Windelöw

#1 - 14 oktober 2004 21:46
Hej!

I vårt akvarium har jag bundit fast windelöws plantor vid varsin rot. Och som jag förstått är det en växt som man får att växa tämligen lätt. Dock inte i vårt akvarium. Plantorna har bott i vårt kar i ca 3 månader, vi använder master grow som "fertiliser" samt att vi göder med ferrogan till svärdsplantan. Som grädde på moset använder vi någon sorts lysrör som ska främja tillväxt av växterna.

Vad gör vi för fel? Varför vill inte våra växter växa? I karet har vi även den tidigare nämnda svärdsplantan, polysperma, vattenpest och anubias. Samtliga växer bra, hmm förutom windelöwen.

Tack på förhand!
#2 - 14 oktober 2004 21:53
Det är en djungel det där med växter.. =) (Buuuu)

Vet du vad du har för KH ?
#3 - 14 oktober 2004 22:03
Jodå, det håller jag med om!
Om du menar ph, så vet jag faktiskt inte. Hade tänkt köpa såna där små lappar man hade på kemin i skolan, för attkolla med, men inte hittat några. Jag får kolla upp det där och återkomma!
#4 - 14 oktober 2004 22:24
Näe.. det var dumt av mig att ta för givet att alla vet vad KH är.. Karbonathårdhet. Kol är en väldigt viktig del av näringen till växter.

Många växter har möjlighet att ta upp kol i karbonatform istället för i koldioxidform som brukar vara brukligt. (Du vet att folk säger att man ska prata med växterna, Då flåsar man koldioxid på dom.)

Dessa växter som kan tillgodogöra sig karbonat brukar växa bra i vatten med högt KH medan dom kan vara begränsade i vatten med lågt KH. Ett enkelt sätt att höja KH är att pytsa i ett par skedar bikarbonat. Dessutom så fungerar det som en PH-buffer vilket resulterar i att PH:t blir stabilare så du har allt att vinna.=)

Det var bara en tanke.. billigt att prova iaf.

Var lite försiktig med Ferroganet.. det blir lätt algodling om du har i för mycket. Det gäller väl iofs alla gödningsämnen men just järn verkar trigga trådalger av olika slag.

Och du.. Skaffa dropptester om du ska skaffa tester. Remsor är sällan tillförlitliga. Och lägg en slant extra och köp JBL:s tester. Det gjorde inte jag .. =(
#5 - 15 oktober 2004 05:44
Hej igen,

och tack för ditt svar! Då har jag lärt mig nåt nytt, är inte så bevandrad i kemin bakom fiskeriet- tur man har en sambo som är det, eller iaf i kemin. Men jag ska definitivt köpa hem lite bikarbonat och se vad som händer!

Funderade på Ferroganet, vi brukar inte komma ihåg att pytsa i det exakt i de tidsintervallet rekommendationerna gjort gällande, men då vi lagt i det blir vattnet väldigt grumligt/brunt som att en av rötterna färgar. I affären sa de att detta förmodligen skulle hända (svärdsplantan avger något) men ska den verkligen göra det efter flera månader? Eller ska man ta detta som ett växttecken?

MVh Oktopuz
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 oktober 2004 06:31
Men jag ska definitivt köpa hem lite bikarbonat och se vad som händer!

Att lägga i bikarbonat i vattnet innebär också att pH stiger rejält och då gäller det ju också att man har fiskar som trivs med detta.
Läs gärna igenom zoopetavdelningen om "Akvarievatten"
#7 - 15 oktober 2004 06:38
Microsorum pteropus "Windelöv" (obs stavning) växer väldigt långsamt. Även långsammare än anubias. Räkna inte med att den kommer att växa i samma takt som Hygrophila polysperma eller svärdsplantor som i bästa fall får nya blad varje/varannan dag.
#8 - 15 oktober 2004 06:40
Dumt av mig.. Slälvklart stiger PH:t. Det kan stiga så högt som 8.3 om jag inte minns helt galet.
#9 - 15 oktober 2004 06:47
Tack så mycket för era svar! Kanske förhastade mig lite när jag skrev att jag tänkte rusa till affären för inhandling av bikarbonat- behöver nog ta reda på nuvarande ph innan! Sen vill jag inte ställa till nåt för mina fiskar- nuvarande ph verkar fungera!

Jo, windelöwen är nog lite långsam när den växer. Hade nog egentligen inte jämfört den med de andra växterna (polysperman växer hela tiden :) men jag hade varit inne på en sida om växtakvarium och såg där en mycket stor och fin windelöw varpå jag undrade om jag hade gjort nåt fel, eftersom min inte är lika fin! Men om man tänker efter så är det inte så konstigt att man inte ser så tydligt om den växer- just eftersom den växer så långsamt.

