Whiskytråden

#1 - 8 april 2016 17:44
Upplever det som att Zoopet saknar en whiskytråd, vilket i mina ögon är en stor brist. Detta är härmed åtgärdat. Idén är att vi delar med oss av whisky som smakar gott eller som vi vill varna för. Som inledande whisky vill jag slå ett slag för en lättdrucken lätt rökig whisky, som finns i det tillfälliga sortimentet just nu:
The Glenrothes, seated cask reserve. En speyside single malt.
Du hittar smaker av citron, en kryddig rökig ton. Toner av vanilj, kola och halm. Riktigt god och lättdrucken. [ATTACH=CONFIG]n2353969[/ATTACH]
#2 - 10 april 2016 08:18
Svartvatten ska man ha i karet, inte i glaset [:-162]
#3 - 10 april 2016 11:45
Om man har discus så måste man dricka dyr whisky:d
#4 - 16 april 2016 14:45
[QUOTE=stefanr72;n2354035]Svartvatten ska man ha i karet, inte i glaset [:-162][/QUOTE]

Just det kan jag gott hålla med om.
#5 - 16 april 2016 14:46
[QUOTE=Christer5;n2354041]Om man har discus så måste man dricka dyr whisky:d[/QUOTE]
Inte måste egentligen, men det underlättar ;)
#6 - 16 april 2016 14:48
[QUOTE=admin;n2354031]Jag är med i Wia - Whisky in Alingsås som har provningar 4 gånger om året.

Senaste provningen jag var med att ordna så hade vi temat Ardmore. Det var den provning som gett högst medelbetyg (hittills). Så min rekommendation är att titta på Ardmore och prova.

[COLOR=#141823][FONT=helvetica][SIZE=12px]86450 Ardmore Traditional Cask 439 kr
84242 Ardmore Adelphi's Selection 14 Years, 1130 kr [/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#141823][FONT=helvetica][SIZE=12px]85043 Ardmore Liquid Library Refill Hogshead 14 Years, 1098 kr
85610 Ardmore Bourbon Barrel Cask 5014 1388 kr[/SIZE][/FONT][/COLOR][/QUOTE]
Just Ardmore är okända för mig dvs. jag har tyvärr inte smakat någon ännu Ardbeg däremot en av mina favoriter. Men ska avgjort pröva någon av dessa Ardmore. Tack för tipset Christian!
Synd bara att ni inte testade Ardmore Coopers choice. Heavily peated.
#7 - 30 april 2016 18:59
Vill slå ett slag för whiskyn med Sveriges snyggaste flaska om man gillar sparsmakad design, Nikka fr.o.m. The barrel med 51,4 modiga, smakrika procent. En blommig lätt rökig Japan.
[ATTACH=CONFIG]n2355341[/ATTACH]
#8 - 30 april 2016 19:15
Johnny, menar du 51,4%, - huvva, gäller att smaka lite då [:-38]

//Inger
#9 - 30 april 2016 20:23
Japp. Som med all riktig god alkohol så försvinner smaken om man dricker för mycket. En kapsyl kan räcka för vissa finsmakare ;-)
admin
Christian Alfredsson
#10 - 1 maj 2016 06:56
Har ni koll på whiskyn med snygga fiskar på etiketten?
#11 - 1 maj 2016 10:38
[QUOTE=admin;n2355317]Har ni koll på whiskyn med snygga fiskar på etiketten? [/QUOTE]

Nix. Vad heter den då?
admin
Christian Alfredsson
#12 - 1 maj 2016 14:33
Det finns en oberoende buteljerare som gör "[COLOR=#373E4D][FONT=helvetica][SIZE=12px]Fishes of Samoa". Buteljeraren heter [/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=#2C2B2B][FONT=arial][SIZE=12px]Whiskybase

Du hittar exempel på tastingnotes här: [/SIZE][/FONT][/COLOR]http://www.ilovewhisky.se/?p=2694

Riktigt snygga firrar, skulle har råd att samla sådana.

admin
Christian Alfredsson
#13 - 7 maj 2016 18:37
Ikväll så provas en Signatory Mortlach 2003, 11 år gammal, 58,9%. En Speyside lagrad på Bourbonfat.

