Webbutiker - låg standard

#1 - 4 april 2004 09:22
Funderar på att köpa all min kommande utrustning + akvarium från internet denna gången, men jag börjar bli riktigt irriterad på den låga kvalitén över de butiker som finns tillgängliga.

AquaristicShop visar t.ex inget om hur lagersituationen ser ut, vilket gör att man kan råka beställa saker som inte kommer in förän om flera månader och sen så fungerar inte deras "Wish List" riktigt. Det är även irriterande att man inte får frakten uträknad direkt i sin varukorg.

Aquaristic.net gäller ungefär samma sak, ingen lagerstatus där heller.

Svenska butikers internet lösningar känns inte riktigt som man kan lita på utan man måste fortfarande ta och använda den gamla telefonen och ringa folk, fast här är jag inte så irriterad utan tycker mest synd om dem och skulle vilja hjälpa dem till en bättre och mer automatiserad lösning.

Anledningen till allt detta är att det är inte så otroligt svårt att göra en butik liknande www.datorbutiken.se . Det stora problemet är väl automatiskt postgiro, Betalkort, fakturering och sen packningsdelen. Borde finnas en hel del pengar att tjäna på att ha ett fungerade system. .

Tror jag vaknat på fel sida idag, var tvungen att klaga lite. . så var inte allt för hårda =)

Edit: Och ja, jag har skickat mail och påpekat detta till AquaristicShop och Aquaristic.net
#2 - 4 april 2004 09:35
Testa www.pwss.nu , jag beställde hela mitt akvariepaket och tillbehör därifrån, fungerade helt klockrent!

Mvh. Martin
#3 - 4 april 2004 09:54
Skulle du våga handla där om du aldrig sett sidan innan och inte hört talats om butiken ? Sidan ger enligt min alldeles personliga åsikt inte ett seriöst intryck. Jag vet att han som äger butiken ska vara mycket duktig och serivce inriktad så det är lite synd på sidan..

Edit: Känns lite som om man precis börjat rota i ett geting bo. .
#4 - 4 april 2004 09:59
http://www.akvarielagunen.se är en bra sida. De har både markerat om det finns i lager, eller om det är en beställningsvara :)
Bra priser på tillbehör har de också.

Mvh Fredrik
#5 - 4 april 2004 10:03
Den butiken har jag tittat på innan och den ser trevlig ut. Har planerat på att köpa mitt MP Karat 121 där ifrån. :)
#6 - 4 april 2004 10:06
Nja, jag fick länken av någon här på zoopet.. Sedan var jag inne och kollade och jag håller med dig om hur sidan ser ut.
Men jag mailade dem och frågade lite om hur de/vi skulle lösa frakten och så, och de var så oerhört trevliga så jag föll för dem direkt :)
Så som sagt, jag rekommenderar dem varmt!

Martin
#7 - 4 april 2004 12:17
Varför inte be att få ett pris av din lokala butik.
#8 - 4 april 2004 12:41
www.pwss.se har jag beställt från två gånger på fyra veckor utan att ens få bekräftelse på att de mottagit ordern (än mindre fått några varor).

www.carmenschwemmer.de har jag handlat från, funkade bra fast ett par varor var utbytta och det tog över tre veckor att få grejorna.

www.hjortgatanszoo.se har jag handlat från två gånger, helt problemfritt bägge gångerna.
#9 - 4 april 2004 13:26
Beställde från PWSS i fredags idag fick jag bekräftelsen,du verkar ha lite otur Azur,prova igen flytten kanske är klar nu.
MVH Jörgen
#10 - 4 april 2004 13:35
Jag har aldrig och kommer aldrig beställa något via internet. Om alla handlade "billigt" på nätet skulle dom riktiga butikerna försvinna. Och därmed möjligheten att se fisk och växter live.
Leta upp en bra butik istället, och handla där. Handlar du ofta så kan du kanske prata dig till bra priser på akvarium och tbh.
#11 - 4 april 2004 15:17
Jag tillhör nog den kommande generationen köpare som handlar via nätet. Tycker det bara är omständigt att ta sig till en butik, och dessutom brukar utbudet vara rätt krasst.

