Vitt ludd på stjärtfenan?

#1 - 8 juni 2004 14:43
En kampfisk vi hade i akvariet tuggade lite på en silverhaj..hela stjärtfenan är nästan borta & nu är den helt vitluddig..ser lite ut som typ mögel..har den fått ngn sjukdom, bör vi sätta den i ett eget akvarium eller? Även en slöjstjärt råkade ut för kampfisken & den är väldigt sargad den med, dock inget ludd. Växer det ut igen eller kommer fenorna att vara så skadade som de är?
#2 - 8 juni 2004 15:07
Den har nästan säkert fått svamp. [:-5]
#3 - 8 juni 2004 15:52
Är "luddet" som trådar är det förmodligen svamp, är det mer som något vitt kort "ludd" så kan det vara en bakterieinfektion.
Lite salt 0,1-0,2 % brukar hjälpa fisken att bli frisk
#4 - 8 juni 2004 16:13
Ok, ska testa det! Är det vanligt salt vi pratar om eller är det ngt speciellt akvariesalt? Är nybörjare så jag är inte så insatt som jag skulle vilja vara än!
#5 - 8 juni 2004 16:59
Såhär skulle jag göra. Ta en 10-liters hink med vatten och blanda i 0,3-0,5 dl salt utan jod eller salt avsett för saltvattensakvarier. Lägg ner den sjuka fisken i hinken med saltlösningen och låt den vara där 5 till 10 minuter. Håll koll på fisken under tiden. Om den börjar simma på sned eller beter sig onormalt håva upp den innan de 5 till 10 minutrarna gått. Upprepa behandlingen dagligen tills luddet är borta.

//Annika
#6 - 8 januari 2005 00:34
Synd att dra upp gamla trådar egentligen, men jag tyckte att det kunde gå bra den här gången.
Vi upptäckte idag att våran ena guppyhona har samma typ av "vitt ludd" på båda sidor om kroppen, straxt under ryggfenan. Det är format som om det vore ett bett, så förmodligen har hon fått något sår där som infekterats.
Vi placerade henne iallafall i sjukstugan (saltbad), så nu får man väl bara vänta och se om hon repar sig. Tillråga på allt så är hon höggravid och föder vilken dag som helst nu. Är det någon fara om skulle föda när hon är i sjukstugan? Hur fixar ynglena ett saltbad som första upptäckt av världen?
#7 - 8 januari 2005 14:10
hallå!
skriv gärna hur det fick med din sjuka fisk..
jag har själv haft fiskar med sår (förmodligen har de blivit bitna av min eldstjärt) och såren har sedan bara blivit större. Detta var innan min zoopettid, jag hade ännu inte upptäckt zoopet än, så jag avlivade fiskarna.

nu har jag läst att saltbad ska funka.. så skriv gärna hur det går :)
lycka till

Lenis
#8 - 8 januari 2005 17:18
Hon verkar lite piggare idag. Jag tillsatte ungefär en tsk salt per 5 liter vatten. Men med tanke på att jag inte har något vettig belysning över det karet (endast en vanlig bordslampa som delvis hänger över) så är det svårt att se hur det går med såret. Nackdelen är väl även att sjukstugan är en konjakskupa modell större, 7.5 liter endast. Men det får duga som sjukstuga, det är ju trots allt endast frågan om några dagar i den baljan. Jag skulle aldrig använda den till fiskhållning annars...
Den enda fisken som vi har som skulle kunna ge ett bett av den storleken som hon har fått är en vuxen marmorgurami. Jag vet med säkerhet att han är elak mot sina guramihonor, men han borde väl inte ge sig på andra arter?
#9 - 8 januari 2005 19:57
hej!
läste nyss på din sida och tyckte rubriken "luder i bajan" var rätt kul! :)

hoppas det går bra fisken.

läste att du hade en massmördare i karet.. tråkigt.. (min "massmördare" är en 8 år gammal eldstjärt. hon är en riktigt bitsk en och har bitit flera fiskar så de senare blivit tvugna att avlivas.. Nu har jag dock separerat eldstjärten från eventuella offer. Tyckte hon var så ensam så jag köpte faktsikt 2 praktbotior till henne och dom går hon minsann ihop med, inga andra "större" fiskar har hon tidigare accepterat. konstigt. )

har du guramisarna i 220l akvariet?
#10 - 10 januari 2005 21:09
[QUOTE=lenis3]hej!
läste nyss på din sida och tyckte rubriken "luder i bajan" var rätt kul! :)

har du guramisarna i 220l akvariet?[/QUOTE]
"Luder i bajan" låter inget kul ;)

Guppyhonan verkar ha repat sig nu. Man ser iallafall inga tecken på att hon ska vara dålig längre, men hon får gå kvar ett dygn till. Risken finns ju att hon föder där nu, för hon är verkligen fyrkantig nu.
Guramisarna går i 220 liters karet. Dom är nu 1 massmördare (hane) och 3 honor. Allihopa är marmorguramis. Den ena honan är dock förpassad till bakgrunden av hanen, där hon gömmer sig bland en massa växter.

Annons