i den öppna källkodens land och se, mycket har förändrats, där det förut var textbaserat finns nu fina gui-installers och lull-lull.
Nämnde jag att en standardinstallation av Ubuntu (inkl webläsare, office-paket, filmspelare + allt annat man behöver) inte ligger på mer än cirka 2,5-3Gb... och säkerheten behöver jag inte ens säga något om.
//C