Ganska stark och spritig i smanken. Slår hårt i främre gommen och hänger kvar länge.

Tycker själv att det inte var något speciellt utan som en vanlig brukswhisky. Ger den [:-157][:-157][:-157] av fem möjliga

#14 - 7 maj 2016 18:58
Den har jag testat och den glömdes snabbt.
admin
Christian Alfredsson
#15 - 7 maj 2016 19:21
Tur att jag bara hade en sample. Tog en Ardbeg 10 år som avslutning. Provar aldrig mer än en sample åt gången då jag inte känner smaker så bra på andra glaset.
#16 - 8 maj 2016 15:03
Ardbeg är aldrig fel. Nästan alltid rätt :)
admin
Christian Alfredsson
#17 - 14 maj 2016 18:54
Ikväll så provas en Dunkan Taylor Peerless Glenesk 1983, 58,4%

Härlig doft, spritig med ganska kort smak. Ger den 3 av 5 möjliga, helt okey men inte mer.
#18 - 15 maj 2016 19:58
Tips och varningar är lika viktiga, Christian. Blir ju lite trist med en kort smak på dyra droppar.
admin
Christian Alfredsson
#19 - 27 maj 2016 19:07
Idag så provas en Svenska Eldvatten Glen Garioch 1993, 21 år, 54,2%

Så här skriver Svenska Eldvatten
Glen Garioch Distillery är ett av Skottlands äldsta och häftigaste destillerier och även om deras whisky alltid levererar så vågar vi sticka ut hakan och säga att denna buteljering är än lite kaxigare och maffigare än vad vi brukar se härifrån. Vår 1993:a har mognat i en ordentligt pigg ex-bourbon barrel i över 20 år vilket har gett en stor och grym fatkaraktär och komplexitet. Självklart har vi buteljerat denna goding i fatstyrka, 54,2%.

Priset är 1095 kronor, artikelnummer 86482 och fatet gav 192 flaskor.

Vill påstå att den är rund mjuk. Lite citrus/vanilj. Ger dem 5 poäng av 6 möjliga.

#20 - 28 maj 2016 21:43
Det där låter riktigt intressant. Sitter och letar efter lite nya smaker.
admin
Christian Alfredsson
#21 - 29 maj 2016 08:35
Jag inbillar mig att jag gillar en whisky som är runt 55% i fatstyrka. Kommer notera om det kan vara en bidragande faktor.
#22 - 29 maj 2016 08:55
Många whisky i cask strenght har en tendens att lyfta mina gomsegel en liten bit. Har du testat Aberlour Abunadh?
admin
Christian Alfredsson
#23 - 4 juni 2016 20:13
Jodå. Den är en favorit.
admin
Christian Alfredsson
#24 - 5 juni 2016 20:00
Ikväll så provas en Signatory Longmorn 1996 aged 17 years sherry cask 60.8%

Färg: En mörk whisky, bland det mörkaste jag provat.
Lukt: Starkt, blommig med citrus

Smak: Varm och ljuvlig smak, efter en liten stund rejäl eftersmak som slår i bakre gommen. Fruktig.

Mycket bra skulle jag vilja påstå.

Googlade och såg att det är en Speyside.
#25 - 6 juni 2016 15:11
Longmorn har jag testat i perioder och trivts med, men Signatory varianten på sherryfat är oprövad. Låter god och helt i min smak.
admin
Christian Alfredsson
#26 - 10 juni 2016 19:24
Dagens whisky blev en Chairmans' private Reserve no.5 Dunnyveg (Lagavulin) Aged 7 years 54,3%

Skulle kunna tänka mig att ge den 3 av 5 möjliga. Ganska spritig och sträv i smaken. Mycket, mycket lång eftersmak men långt ifrån rökig.
admin
Christian Alfredsson
#27 - 17 juni 2016 19:33
Ikväll så blev det en Rosebank 1991 - Connoisseurs Choice (Gordon and MacPhail) (70cl, 43.0%)

Den är lagrad 17 år på sherryfat.