Tack iaf för era svar!
#10 - 15 oktober 2004 06:51
windelöw ställer inte heller direkt några krav på varesig näring eller ljus, med tanke på den hastighet dom växer i så förbrukar dom ytterst lite näring och ljus (om man nu kan förbruka det)

Jag har windelöw med min linatus och har aldrig lagt i växtnäring och har ett sketet litet lysrör som säkert är 4 5 år gammalt och windelöwen har ändå födubblat sin massa MEN det tar som sagt tid =)
#11 - 15 oktober 2004 06:57
Windelöven verkar dock känslig för starkt ljus. Jag hade 4-5 riktigt stora plantor som jag odlat fram under något års tid när jag bytte till Metallhalogen. Dessa plantor "algade ner sig" och dog i princip efter bytet och jag har aldrig riktigt fått fart på några sådana plantor i mitt kar efter uppgraderingen av belysning. (Kan ju bero på andra faktorer iochförsig... Kanske de andra växterna tar all näring ur vattnet?)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 15 oktober 2004 06:58
För tillväxttakt - kolla i Zoopets växtarkiv för de olika växterna.
För "Windelöv" anges t.ex. 2, för polysperman 5.
#13 - 15 oktober 2004 07:00
snarare ger mer ljus mer energi åt algerna och efter som windelöw växer väldigt långsamt så klarar den inte av algerna. Är ju samma sak som ofta drabbar tex. anubias som står för ljust.
#14 - 15 oktober 2004 07:12
Oj, Gosatta, det var en ordentlig Windelöw du hade! Mycket fin! Har bla dalmatinermolly som är på windelöwen och äter lite alger emellanåt, men jag kan inte säga att den är "nerlusad" i alger. Känns lite som den är mittemellan, vill inte riktigt växa till sig, men å andra sidan är den inte "ful" heller. Det jag funderade på var om det kanske fanns någon speciell gödning till den, som jag kunde lägga i. Men tack vare era svar, så förstår jag att den växer - fast långsamt.

Tack för era svar!

Vh
Oktopuz
#15 - 18 oktober 2004 11:34
Jag har 5 st bollar av denna växt de är ca 10*10 cm stora. Det jag har märkt är att de lätt blir svarta på bladens ovansida när det fattas nitrat och fosfat. Det verkar som om dessa växter gillar lite "skitigare" vatten. Och jag håller helt med om att de inte gillar för mycket ljus. En av mina plantor sitter högt upp på en rot ca 10 cm från ljusrampn och den plantan står nästan stilla i tillväxt medans de andra sipprar ifrån sig små bubbelmoln av syre.

/Marcus
#16 - 15 november 2004 18:43
Var ett tag sedan jag skrev denna tråd om min windelöw, och nu har den ändrat lite på sig- tyvärr till det sämre. Den har inte direkt ökat sin massa, dock har den blivit väldigt svart och det har skjutits ut smala rötter med början till nya plantor.

Dock har det förändrats en del i akvariet, en del fiskar har tagits bort och jag har kanska gjort rent lite för noga. Funderar på att köpa en lotus, får jag den att trivas är förhoppningen att den kan skugga lite av windelöwen som sitter ganska nära lysrampen på en rot.

Ska kolla upp det där med fosfat, försöker också att inte göra rent för noggrant (nitrat). Alla windelöws tips är välkomna! Känns lite frustrerande med alla fina windelöws bilder - då min blir svartare och svartare.

/vh Okt
#17 - 15 november 2004 19:24
Att bladen får svarta fläckar är inget konstigt för Microsorum pteropus.
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=196
http://www.hjortgatanszoo.se/_external/viewimage/default.cfm?blockID=629
Visar iofs inte Windelöv varianten men det samma borde rimligtvis gälla för den med.
#18 - 15 november 2004 19:39
Bra sida du länkat till! Det kan vara ett sådant "stadie" den går igenom och att det är därför den ser ut som den gör. Den är inte vidare snygg med allt svart alltså tror man den är påväg att ruttna bort. Har lite problem med alger just nu (ser ut som mörka dammråttor)som satt sig på en svärdsplanta och windelöwen. Var lite rädd att algen sakta men säkert kvävt windelöwen. Får helt enkelt hoppas på att det är nya skott påväg.

Tack för länken.

/O
#19 - 15 november 2004 19:48
Dina "dammråttor" kan vara toffsalger, inte helt roliga saker att bli av med då dom sitter kvar även om dom har dött.
Sök i forumet på "toffsalger" och gråt :(

Angående tillväxten på Javaormbunke kan jag bekräfta att dom gillar "sämmre förhållanden" än alla andra växter jag provat.
Dom växer bättre i de 2 kar jag har utan gödning (ett desutom utan fisk) och glödlampsbelysning, än i mitt CO2 berikade kar med 0.3W/l lysrör och PMDD-gödning.