För min del så motsvarar det de samma att gå in i Webshoppen och spana runt som att gå in i en vanlig butik och titta på grejerna. Kanske därför jag har ganska höga krav.

Se bara på hur smidigt det har blivit från de stora datortillverkarna nu det senaste, tror att inom en snar framtid kommer de små dyra handlarna att ha blivit utkonkurrerade. Leveranstiderna från butikerna är oftast mycket snabb, brukar få varorna efter en dag. Support går ju lika bra att skaffa själv genom forum liknande detta och från tillverkarnas sidor. Även returer av trasiga produkter är nästan smidigare att hantera själv i dagens läge.

Kan väl ifs vara smidigt om jag får vitapricken på fredag att kunna hoppa in i bilen och köpa ett preparat för att behandla. . men resonerar man på det sättet jag gör så får man väl vara beredd att ta den smällen.

Edit: Det enda problemet är väl det där med fiskarna, får fundera på hur man ska lösa det via internet ; )
#12 - 4 april 2004 15:20
Den stora frågan om struktur bakom webshiopen är helt klart en ekonomisk fråga. En webshop som är integrerad med affärssystemet och har allehanda finesser kostar allt mellan 100.000:- och uppåt. En halv miljon är en rätt vanlig summa inom databranschen att en webshop kostar. Det är mycket pengar för företag som kanske inte säljer för mer än 2-3Mkr under ett år.

De allra flesta webshopar på nätet har dessutom inte sakerna på lager, utan de tar upp beställningar och tar hem vad som behövs. Lagersaldo skulle alltså vanligen bli "noll", och så lockar man inga kunder. Att leveranstider från leverantörerna inte kan hållas är också vardagsmat, och över lag är det här med "just-in-time" lagerinfrastruktur en mycket jobbig sak att få att fungera.

Men webshopar fyller ändå en viktig funktion, för de har fått vanliga butiker att tänka över hur de skall kunna erbjuda sina kunder någonting mer än att bara vara ett ställe där man införskaffar standardprodukter. Läge, inredning, sortiment och kunskap har blivit viktiga komponenter som webshoparna inte kan erbjuda. Det är inte bara priset man konkurrerar med.

Den lokala butiken har i Zoo-sammanhang också fördelen av att kunna sälja levande djur, vilken webshoparna inte kan.

Men visst brukar jag beställa växter från Hjortgatans, man får ju en hel låda med 20-30 växter för samma pris som ett 3-4 ynkliga plantor på Zoo-butiken kostar.
#13 - 4 april 2004 15:31
Swetrot:

Håller med dig på flera punkter, det där med lager vet jag att det är svårt för en mindre butik. Men det stora tyska butikerna tycker jag inte borde ha något problem med den biten.

Edit: Läs liten butik, inte lika stor som t.ex Aquaristic

Det där med att en riktigt shop skulle kosta 100 000 - 1 000 000 kan jag dock inte riktigt hålla med. Har själv gjort en webshop i en A kurs på universitet och den har samma funktioner som datorbutiken / komplett. Enda nackdelen med den är administreringen, klarar nog inte mer än 50 - 100 ordrar om dagen. och har inte betalkort och automatisk anskaffning av kolliid. Men det är lätt att bygga om den delen så sett.

Finns även en hel del gratis webshoppar man kan köra med som har nästan samma funktion som de stora och passar mindre butiker.

Har faktiskt funderat på hur mycket en redan existerande butik skulle behöva lägga ut för att konkurrera med t.ex hjortgatan.