Mycket angenäm doft, till och med riktigt bra. Smaken är mjuk och len, inte så lång eftersmak. Lite karamellsmak kanske? Vanilj,

Gillade den mycket, härligt mjuk! Wow skulle jag nästan kunna brista ut.

Rosebank är ett destilleri som stängde 1993 och är lowland.
admin
Christian Alfredsson
#28 - 17 juni 2016 19:34
admin
Christian Alfredsson
#29 - 10 juli 2016 18:10
Till finalen i EM så laddar jag upp med en:

Bruichladdich Octomore 4.2 Comus (61.0%)

Denna whisky är både stark och dessutom rökig (167ppm). Påminner lite om kola i smaken och även i eftersmaken. Efter denna så blir allting annat svagt och mesigt. Så det är ingen idé att prova någon annan sort efter. Den slår ganska hårt i bakre gommen.

Detta kanske är lite väl extremt, men kul att prova. Känner på mig att jag kommer vakna i natt och fortfarande känna eftersmaken. Tycker den är helt grym.
#30 - 10 juli 2016 18:15
Den där whiskyn ingår tveklöst i mina Top 10 whisky.

Sent from my iPhone using Tapatalk
admin
Christian Alfredsson
#31 - 10 juli 2016 18:49
Det är ofta som Bruichladdich har sorter som jag gillar. Men denna var bäst av de Octomore som jag druckit. Men kan som sagt glömma att prova någon mer sort ikväll...
#32 - 10 juli 2016 19:20
Hur stort lager har du?
admin
Christian Alfredsson
#33 - 10 juli 2016 19:52
Har kanske runt 30-40 sorter hemma. Men jag köper inte flaskor utan bara samples på 3cl. Jag gillar att prova och analysera många sorter. Så jag tar en sådan sample och provar först. Vill jag ha en till så tar jag av någon av de få flaskorna jag har.

Här är ett ställe man kan köpa samples på: https://www.masterofmalt.com/samples/all/

#34 - 10 juli 2016 19:54
Smart idé med småflaskor. Det måste jag testa!

admin
Christian Alfredsson
#35 - 16 juli 2016 19:35
Ikväll provar jag Ardbeg Ardbog (52,6%)

Följande info finns om den
A limited edition Ardbeg released during the Fèis Ìle whisky festival. Aged in a combination of bourbon as well as some Manzanilla sherry casks, it was produced for 'Ardbog Day', which was celebrated around the world on 1st June 2013.

Det som slår mig är att den är rejält mörk, rökig och doftar mycket mer Ardbeg än jag är van vid. Det är en rejäl smak som slår till och som hänger kvar länge. Jag gillar denna betydligt bättre än en vanlig Ardbeg 10 årig. Det är mer fart, mer smak, mer lukt, ja mer av allt i denna.

Riktigt trevlig och rekommenderas.

....eftersmaken sitter i lääääänge....
#36 - 21 juli 2016 15:21
[QUOTE=admin;n2357761]Ikväll provar jag Ardbeg Ardbog (52,6%)

Följande info finns om den

Det som slår mig är att den är rejält mörk, rökig och doftar mycket mer Ardbeg än jag är van vid. Det är en rejäl smak som slår till och som hänger kvar länge. Jag gillar denna betydligt bättre än en vanlig Ardbeg 10 årig. Det är mer fart, mer smak, mer lukt, ja mer av allt i denna.

Riktigt trevlig och rekommenderas.

