Watt/liter??

#1 - 6 juli 2008 11:09
Tjena,

Viste inte vart jag skulle placera min fråga men jag hoppas att jag prickar rätt :)

Det finns en formel för att beräkna hur mycket ljus man får per liter vatten. Någon som vet hur den gick? (lysrörs watt x antal / liter vatten?)
Och en till fråga: hur mycket watt/liter är det man ska sträva efter för att inte få alger men ändå det bästa för växterna?

Någon som kan förklara eller hänvisa till en sida?

/Darek
Guest
#2 - 6 juli 2008 14:22
Darre skrev:
Det finns en formel för att beräkna hur mycket ljus man får per liter vatten. Någon som vet hur den gick? (lysrörs watt x antal / liter vatten?)

/Darek

Rätt!
Alltså ett kar på 100L med 2st lysrör a' 30W blir:
30x2/100=0,6W/L
#3 - 6 juli 2008 14:26
Jag förstår inte varför man ska räkna ut de? vad tjänar man på de? Förklara för en som mig som inte förstår :D snälla :)
#4 - 6 juli 2008 14:41
Akvarieväxter behöver lite olika mängder ljus, 0,3 brukar räcka för dom vanliga tåliga sorterna sen 0,5-1 om man har mer krävande växter och/eller koldioxidgödning(eller ett djupare kar).
Lite grovt höftat...

//NiXoN
#5 - 6 juli 2008 16:10
Oki, då hade jag rätt, kul :)

Men om man sätter en reflektor på sina rör, får man då verkligen 100% mer ljus alltså om man har 39watts rör 2 st kan man räkna då att man har 4st?? Och sedan har jag hört att man skall undvika Juwels reflektorer why?

Tänkte nämligen förbättra lyset i akvariet. Har 2st T8 rör i rampen, har tittat både på www.aquaristik.net och www.aquaristikshop.com finns lite olika reflektorer där och det som fick mig att fundera är följande: eftersom jag har T8 rör som ligger på 39W är alltså ungefär 90cm långa rör och reflektorn är gjord för 30W nästa är 38W men då är den typ 10cm längre hur kommer det sig??? Kolla här är det menat för hela rampen eller bara själv längden på lysröret som anges på sidan?

Har någon förlsg på bättre reflektorer eller det allra bästa helst?

/Darek
#6 - 6 juli 2008 19:30
Har du rör på 39watt som är kring 90cm så har du nog inga T8 rör;)
Diametern på t5 är 16mm och t8 25mm mät dina rör så vet du.
Reflektorer hjälper till väldigt mycke om dom är bra, men kort sagt nej du kan inte räkna så...
Jag har inga egna erfarenheter av juvels reflektorer men jag skulle anta att vinkeln inte är så bra bara genom att kolla på bilden.
Om du nu råkar ha T5 rör så försök hitta måsvingereflektorer dom är överlägset bäst enligt vad jag vet. http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=573&sub=0&page=1
Aningen sämre så har du dom paraboliska varianterna, om du inte har utrymme för en måsvinge.

//NiXoN
#7 - 6 juli 2008 20:57
NiXoN skrev:
Har du rör på 39watt som är kring 90cm så har du nog inga T8 rör;)

Diametern på t5 är 16mm och t8 25mm mät dina rör så vet du.

Reflektorer hjälper till väldigt mycke om dom är bra, men kort sagt nej du kan inte räkna så...

Jag har inga egna erfarenheter av juvels reflektorer men jag skulle anta att vinkeln inte är så bra bara genom att kolla på bilden.

Om du nu råkar ha T5 rör så försök hitta måsvingereflektorer dom är överlägset bäst enligt vad jag vet. http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=573&sub=0&page=1

Aningen sämre så har du dom paraboliska varianterna, om du inte har utrymme för en måsvinge.

//NiXoN

Nä det var nog jag som var förvirrad när jag skrev mitt förra inlägg. Har kollat nu när jag kom hem och det är T8 rör (står så på rören) men på 30W och är 90cm. :D Den där reflektorn är det typ best of the best eller? Den som du gav mig länken till? I så fall måste man hitta för T8 bara.

Annons