#20 - 15 november 2004 20:14
Jag har en del windelöv i mina kar och kör bara med TMG och de växer mycket snabbare än mina anubias. Tänk bara på att rotstocken INTE får vara täckt av bottenmaterialet. Jag har visserligen planterat de flesta på rötter och de verkar växa snabbare än de som är planterade i bottengruset.
Lycka till och jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig.
#21 - 15 november 2004 20:19
Suck, tofsalger. Något nytt att bita i :( men ännu är det inte så jättemycket, har faktiskt varit framme med sax och klippt i båda växterna för att få bort dem. Har förstått att windelöwen växer sakta och inte ska behöva vare sig mycket ljus eller gödning. Men i fallet med att bladen blir svarta så kan det alltså bero på låg dos av nitrat och fosfat eller att det ska bli nya plantor. Är lite rådvill över hur jag ska göra, satsa på mer gödning, skugga med flytbladsväxter eller helt enkelt sluta göra rent så noga.

Lite mysko är det för detta problem uppstod egentligen helt plötsligt, både att bladen blev svarta och att toffsalgerna dök upp. Tur att det finns folk att fråga om man är helt "lost".

Tack för råd,

O
#22 - 15 november 2004 20:24
Tack för ditt svar twistedfish. Att du fått windelöwen att växa snabbare än anubiasen var intressant. Min växer lite också men inte vad gäller dess massa, utan små rottrådar med små gröna blad på sig. Anubiasen är jag jättenöjd med i skrivande stund, har aldrig haft den på någon rot, men funderar på att fixa det framöver. Har faktiskt fått den att blomma en gång (jättefin blomma) samt att den skjutit många nya blad.

Funderar på att köpa nån fler.

/O
#23 - 15 november 2004 20:37
Kom på en sak till, har kollat lite på bilder av tofsalger och det är nog till stor säkerhet såna jag fått. (På ett av svärdsplantans blad ser det ut som svarta spindlar, eller svarta korsstygn). Min misstanke är att övermatning kan ligga bakom algerna, har matat med pellets men mina kräsna fiskar låter det mesta falla till botten sen "städar" ingen. (insåg detta lite sent). Sen har vi börjat få lite sniglar och dessa har jag alltid plockat bort när jag sett dem (röda med små kanelbullsformiga hus) men sen har jag läst att de kan vara bra att ha vad gäller uppstädning på botten.
Stämmer detta?
Vill nämligen inte ha en invation, men tänkte att de kunde städa det jag inte kommit åt att slamsuga....

Någon reflektion över min tanke???

vh
O
#24 - 15 november 2004 20:38
Ursprungligen skickat av heeke

Dom växer bättre i de 2 kar jag har utan gödning (ett desutom utan fisk) och glödlampsbelysning, än i mitt CO2 berikade kar med 0.3W/l lysrör och PMDD-gödning.

Låter ganska osanolik. Om du inte har någon fisk, hur kan växten överhuvetaget växa?. Vårt kranvatten som vi har idag i Sverige är helt strippade på mineraler. Näring funkar som mat för växterna. Ingen näringen = ingen tillväxt.

Har hört på ett s.k "växtföredrag" att javaorbunkar inte skulle tåla gödning.. också något jag inte har förstått mig på. Varför skulle inte en växt "tåla" gödning?.

Jag o en vän köpte var sin windlövplanta för ett år sen. Han kör utan näring, jag kör med.
Om man jämnför våra plantor nu så är min ca 10 ggr så stor..

#25 - 15 november 2004 20:49
ungefärliga viktighetsgraden på olika ämnen
1 ljus
2 co2
3 ljus
4 co2
5 ljus
6 co2
När du väl kommit såhär långt kan man tänka på
7 K- -NO3 -PO4
8 Järn och andra microämnen...

dom sista 2 ser man direkt vilka man har brist på om man bara har CO2 och Ljus... Har inte läst hela tråden men hoppas att det var till någon nytta ...
Vill man öka på tillväxten så ökar man ljuset och CO2... och när man gjort det så måste man oftast göda lite oftare med K- -NO3 -PO4 och TMG...

Lycka till
/Henrik
#26 - 15 november 2004 21:19
Angående Thomasljs inlägg så kom jag på att jag ljög lite. ;)
I det karet jag inte har någon fisk så har jag tagit vatten från mitt "riktiga" kar, med gödning, någon gång. Där växer det som bäst.
I det andra går det en Kampfiskhane.
Verkar som javaormbunke trivs med glödlampsbelysning mao.
#27 - 16 november 2004 15:37
Intressant med allt KNO3, CO2 osv, får diskutera det med min kemivetande sambo. Ingen som har något tips angående min algteori eller vad jag ska göra åt sniglarna???
#28 - 16 november 2004 15:46
"Övermatning" kan helt klart leda till övergödning och alger.
Det gäller att man får alla gödningsämnen i rätt propotioner.
Med bara övermatning så får man N (NO3 nitrat) och P (PO4 fosfat) men inga andra macro (kalium, kalcium, magnesium, svavel) och micro-ämnen (järn, zink, bor mfl) viket vanligen leder till alger.
För att slippa alger måste man få balans mellan alla ämnen.
#29 - 16 november 2004 16:11
Misstänkte nästan det, det ska i lite mer fisk i det akvariet sen ska jag se upp lite mer med matningen.

Tack för alla tips!

Annons