....eftersmaken sitter i lääääänge....[/QUOTE]
Låter som om nåt helt i min smak. Vilken tur vi har här med dig som testpilot :d
admin
Christian Alfredsson
#37 - 22 juli 2016 20:51
Just att köpa dem i väldigt små flaskor men många är roligt

Ikväll provas en Speyburn 10 år 40%. Inget speciellt skulle jag säga. För er som gillar något lättare när det gäller whisky kan den passa. Mjuk och väldigt drickbar. Den kostar 329:- för en flaska på Systembolaget så den är prisvärd. En bra whisky att ha hemma om man får främmat.

Den andra som provades var en Yamazaki 12 år. Här har vi en Japansk whisky. Söt och härlig doft. Den är len och har en bra eftersmak. Denna skulle också fungera som en brukswhisky att ha hemma i skåpet... men jag hittade ingen Yamazaki alls i Systembolagets sortiment... hmmmmm...

2 st sorter testade på totalt 6 cl.
admin
Christian Alfredsson
#38 - 23 juli 2016 19:55
Idag testas en Lagavulin 16 år. Den var härligt rökigt så jag tror den kan passa dig Bluewing. Blir att testa mer från dem. Tung rökig och med härlig smak, lång eftersmak. Inte speciellt dyr heller såg det ut som.
#39 - 25 juli 2016 10:51
Om jag ska välja ut en enda whisky som är av bra kvalitet och som jag inte tröttnat på så är det just Lagavulin. Så du har helt rätt Christian. Hade tidigare alltid den du prövat tidigare Yamazaki hemma. Den ingick då i standardsortimentet på systembolaget här hemma eftersom jag visste att om jag skulle omvända en person som sa sig ogilla whisky så var just den osviklig. Då var Nikka ovanlig t.ex. Men nu finns det hur många Nikka som helst att få tag i, men ingen Yamazaki (snyft). Jag gillade Yamazakins elegant blommiga smak som omväxling till de tjärtunnor jag gillade annars. Den japan jag ofta har hemma nu är just en Nikka. Den lilla snygga flaskan som heter "from the barrel".
Nu hör det ju inte hemma här riktigt men den likör jag lättast kan få en whiskyentusiast att gilla här hemma här Rum Coconut från det lilla Österrikiska destilleriet Prinz: http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/prinz-8613802
Enda nackdelen med den likören är att den tar slut så himla fort. Måste vara avdunstningen? [:-2]
Men den är ruskigt god och tyvärr vanebildande. Min fru är smått galen i den.
#40 - 26 juli 2016 14:04

Börjar inventera bourbon-sortimentet också. Ikväll testas denna Woodford Reserve. En Kentucky straight bourbon. Ska bli intressant att smaka och lukta. Blev nyfiken: http://peat.se/2011/07/04/woodford-reserve-dagen-till-ara/
#41 - 26 juli 2016 15:42
Har nu provsmakat denna whisky Woodford Reserve och den var riktigt god men lite enkel kanske när man är van med tjärtunnor och annat. Enligt systemet: Nyanserad smak med tydlig karaktär av kolade ekfat, inslag av vaniljfudge, torkad frukt, pomerans och nötter.
Det jag tycker saknas i den beskrivningen är honung, dadlar, lite brända mandlar mer än nötter. Eftersmaken är längre än väntan och en positiv bekantskap.
admin
Christian Alfredsson
#42 - 29 juli 2016 16:47
Kvällens provning var en Laphroaig 10 batch 007 cast strength 56,3%

Lukten är omisskännligt en Laphroaig, luktar som den ska. Smakar också som den ska, men det är mer sherrytoner i den. Jag hade bara 3 cl och provade den ovattnad, den är som en spark. Wow vilken smak och vilken eftersmak. Hade jag haft mer så hade jag provat några droppar vatten i den för att få ner styrkan liten.

