Min ena guppy hona har typ nåt vitt runt munnen.. hon har inte munnen stängd..
ser ut som den vittrar sönder, hon äter inte och hon ahr magrat rejält under helgen som gått.. vad kan det bero på??
plzz help!
Det låter inte bra de du beskriver.
För mig låter det som hon skulle kunnat drabbas av munröta, en bakteriell infektion.
Finns medicin mot det, Sera Bactopur.
Om det är Columnaris så sprider det sig riktigt snabbt så det är bäst att du sätter din sjuka firre i karantä.
Födkasse är ingen karantä, det ska va skiljda vatten annars är risken att det sprider sig.
Du kan tex beställa ifrån pwss.se 50ml " Motverkar bakteriella sjukdommar (mun- och fenröta) även ''ludd'' på fenor och kropp. Räcker till 800 liter/vatten" 50kr.
Vet inte om det kan ha varit din slöjstjärt som smittat guppyn.
hmm.. hur lång tid tar det innan man får grejorna därifrån då?? vill ju inte att fisken ska gå vara sjuk å sen dör så får jag det typ dan efter.. om jag beställer idag hur lång tid tar det då?
Är det någon som vet hur lång tid det tar att få varorna från pwss??
är lite akut.. för jag tänkte kolla på en djuraffär i stan imorrn som säljer grejor från sera.. men annars om de inte har måste jag beställa och då kan det vara bra och veta hur lång tid det tar..
Det kan bero på... ingen garanti att du har dem nästa dag eller så men om din lokala akvarieaffär inte har det du behöver så kan du alltid åka till Vingåker dock så är det kanske inte värt att åka så långt..
Står såhär på pwss "Leveranstid: Från samma dag och upp till 20 dagar om inget oförutsettrval av allt jag kan få tag i"
Dock så kan du ju alltid hålla i baktanken att bakterien kan ha spridit sig vidare så andra fiskar blir drabbade.
hmm.. det är nog ca 20 mil från mig till vingåker.. hmm.. ska kolla på min lokala djuräffär imorrn.. om dom inte ahr det hemma beställer jag det från pwss..
det var ju rätt billigt med ph tester på den sidan med.. :) och andra saker.. :):) som kan vara bra att inföskaffa.. hoppas att guppyn överlever ett tag till utan mat eftersom den inte äter någe vidare...
det här är tredje guppyn som är sjuk nu! honan dessutom!! nu blir jag mycket ledsen! fast jag har gjort som de sa på djuraffärn.. att ta upp fisken badda på med bactopur och även ha det i vattnet i ett spec. akvarie.. :(:(:( men jag vill inte att hon ska dö! för hon har guppy bebisar i magen!! :(:(
men tyvärr inte en enda av de som vart och blivit sjuka har överlevt..
Den tredje dog inatt.. jag ska nog inte ha guppy.. dom blir abra sjuka för mig.. det är nig inte min typ av fisk.. ja klassas nog snart som guppy mördare.. :(:(
Har du vild guppy elr odlade??? Jag hade odlade färg granna. De dog en efter en, sen köpte jag vildguppy. Inte en enda har dött av 6 st på ett par månader och så har jag fått flera 100 yngel.
[quote=Tikkatikkatini]men tyvärr inte en enda av de som vart och blivit sjuka har överlevt..
Den tredje dog inatt.. jag ska nog inte ha guppy.. dom blir abra sjuka för mig.. det är nig inte min typ av fisk.. ja klassas nog snart som guppy mördare.. :(:([/quote]
Snarare är det avelsguppyn som är sönderavlad och otroligt känslig. Skaffa Endlers istället :)