Edit: Kom att tänka på den nya IBM reklamen, bara för att du är en liten butik behöver du inte se ut som det. Du kan ju erbjuda precis samma för kunderna som de större fast du har ett enklare system för att hantera ordrar och liknande eftersom det inte kommer in 10 000 ordrar / dag. Vilket gör att systemet inte måste kosta skjortan . .
#14 - 4 april 2004 18:25
Jag jobbar inom databranschen med att kränga hårdvara i grossistledet, och känner väl typ något tusental datahandlare i Sverige. Visst finns det de som sätter upp en enkel shop för bara 10-20.000:-, men det brukar bli problem förr eller senare. Vanligen förr därför att människor gör saker som man inte riktigt tänkt på. Några exempel som brukar hända: Kundkonton raderas eller dubbleras därför att människor inte kan hålla ordning på sitt login. Kundvagnar töms därför att det på rad 138 saknas ett semikolon som skall loopa tillbaka om man väljer "ta bort rad", människor betalar med fejkade kortnummer och du får stå för förlusten, rabatter och erbjudanden stämmer inte eftersom det är så många kundkategorier att du missat att kryssa i alla, webshopen säger att det finns på lager, men du har inga och webshopen säger att det inte fnns något på lager, men drunknar i det. Av den vackra webshoppen blir bara problem.

Konsulter som knackar åt dig kostar runt 700-1000:-/timmen, och det lär gå åt ett antal timmar. Sedan skall du ha programlicenser till det du kör. Därtill skall du ha hårdvara som kan köra det hela.

Administreringen måste vara lätt, i synnerhet om man vill ha "storebrorsutseende". Nästan alla produkter kräver att du har bilder och information för att de skall gå att sälja, och har du 5000 artiklar där 30% byts ut på något sätt under ett år så har du 30st i veckan att uppdatera. Många artiklar går dessutom inte att beställa styckvis från grossisterna, utan du riskerar att få ligga med en massa mer eller mindre osäljbara saker på lager om du tänker stort.

För en akvarienisse som kan varje litet latinskt namn på varje liten växt, men föga om datorer så kommer det att kosta pengar att göra det. Om någon sedan hamnar på "bara" 75.000:- så är han att gratulera, skall du göra det lite seriöst och för framtiden hävdar jag att det kostar mycket mer. Däremot kanske framtiden har mer att ge. Microshop satsar stort just nu på att ta sig in på affärsssystemmarknaden, och det är väl inte otroligt att det kommer fler färdiga paketlösningar därifrån som tar hand om även webshopsbiten till en rimlig peng.

#15 - 4 april 2004 19:08
Ursprungligen skickat av tep

Jag har aldrig och kommer aldrig beställa något via internet. Om alla handlade "billigt" på nätet skulle dom riktiga butikerna försvinna. Och därmed möjligheten att se fisk och växter live.

Leta upp en bra butik istället, och handla där. Handlar du ofta så kan du kanske prata dig till bra priser på akvarium och tbh.

Håller med dig även om lägre priser och ibland utbud på webbutikerna är lockande. Fisk som man får anta är huvudsyftet med våran hobby blir väldigt svårt att handla i en webshop. Och om ingen handlar akvarier och tillbehör i fysiska butiker så kommer dom nog inte finnas kvar så länge till och därmed kan vi inte handla fisk på ett smidigt sätt.
#16 - 4 april 2004 19:41
Fast nu behöver man inte ha kollispårning, on-line beställning etc - ett stort steg framåt vore att man bara kunde se priser och skicka ett email med beställning.

Basic information som vad som finns, vad det kostar, var affären ligger, hur man kommer dit, och öppettider. Det räcker långt, men få svenska företags websites klarar det.
#17 - 4 april 2004 19:54
Hej .
Om man skall köpa en akv.pump så skall man ha den i handen och inte vänte tre månader eller i bästa fall.Det är ju lika med att gå och köpa en dator,inte tusan skall man behöva vänta på att få den lev.Betalar man 7000-8000 ska an ha saken direkt,säg att den går sönder då skall du orginalkart. och skicka iväg prylen runt halva jorden.Då är det bättre att gå till sin lokala handlare och få service direkt.Han kan demo. hur saken funkar det kan inte en internet handlare.
MVH Mats
#18 - 4 april 2004 19:59
Det är lite det jag menar, som Azur säger. Att med lite arbete skulle man kunna åstadkomma mycket.