Oj vad jag skulle vilja ha en flaska av denna! Står på önskelistan - Tyvärr lär den vara lite svår att få tag i ser det ut som.

admin
Christian Alfredsson
#43 - 29 juli 2016 16:49
[QUOTE=Bluewing;n2358006]Har nu provsmakat denna whisky Woodford Reserve och den var riktigt god men lite enkel kanske när man är van med tjärtunnor och annat. Enligt systemet: Nyanserad smak med tydlig karaktär av kolade ekfat, inslag av vaniljfudge, torkad frukt, pomerans och nötter.
Det jag tycker saknas i den beskrivningen är honung, dadlar, lite brända mandlar mer än nötter. Eftersmaken är längre än väntan och en positiv bekantskap.[/QUOTE]

En amerikan som inte smakar parfym! Låter spännande.
#44 - 29 juli 2016 20:10
admin skrev:

En amerikan som inte smakar parfym! Låter spännande.

Det där med näsa och smak är ju inte helt enkelt när man ska jämföra. Men jag hittar ingen parfymsmak.

Men två andra bra alternativ är Hudson Baby Bourbon och ännu hellre Hudson 4 grain Bourbon.

admin
Christian Alfredsson
#45 - 10 september 2016 09:40
Då var Ardbeg Renaissance 1998 10 år 55.9% provad.

Jag tycker den är betydligt mer mjuk och len än andra Ardbeg jag har provat. Nästan mild i mitt tycke
Bra smak, lång eftersmak och doftar helt okey.

Kul att ha provat men jag kommer inte köpa en flaska.
#46 - 11 september 2016 16:45
Låter gott! Mycket tacksam för din forskningsinriktade envishet att upptäcka whiskymysterietss innersta kärna.
admin
Christian Alfredsson
#47 - 23 september 2016 17:35
Nästa vecka på torsdag kommer rapport igen. Då ska Whisky in Alingsås ha provning och fyra sorter ska provas.

Det är lite bra att skriva själv i en tråd. För då kan jag söka på sorterna och om jag gillade dem eller ej :-)
admin
Christian Alfredsson
#48 - 1 oktober 2016 20:15
Här kommer lite bilder från Whiskyprovning. Som ni ser så är det alltid 4 st på vardera 4 cl. Temat denna gång var öar.

Mycket svårt kan jag tycka men riktigt roligt att det var från länder som inte alltid är med. Whiskyn från Braunstein var min favorit denna gång och fick en 4:a av 6 möjliga.

När man kommer så är allt upphällt, första vändan bedömer man utseende, luktar på alla. Detta tar ofta en halvtimme, efter det provar man och sätter ett betyg. Som tillbehör finns vatten, ost, choklad och bröd. Mest för att "nollställa" mellan sorterna. Arrangören försöker ställa dem i en ordning så de "klenaste" är längst till vänster.

[ATTACH=CONFIG]n2360752[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2360753[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2360754[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2360755[/ATTACH]
admin
Christian Alfredsson
#49 - 7 oktober 2016 19:12
En helt magisk whisky provades ikväll. Laphroaig 27 år gammal

Hade 3 (dyra) cl som det nu kändes redo att smaka på.
Det märks att den är äldre än de jag är van vid, mer komplex men ändå rundare än den vanliga. 57.4% i alkoholhalt. Smakar absolut Laphroaig.

Helt underbar!
#50 - 8 oktober 2016 10:30
Nu blev jag avundsjuk. Smakade en 30-årig Laphroaig på en mässa för ett par år sedan som alltjämt är den enskilt godaste whiskyn jag druckit.
admin
Christian Alfredsson
#51 - 23 december 2016 20:01
Så här dagen innan julafton så provar jag en Balvenie 25 Year Old Triple Cask

Härligt komplex och inte så rökig, men ändå med sting i. Den var riktigt bra. 5 av 6 möjliga poäng av mig.
#52 - 23 december 2016 20:12
[QUOTE=admin;n2364347]Så här dagen innan julafton så provar jag en Balvenie 25 Year Old Triple Cask

Härligt komplex och inte så rökig, men ändå med sting i. Den var riktigt bra. 5 av 6 möjliga poäng av mig.[/QUOTE]

Oj, nu känner jag mig som en novis men gissar på att den blivit överflyttad till ny tunna två gånger?
admin
Christian Alfredsson
#53 - 23 december 2016 20:47
Det står så här

