vitt ludd och sår??

#1 - 25 december 2009 18:24
På morgonkvisten idag Upptäckte jag ett dödsfall i karet , en hongi hade strukit med.. sen såg jag att 2 av mina andra malawis , 1 rödzebra och en placidochromis elektra hade fått nåt luddigt på kroppen , Tänkte inte mer på det utan spolade ner hongin och åkte iväg o firade jul nr 2 med sambo och dotter.
När jag kommit hem gick jag ner och tittade till fiskarna och nu var det som om de hade sår på kroppen under luddet , som sticksår , elektran har alltid varit hur fredlig som helst men nu ikväll jagar den iväg och nafsar efter alla andra fiskar i karet.
Vad är detta för sjukdom och hur botar jag den?

tacksam för snabba svar så man kan åtgärda problemet innan det smittat ner hela karet...

mvh Thobias
#2 - 25 december 2009 19:52
Nu har ännu en rödzebra lämnat in.. finns det verkligen inte nån som har nån aning om vad detta kan vara.. börjar bli lite smått desperat. :(
#3 - 26 december 2009 23:05
Låter som svampinfektioner i redan existerande sår. Ös salt i vattnet, 1dl/100 lit och se ifall det ger med sig på två-tre dagar. Gör det inte det, så behandla med någon medicin som tar både svamp och bakterier, ex Dessamor.

Annons