vitt på ytan

#1 - 10 oktober 2005 19:13
Hejsan!
Så här ser det ut på ytan i mitt akvarium

http://img363.imageshack.us/my.php?image=dsc001618yz.jpg

Hade precis haft ner händerna i akvariet så det är lite mer fläckvis på bilden än det är annars då är mer jämt vitt över hela ytan.. vad är detta? alger eller nåt från maten? Jag kör med pmdd varje vecka och matar huvudsakligen med fryst räkmix, o ibland lite flingfoder, men då sparsamt. Kan tillägga att det bara har varit vatten i karet ca 2 veckor och jag har gjort ett 30% vattenbyte för o försöka bli av med det vita på ytan men det verkar inte vilja försvinna...

edit: kanske ska tillägga att de två stora jättefäckarna är lysrören som blänker i vattnet och det är ju inget jag stör mig på :)
#2 - 11 oktober 2005 01:36
proteinhinna från maten kanske.

om du kör med ytterfilter så finns det tillbehör som bl.a tar vatten från ytan och håller därigenom ytan renare.
#3 - 11 oktober 2005 10:13
[QUOTE=Raven]proteinhinna från maten kanske.

om du kör med ytterfilter så finns det tillbehör som bl.a tar vatten från ytan och håller därigenom ytan renare.[/QUOTE]

kör med innerfilter fluval 4. Finns det inget annat sätt att bli av med det då? Har kört med innefilter alltid förut i ungefär 10 år i andra kavarium och har aldrig haft detta problemet förut...
#4 - 11 oktober 2005 11:45
Black Mollys har jag, de käkar av denna hinna och det fungerar helt perfekt. Tidningspapper fungerar också men då kommer det alltid tillbaka.
#5 - 11 oktober 2005 11:47
[QUOTE=Dagge]Black Mollys har jag, de käkar av denna hinna och det fungerar helt perfekt. Tidningspapper fungerar också men då kommer det alltid tillbaka.[/QUOTE]

ok men jag tror inte black molly skulle gå så bra ihop med mina malawis och paletter, någon annan sort som äter från ytan som går ihop med mina fiskar kanske?
#6 - 12 oktober 2005 00:02
[QUOTE=Dagge]Black Mollys har jag, de käkar av denna hinna och det fungerar helt perfekt. Tidningspapper fungerar också men då kommer det alltid tillbaka.[/QUOTE]
tidningspapper funkar faktiskt rätt bra, tack för det tipset! Hoppas inte fiskarna dör av trycksvärteförgiftning bara... Får se nu hur länge det dröjer till det kommer tillbaks... om det kommer tillbaka
#7 - 23 oktober 2005 12:24
(Jag lånar tråden om den vita hinnan)
Jag var borta ungefär en vecka från min lägenhet och när jag kom hem igen så hade tyvvär en rödzebrahane (stor) dött och det var nästan bara skelettet kvar på botten. På ytan hade det bildats samma vita hinna som på bilden. Jag har aldrig sett det förut. Har händelserna något med varandra att göra?
#8 - 23 oktober 2005 12:31
Hur göra med tidningspappret ? Har själv en sånn hinna det är så fult när man stänger av cirkulationen då jag matar mina fiskar.
#9 - 23 oktober 2005 14:20
Lägg ut ett tidningsblad på ytan och lyft sedan försiktigt upp det. Tidningspappret suger i sig proteinhinnan.
#10 - 23 oktober 2005 14:24
Okej , får la hitta aftonblader här hemma då ;)
#11 - 23 oktober 2005 22:41
[QUOTE=hultanhasek](Jag lånar tråden om den vita hinnan)
Jag var borta ungefär en vecka från min lägenhet och när jag kom hem igen så hade tyvvär en rödzebrahane (stor) dött och det var nästan bara skelettet kvar på botten. På ytan hade det bildats samma vita hinna som på bilden. Jag har aldrig sett det förut. Har händelserna något med varandra att göra?[/QUOTE]

I mitt fall beror det inte på nån död fisk nej. Om det gör det i ditt fall ställer jag mig lite tveksam till, då ska du ha ett väldigt litet akvarium isf om en endaste firre skulle göra en sån stor åverkan, tycker man (jag) :)
#12 - 26 oktober 2005 10:24
tips

det finns ett nytt sätt att ta bort det vita på ytan.. det är en liten rulle som man sätter framför (utblåset) på pumpen vid vattenytan så snurrar den och tar upp det.. är också nått ämne i rullen som sänker nitritvärdena eller äggviteämnen eller vad det är. kostar 250 kr och finns hos dom flesta djurafärer..
#13 - 26 oktober 2005 20:23
hoho

köpte mig en sån i dag och det verkar funka bra som fan. dock var det inget i medel i (rullen) men det vita på ytan försvinner. men det krävs rätt kraftig pump för att orka driva den märkte jag.. står minimum 400l/tim men jag skulle nog rekomendera lite större pump. det är bara och handla ;)
#14 - 27 oktober 2005 08:29
Vilken pump som helst som orkar virvla ner ytskiktet lite kan göra jobbet, en gammal klen fluval1'a i motsata hörnet till den "riktiga" pumpen, skulle funger utmärkt. Kommer det bara ner i vattnet, bryts det för det mesta ner och försvinner. (fluval pumparna har ju vattenflödets utgång längst upp på pumpen, att montera den så att pumphuvudet släpper vatten i alla fall delvis över vattenytan gör den mer än kapabel att dra ner ytskitet, och att montera den i motsatta hörnet till den huvudsakliga pumpanläggningen är ju för att det är dit allt ytvattnet brukar få sjuts.)

Men jag hade rekomenderat en mer varaktig lösning, sluta mata så förbaskat :- )
Och ja, i fallet med den döda fisken, kan det mycket väll vara den som var upphovet till hinnan.

B!
#15 - 27 oktober 2005 08:56
finns ju insug till ytterfilter som dels tar vatten vid botten dels tar vatten vid ytan

Annons