At the top of the Balvenie Triple Cask range sits the 25 Year Old. This incredible expression contains whiskies aged in traditional refill casks, first-fill ex-bourbon barrels and first-fill Oloroso Sherry butts, which have been matured for at least 25 years and allowed to marry for around six months in a marrying tun before being bottled. Astonishing stuff from the renowned Speyside distillers
#54 - 22 september 2017 15:06
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/uploads.tapatalk-cdn.com\/20170922\/3f459d0b2e34c83b2d5e6e44290360b5.jpg"}[/IMG2]
Testar för första gången denna Elements of Islay Cl9, som om jag fattat rätt är en Caol Ila i grunden. Återkommer efter det att jag smakat. Men i en whiskyblogg stod det så här om den: Trots ett något svagare (fatta mig rätt, den är ändå ganska rökig!) parti så är detta ändå en brutalt god rökwhisky som jag gillar. (Lite Port Askaig-stuk över det hela fast här med något mera rökiga inslag) GottGott!!
#55 - 22 september 2017 16:01
Skall köpas! :)[:-106]
admin
Christian Alfredsson
#56 - 22 september 2017 16:56
Vi hade med den buteljeraren på en provning och det var inte alls dumt.
#57 - 22 september 2017 17:18
Nu är den testad och det säger jag bara: Holy Sh-t vilken smakrökare! Rökigheten ligger liksom runt whiskyn istället för i den. Så när jag smakar denna kanongoding så blir det en hel hög med förkolnade vedträn i näsan trots att whiskyn bara känns mjuk rökig. Det är ljung, aprikos, honung, skog, apelsin mm. Den är ju bara på tillfälligt besök på systemet. Så jag kommer att gråta när den är slutsåld. Så här blir det 5 vedträn av fem möjliga. (Inger, detta är inget för dig.....) Mats, klart den ska införskaffas av dig. 51,6 smakfulla procent dessutom.
Christian: Nej motsatsen till dum. Riktigt smart.
#58 - 22 september 2017 17:26
[QUOTE=Bluewing;n2372984]Nu är den testad och det säger jag bara: Holy Sh-t vilken smakrökare! Rökigheten ligger liksom runt whiskyn istället för i den. Så när jag smakar denna kanongoding så blir det en hel hög med förkolnade vedträn i näsan trots att whiskyn bara känns mjuk rökig. Det är ljung, aprikos, honung, skog, apelsin mm. Den är ju bara på tillfälligt besök på systemet. Så jag kommer att gråta när den är slutsåld. Så här blir det 5 vedträn av fem möjliga. (Inger, detta är inget för dig.....) Mats, klart den ska införskaffas av dig. 51,6 smakfulla procent dessutom.
Christian: Nej motsatsen till dum. Riktigt smart.[/QUOTE]

Underbar beskrivning!
Önskar jag satt där med dig nu. :)
#59 - 22 september 2017 17:36

Underbar beskrivning!

Önskar jag satt där med dig nu. :)

Ja om du slänger dig på planet så spar jag ett sugrör till dig, kompis!
Ja det känns nästan som om du sitter här. Är man på samma våglängd är ju det fysiska avståndet en ren illusion (undviker att förklara detta djupare). Sitter faktiskt och njuter för fullt av din utveckling av ett promenadstråk i stugtråden sippandes i mycket små doser på denna glädjespridare i mitt glas, men svarar där det ska svaras, strax i din fantastiska stugtråd. Brb
#60 - 22 september 2017 17:55
[QUOTE=Bluewing;n2372984]Nu är den testad och det säger jag bara: Holy Sh-t vilken smakrökare! Rökigheten ligger liksom runt whiskyn istället för i den. Så när jag smakar denna kanongoding så blir det en hel hög med förkolnade vedträn i näsan trots att whiskyn bara känns mjuk rökig. Det är ljung, aprikos, honung, skog, apelsin mm. Den är ju bara på tillfälligt besök på systemet. Så jag kommer att gråta när den är slutsåld. Så här blir det 5 vedträn av fem möjliga. (Inger, detta är inget för dig.....) Mats, klart den ska införskaffas av dig. 51,6 smakfulla procent dessutom.
Christian: Nej motsatsen till dum. Riktigt smart.[/QUOTE]