Det hade varit roligt att arbeta med ett sådant projekt, synd bara att man inte känner någon som har en butik och är villig att prova.

Mats:
jo, precis. Det är ju det som är ett av de stora problemen med dagens butiker, leveranserna är alldels för osäkra och då blir folk arga/otåliga och genast är fröet för ett dåligt rykte sått.

Sen väntar jag gärna ett par dagar om jag tjänar ett par tusen, men det ska ju inte gå över en vecka.
#19 - 4 april 2004 20:13
har också köpt från pwss, det tog 2 dagar för varan att komma fram
#20 - 4 april 2004 21:11
Azur och Japp: Jo, en hemsida med lite basic information hade många butiker sålt mycket mer med. Och klarar man av att uppdatera med lite nyheter och så där, så räcker det för de allra flesta.

Nästa steg skulle kanske kunna vara ett system som Sveriges bilskrotar kör med. De listar på vilka skrotar en viss del finns att köpa, då vet man vart det är värt att vända sig om man nu håller på med att renovera ett lite udda fordon. Samma sak för akvariebutiker vore att man listade i vart fall de mer ovanliga arterna i någon slags nationell databas, så visste man om det i handeln finns den där ovanliga fisken man vill ha.
#21 - 5 april 2004 08:06
Det där med en nationell databas var olika fiskar finns är ju inte så svårt att göra programmeringsmässigt. Det gäller bara att få företagen att ständigt uppdatera den, fiskar brukar ju gå och dö ibland, det gör inte skrot. Så om det ligger fiskar i databasen som egentligen inte finns så kommer sökresultet bli felaktigt och folk tröttna på sidan.

Sen skulle man gärna vilja se antalet som finns i just den butiken och där kommer väl det stora problemet. Det är svårt att synka en sida med ett lagersaldo som inte existerar eftersom de flesta/alla kör utan något lager system. Är väl lite det som är problemet med webshoppen också, det är svårt att mata in att just nu har jag 5st svärdsplantor kvar, nej nu sålde jag en i min vanliga butik, nu är det bara 4st kvar.

Det blir lite som att gå in i en butik och bara se varorna på en meny och sen börja fråga handlaren, har du denna hemma ? Då svarar han, vet inte. . tar en vecka för mig att kolla det.

Kom att tänka på en sak, hur ofta och hur lite varor kan man beställa från en grossist på en gång ? Krävs det en stor beställning eller kan man t.ex få varor levererade en/flera gång(er) i veckan? Är det dyrt att få varor skickade från grossisten till butiken ?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 5 april 2004 08:19
Kom att tänka på en sak, hur ofta och hur lite varor kan man beställa från en grossist på en gång ? Krävs det en stor beställning eller kan man t.ex få varor levererade en/flera gång(er) i veckan? Är det dyrt att få varor skickade från grossisten till butiken ?

Finns inget generellt svar:
En del grossister har ett rabattsystem - handlar du för 5.000 får du 5%, 10 tusen 10%, 15 tusen 15% eller något liknande. Andra har ett rabattsystem uppbyggt på årsinköp, andra en kombination av dessa bägge, andra har bara nettopriser etc.
Självklart kan man alltid beställa hur små mängder som helst, men ju mindre man beställer ju högre blir frakten procentuellt sett. Vissa grossister har turbilar och då betalar du kanske ingen frakt alls, men dessa kommer å andra sidan oftast bara en gång var 14:e dag. Sedan varierar ju också fraktkostnaden efter vikt - en pump för tusen spänn kostar kanske bara 60 spänn i frakt, medan en säck med sand som har ett inköpspris på 75 kr går på 200 kr i frakt.
Så något generellt svar kan man inte ge.

