Wehoo!

#1 - 15 december 2006 15:02
Nu har jag mina första fiskar på invänjningstadiet i mitt akvarium! om 30min så är dem fria!
1hane + 3honor arten är Platy!

Önska oss lycka till! :))
#2 - 15 december 2006 15:05
Vad härligt, Lycka till!
Jag inväntar mina första yngel :D
#3 - 15 december 2006 15:32
Nu har dom pluppat i, men hanen verkar inte vara särkilt aktiv, och den störta honan håller sig mest vid bottnen,
hanen har en liten sjärtfena ser jag
är det några problem lr sjukdomar tror ni? eller dom behöver bara tid att vänja sig?

Mvh Johan
#4 - 15 december 2006 18:06
Just nu är de nog mest chockade. Ge dem några dagar så...:p
#5 - 15 december 2006 18:45
hihi, efter bara 4h i vattnet har herren i karet redan börjat uppvakta damerna :)
Och nu har alla börjat röra på sig lite mer, fast de verkar tycka att bubblorna på ytan är roliga :)
#6 - 15 december 2006 20:06
Vad kul! Vad blev det för färgvariant?:)
#7 - 15 december 2006 20:16
orange-gul, vet inte vad sorten heter.. ska in till en annan fiskhandlare och köpa någon annan färkombination imorgon!

Otur nog så har min ena hona råkat ut för lite fenklibb på sjärtfenan..
blir det inte bättre nångång nästa vecka så får jag förmodligen avliva,

Eller tycker ni att jag ska medinera/salta/karantän/åka med den dit var jag köpte fisken och klaga??

Sjärtfenan är inte lika bred och fin som de andras utan är mer rak och nästan outvecklad..
#8 - 15 december 2006 20:45
Aha, då måste det nog nästan vara sunset platys? Om de är gula fram på kroppen & mer orangeaktiga bakåt stjärtfenan? Var det inte du som hade ett alldeles nystartat kar förresten? I så fall skulle jag nog nöja mig med dessa tre fiskar ett tag om jag var du. Slänger man in mycket fisk på en gång kan det mycket väl bli obalans & otrevligheter i akvariet. (Blandar jag ihop dig med någon annan nu så ber jag så hemskt mycket om ursäkt).

Fiskarna är ju alldeles nya hos dig, så jag skulle nog vänta ett tag med att avliva & sådant. Har själv varit med om platys som sett en aning hängiga ut i början, men repat sig efter ett par dagar. Tror du absolut att hon är sjuk så är det ju självklart att du ska gå tillbaka med henne & antingen kräva pengarna tillbaka eller en ny fisk! Eventuellt kan du ju även medicinera, men jag tycker att det är affärens uppgift att sälja friska exemplar
#9 - 15 december 2006 20:57
japp sunset platys liknar dom, fast hanen är orange på ryggen och lite vid på buken.

Jodå visst är det jag som du talade med igår kväll :) men de är ju så himlans fina så man vill ju bara ha mer och mer, ska iallafall inhandla mig ett lite större akvarium så småningom, siktar på en 150-200l, det borde man få plats ett antal fiskar i.
Sen använder jag detta 63liters till "yngel-frukost-tv-akvarium" :D

Men först och främst så ska detta akvariet balanseras och gotta ihop sig.

Behöver jag ett större reningsverk/filter desto fler fiskar jag har i?

Har ni rekommendationer till inner/ytterfilter som är bra till 63liters?
Har nåt som pumpar 450l/timmen nu, men det är ju inte farten som räknas utan volymen den rensar eller rätta mig om jag har fel?

Doppvärmare har jag inhandlat och står inställt på 25C, Sägs vara rätt skön temp. för mina sunset platys

Mvh Johan
#10 - 15 december 2006 21:19
En bild på sakerna :
#11 - 15 december 2006 21:29
Ja men vad tur, då kom jag ihåg rätt.. :)

Men nu förstår jag inte riktigt. Först skriver du att du ska handla fler platys redan imorgon, & sen skriver du att akvariet ska "balanseras och gotta ihop sig"? När jag avrådde dig från att köpa fler platys nu så var det ju inte ur platssynpunkt, utan snarare att det då är risk för att karet blir överbelastat eller vad man ska kalla det, i & med att det är nystartat & måste få stå till sig ordentligt i början. Jag som jobbar på mataffär & rätt nyligen kom hem från jobbet kan likna det vid varor på rullbandet: vissa kunder bygger gigantiska högar av varor, som dels ofta rasar & ramlar på golvet & dels är jättesvåra att "reda ut"(det blir kaos helt enkelt), medan det går hur snabbt & smidigt som helst när kunderna lägger upp sina varor på bandet med lagomt avstånd. Såå, inga gigantiska fiskhögar nu, Johan, för då blir det kaos! ;) Haha.. För får man inte en bra start så är det ju i princip kört, & man blir tvungen att börja om från början igen.

Det där låter som en lämplig temperatur för platys, men jag tycker att det är viktigt att du håller koll på temperaturen med hjälp av en termometer också, så att den verkligen är 25C. Jag har själv haft doppvärmare som gärna dragit iväg några grader, & det skadar ju inte att hålla lite extra koll på termometern.

Lycka till!
#12 - 15 december 2006 21:34
Japp, det var ditt råd jag tog, att vänta nån vecka till..
och temp-mätare har jag också i.
hanen är ute efter alla honorna nu. Är det nåt tecken på gravida honor snart? :)
#13 - 16 december 2006 14:57
Guld till Dig MrHankey att Du informerar ;)....hoppas bara att alla nybörjare lär sig att lyssna till erfarenhet...av ngn anledning är vi nybörjare väldigt dålig på att ta goda råd??!!
Jag är nybörjare sen i september och tänk om jag hade vetat att man ska INTE köpa för mycket fisk på en gång...tyvärr hade jag inte snappat upp det fast jag läst på mycket och fick ingen information av butiken fast jag köpte akvariet där också....
Man ska inte stressa sig in i denna hobby har jag lärt mig...
mvh acinna

Annons