Jaha du Johnny, du har koll på att jag tittar in i denna tråd - och hur kan du veta att detta är ingenting för mig? Fast helt rätt, inget för mig alls ;). Men det är kul att läsa om hur alla era smaklökar fungerar, ni måste ha en enorm mängd av alla dessa lökar :D.

//Inger
#61 - 22 september 2017 18:05
Kommer ihåg tidigare att rökig whisky inte var din grej och med så pass delikat näsa som du har tror jag det är helt omöjligt med flera vedträn därinne. Apropå smaklökar så är det träning som mycket annat. Tränar ju det där som heter mindfulness varje dag (något som jag också undervisar i). Det är att träna sig vara i verkligheten så mycket som möjligt. För att träna det så tränar man sig att observera sinnesintryck såsom känsel, smak, hörsel, att observera tankar, känslor. Som en bieffekt av detta så blir man mer uppmärksam på kroppen. Så det är nog mera fokus på det som smaklökarna talar om som gäller :d
#62 - 22 september 2017 18:12
[QUOTE=Bluewing;n2372991]Kommer ihåg tidigare att rökig whisky inte var din grej och med så pass delikat näsa som du har tror jag det är helt omöjligt med flera vedträn därinne. Apropå smaklökar så är det träning som mycket annat. Tränar ju det där som heter mindfulness varje dag (något som jag också undervisar i). Det är att träna sig vara i verkligheten så mycket som möjligt. För att träna det så tränar man sig att observera sinnesintryck såsom känsel, smak, hörsel, att observera tankar, känslor. Som en bieffekt av detta så blir man mer uppmärksam på kroppen. Så det är nog mera fokus på det som smaklökarna talar om som gäller :d[/QUOTE]

:D

//Inger
#63 - 30 augusti 2018 15:40
Veckans Whiskytips. Inget billigt men inte heller tokdyrt. En riktigt god rågwhisky.
Vad sägs om en smak av kolade ekfat, inslag av torkad frukt, vaniljfudge, choklad, apelsin, kanel och knäck.
Oftast gott betyg på olika whiskysajter. På rena Bourbon sajter är den också ofta förekommande.
Men som sagt, en goding. En varning bara.... 50% ger ett visst bett :cool:
Attachment
#64 - 30 augusti 2018 18:44
Inte bara veckans - utan också årets första - whiskytips! Är inte överdrivet förtjust i whisky men beskrivningen gjorde mig lite sugen faktiskt!
#65 - 26 september 2018 11:08
[QUOTE=Bluewing;n2390961]Veckans Whiskytips. Inget billigt men inte heller tokdyrt. En riktigt god rågwhisky.
Vad sägs om en smak av kolade ekfat, inslag av torkad frukt, vaniljfudge, choklad, apelsin, kanel och knäck.
Oftast gott betyg på olika whiskysajter. På rena Bourbon sajter är den också ofta förekommande.
Men som sagt, en goding. En varning bara.... 50% ger ett visst bett :cool:
Attachment[/QUOTE]
Inte så rökig då antar jag? Den låter trevlig!
#66 - 29 september 2018 06:04
[QUOTE=Fjäll;n2392446]
Inte så rökig då antar jag? Den låter trevlig!
[/QUOTE]
Ingen rökighet direkt alls. Det är rena whiskygodiset.
#67 - 18 oktober 2018 14:28
Torsdagsgodis inhandlat. Är inne i en Bourbonperiod och vilar mig lite från kolmilerökiga smakbomber. Hittade denna pärla som skall avnjutas långsamt. Systembolagets notering som stämmer bra bifogas.

Annons