Vore tacksam för svar!

#1 - 11 februari 2007 18:11
Ville fråga några frågor av er här på zoopet :) .
Har ett 100 liters kar med en scalar, 4 neontetror, 2 pansarmalar och 4 gulbarber. Har haft flere fiskar, men hade någon slags epidemi före julen och då dog endel. Detta är nu åtgärdat och de resterande fiskarna mår bra och vattnets värden är ok igen.
Funderade på att köpa en kampfiskhanne och några honor till honom, och så några dvärgguramisar. Låter det som en någorlunda rimlig kombination? :) jag har rejält med gömställen och så fri simyta. Vore tacksam för synpunkter, hur många bör jag skaffa osv.
#2 - 11 februari 2007 18:14
Skalaren kommer antagligen noppa kamphanens fenor. Neonerna kan åxå vara elaka mot honom (mina var det). Men om du väljer att skaffa så rekomenderar jag en hane på 3 honor.

//Camilla
#3 - 11 februari 2007 18:21
Har märkt att min skalar är väldigt "snäll" av sig, och ganska så liten, så tror du att han låter bli kampfisken? Tycker ni annars att kombinationen är ok? (kampfiskar + dvärgguramisar). Och så undrar jag varför min pappas nyinköpta kampfiskhonor trycker sig emellan akvarieglaset och BB (han har ca 60 st dalmatinermollyyngel däri) , och kommer inte ut därifrån? Är de rädda för nått eller varför "gömmer" de sej?
#4 - 11 februari 2007 19:39
Ville fråga några frågor av er här på zoopet :) .

Har ett 100 liters kar med en scalar, 4 neontetror, 2 pansarmalar och 4 gulbarber. Har haft flere fiskar, men hade någon slags epidemi före julen och då dog endel. Detta är nu åtgärdat och de resterande fiskarna mår bra och vattnets värden är ok igen.

Funderade på att köpa en kampfiskhanne och några honor till honom, och så några dvärgguramisar. Låter det som en någorlunda rimlig kombination? :) jag har rejält med gömställen och så fri simyta. Vore tacksam för synpunkter, hur många bör jag skaffa osv.

Hade nog rekomenderat att du skaffat minst 1 scalar, 6 neontetror, 2 pansarmalar till innan du köper andra fiskar. Du har för få av dessa!
MVH Henrik Goth
#5 - 11 februari 2007 19:55
Hade från början 2 scalarer, men den ena dog några veckor efter att jag köpte dem. Så när jag gick till djurbutiken och bad om en ny sade de plötsligt att de inte vill sälja scalarer till akvarier mindre än 200 liter :confused: Hade planerat att köpa 7 tetror sammanlagt, men försäljaren sade att det räckte med 4.
Ska inhandla minst 2 tetror till och iaf en scalar. Räcker mitt akvarium till då? Om vi räknar med 2 scalarer, 6 neontetror, 3-4 malar, 4 gulbarber, 3 kampfiskar och kanske 3 eller 4 dvärgguramisar? :)
Ber om ursäkt över alla dessa frågor, men jag måste ju fråga för att lära mej nånting nytt.
#6 - 11 februari 2007 20:08
verkar vara en vettig affär som säger att dom inte vill sälja scalarer till små akvarer.. tummen upp för dom.. äntligen en affär som tar sitt ansvar.
#7 - 11 februari 2007 20:14
Min scalar mår bra och e glad, ser inte ut att lida överhuvud taget pga av att mitt kar endast är 100 liter..
#8 - 11 februari 2007 20:15
Be inte om ursäkt. Frågar man inget får man inget veta! :)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
De skall eg. gå i större akvarium och minimum 50cm höjd eftersom de blir höga. Fenor missbildas oftast annars. De är stimfisk tills de bildat par, men även där efter stimmar de. En stimfisk brukar man ha minimalt 6st av.

Man brukar säga ca 50l/fisk. Eller ett antal liter/cm fisk. Minns inte exakt det sistnämnda. Under förutsättning att akvariet är ordentligt inkört och du har bra värden och gör regelbunda vattenbyten så riskerar du minimal fiskdöd. Om du inte har stabila värden är risken nitrit/nitrat.

Guramis kan även de vara elaka och mota/bita fenor.

//Camilla
#9 - 11 februari 2007 20:23
:| Oj då, scalarerna behöver verkligen ett stort kar då.. Nu känner jag mig som världens hemskaste, men Harald ser ju ut att må bra :( .. 2 scalarer var bland de första fiskarna jag köpte, och då visste jag inte så mycket om fiskar, litade blint på vad försäljaren i den förra butiken sade. Hon sade att det gick utmärkt att ha två scalarer i ett 100 liters :/ Borde jag göra mig av med Harald för hans bästa? Skulle ju inte alls vilja göra det, då han är min finaste fisk, och betyder ganska mycket då han var den första..
#10 - 11 februari 2007 20:34
Det är nog ingen större fara än, men den växer ju ur akvariet med någon gång framöver. Då kanske du har lyckats lirkat in ett större akvarium med ;)
#11 - 11 februari 2007 20:50
Jo, ska nog skrapa ihop pengar till ett större.. Hur stort bör det vara då? Och så skulle jag fortfarande vilja veta om kombinationen kampfisk+dvärggurami är ok? Om inte till mitt nuvarande så till ett större någongång :)
#12 - 11 februari 2007 21:00
Enligt artbeskrivning 275l och 100cm långt. Glöm inte 50cm högt (tänk på gruset med).
Jag har en gång haft kampfisk med honungsgurami i ett 250l och det var inga problem. Men guramin var rätt elak ibland när den väl kom åt mot alla fiskar.
#13 - 11 februari 2007 21:04
Okej, ett större kar ska jag definitivt införskaffa :) Fast ett så stort som 275 liter har jag nog inte möjlighet till, har varken tid eller pengar att inreda det x) Hoppas ni hjälper mig med inredningen sedan :D
#14 - 12 februari 2007 11:55
Du behöver inte så mycket tid eller pengar att inreda det med en gång du köper det, du kan inreda det pö om pö, ha rätt grus/sand frn början bara ananrs blir det väldigt bökigt.
#15 - 12 februari 2007 12:23
Köp ett beggat på Blocket, köp ett som står och går med vatten i som ni sedan själva åker och hämtar. Plocka ned det själv dvs låt inte säljaren göra det så brukar det inte vara några problem, köp gärna ett med aluminiumramar dom är extremt hållbara.
#16 - 12 februari 2007 20:20
Har funderat på att köpa ett akvariepaket som finns i en handel här nära oss. Det är 140 liter och i paketet medföljer ytter och innerpump, värmare, sand, belysning och några valfria växter. Det kostar 233 euro, alltså ungefär 2400 kr. Är det mycket?
#17 - 12 februari 2007 21:24
Jag köpte ett på 450L med aluminiumram, bänk, lysramp, eheim ytterfilter, doppvärmare, rötter, växter, massor med tillbehör + fiskar för 2500kr så ja jag tycker att det är dyrt.

Annons