vitt utväxt i underkäken

#1 - 30 september 2007 12:42
Min fjärilsciklidshona har något vitt i munnen på underkäken. Som en vit liten utväxt. Hade vita pricksjukan i akvariet förra veckan men hon hade inga prickar då och alla fiskar är friska nu. Kan det vara något från det? Idag tog hon ingen mat.
#2 - 30 september 2007 15:44
Troligen en yttre skada som blivit infekterat med antingen bakterier eller svamp. Behandlas med salt i första hand...kolla länken till fisksjukhuset jag har på min sida.
#3 - 1 oktober 2007 13:29
ok, tackar!
#4 - 1 oktober 2007 13:53
Jens A. jag har också kollat den sidan (du tipsade om den i en anna tråd jag startade) och den sidan är helt toppen. Hittade massor av bra information där och det är lätt att leta reda på vad som felar och vad fiskarna kan lida av.

Tusen tack och toppen att du hittade den!! =)
#5 - 1 oktober 2007 22:36
Var faktiskt inte jag som hittade den, det var en annan här på Zoopet, men jag är nog först med att länka till den. Det borde alla göra. :)
#6 - 11 oktober 2007 13:37
Hej, två av mina Pristellas har också fått utväxter på underläppen. Det ser inte ut som svamp men jag vet inte.. Jag följde Jens länk men inget verkade stämma överens med hur det ser ut. Vad kan det vara?
#7 - 11 oktober 2007 15:30
Wieder skrev:
Hej, två av mina Pristellas har också fått utväxter på underläppen. Det ser inte ut som svamp men jag vet inte.. Jag följde Jens länk men inget verkade stämma överens med hur det ser ut. Vad kan det vara?

Finns många alternativ, bland dom bakterier, virus, missbildningar eller tumörer.
#8 - 11 oktober 2007 15:51
Jens A. skrev:
Finns många alternativ, bland dom bakterier, virus, missbildningar eller tumörer.

Fisken som har så andas snabbare än dom andra fiskarna, annars verkar det vara med med honom... Han är lika aktiv som dom andra och äter bra osv. Ska jag bara låta det vara eller vad ska jag göra?
#9 - 12 oktober 2007 12:09
Wieder skrev:
Fisken som har så andas snabbare än dom andra fiskarna, annars verkar det vara med med honom... Han är lika aktiv som dom andra och äter bra osv. Ska jag bara låta det vara eller vad ska jag göra?

Din gissning är nog lika god som min. Men jag hade nog isolerat honom och haft honom i ett separat akvarium med lite salt i vattnet till att börja med.

Annons