#23 - 5 april 2004 08:44
Det största problemet med webbutiker är nog extremt långa väntetider och dålig lagerhållning (mycket är slut).

Både på Hjortgatans (sverige) och från Tyskland är det inte ovanligt att man får vänta 2-3 månader på grejerna och det kan ta över en månad att få svar på ett mail.

Andreas
#24 - 5 april 2004 09:31
Hej.
Det är det som jag menar,skall man ha en grej så skall jag ej behöva vänta 2-3 mån. innan den kommer.Vitsen att handla är ju att få med sig varan hem nu och inte kommer den i morgon eller övermorgon? En vara skall ju konsumeras medan den är färsk annars försviner ju behovet och man får nya griller.
MVH Mats
#25 - 5 april 2004 11:03
Kjell: Ok, då vet jag lite mer hur det fungerar. Har ingen erfarenhet av den biten, är Datatekniker. =)

Eftersom man själv inte kan ha så mycket produkter i lager så måste man vara nära sin grossist för att kunna få någorlunda accpetabla leveranstider? Kanske nästan så man själv kan åka dit varannan dag och hämta upp grejer om det går samt se till att man får rabatt efter det man handlar per år och inte per gång. Och jag antar att de stora grossisterna är placerade i Sthlm, Gbg, och malmö.

Känns som om den här disskussionen har gått iväg lite från sin ursprungliga rubrik, vet inte riktigt vad det här kan leda till. Inte för att jag kommer starta en Zoobutik online men det är rätt intressant att disskutera förutsättningarna. Det enklaste hade varit om man känner någon som är stor grossist inom området och få ett nära samarbete.

Annars är väl det mesta sagt, det som håller tillbaka internethandeln är designen på sidorna, funktioner på sidorna, produktsortiment, lagerstatus, osäkra leveranstider samt osäkerheten vad som görs med ordern under väntetiden.

Annars är det ju bevisat att det går att leverera både utrustning och växter.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 5 april 2004 11:31
Skall man se lite krasst på det hela så är det nog inte så smart att starta en webbutik med djurtillbehör överhuvudtaget i Sverige. Om jag hade startat en sådan så skulle jag utan tvekan ha gjort det i Tyskland istället (t.o.m. om Sverige skulle vara huvudmarkanden) - där är inköpspriserna blivit betydligt lägre för en webbutik och frakten ut till kund marginellt dyrare.
Marknaden är helt annorlunda i Tyskland jämfört med Sverige (sannolikt på att det säljs så oerhört mycket mer där).
I Sverige så finns det några stora grossister som ofta har "allt" vilket t.ex. inkluderar hund- och kattmat). Fördelen med detta system är att en affär kan handla på få ställen och inte behöver lägga så mycket pengar på fraktkostander och tid på att beställa på på olika ställen. Nackdelen är att det blir dyrare - det är dyrt för en grossist att lagerföra ett så brett sortiment.
I Tyskland så finns inte dessa stora grossister som har allt utan nästan alla grossister är specialiserade och det är t.o.m. så att många tillverkare säljer direkt till affärerna. Fördelen med detta blir självklart att priserna pressas och man missgynnas då inte heller pga höga fraktkostnader vid mindre beställningar eftersom Tyskland geografiskt är litet och därför frakterna är låga.
#27 - 5 april 2004 11:52
Jo, det är sant. Är som de stora datorbutikerna i USA som har ungefär ~20-50% lägre pris än vad vi har här i sverige. Man bor i fel land när det gäller att få fördelaktiga priser på varor.

Tror inte jag har så mycket mer att säga nu. Får sitta och sura i det tysta och acceptera situationen :)











Annons