Vitt ludd och prickar

#1 - 11 april 2005 07:05
Hallå! Mina fiskar har fått som vitt ludd och vita prickar. Det syns mest på mina Black Molly men ser även om jag tittar noga på vissa platy. Har i karet BM, guppy, platy, neontetra, svärdbärare, och mal. Vad ska jag göra???? Tacksam för hjälp.

/Dino
#2 - 11 april 2005 07:41
hej

vita prickarn kan vara vita prick-sjukan! mitt råd är att du så snabbt som möjligt åker och inhandlar medicin mot vita-prick! den har ett snabbt sjukdomsförlopp och dödar snabbt.

mvh

Lena Maria
#3 - 11 april 2005 07:43
Kan också vara nån svamp. Skriv gärna mer om akvariet, hur länge det varit igång, hur du sköter det och om du gjort några förändringar senaste tiden.
#4 - 11 april 2005 08:00
Hej. Akvariet har varit igång i cirka ett år. 100 liter och pumpen heter Aquael med innerfilter. Byter 30% vatten 2 ggr/vecka. Matar 2 ggr/dag med flingfoder och mygglarver en gång/vecka. Köpte ny guppyhona för en vecka sedan annars inga förändringar. Tacksam för all hjälp. Har både medicinen unicell och ichtocell hemma.
/Dino
#5 - 11 april 2005 10:10
I såren efter parasit angrepp kan det bli svamp, därför är rådet att vid medicinerin mot vitaprick ha salt som är något bakteriedödande i vattnet.
#6 - 11 april 2005 10:52
Tål alla av mina fiskar salt och hur mycket ska jag ha i?? Jag ska alltså ha i ichtocell mot vita prickar och sedan salt om jag förstått allt rätt?! Tack för all hjälp.
#7 - 11 april 2005 11:26
Håller själv på och medicinerar och har mal och som jag har hört så tål inte L-malar salt. :confused: Jag har iaf INTE vågat salta någonting.
#8 - 11 april 2005 11:41
Det enda jag hört är att en del pansarmalar kan vara lite känsliga mot salt, men med L-malar tror jag inte det är nåt problem. Själv har jag aldrig märkt nåt problem med salt med några fiskar. Dessutom är det ju skillnad att använda salt under en kortare tid för sjukdomsbehandling mot att ha salt i för jämnan.
#9 - 11 april 2005 17:12
Tack för all info. Nu har jag ivarjefall haft i medicin o lite salt. Det har spridit sig till andra mollysar nu men de verkar simma runt som o äta som vanligt så de verkar inte speciellt påverkade iaf. TAck än en gång för hjälpen.
#10 - 12 april 2005 08:15
vet att detta inte riktigt hör hemma i denna tråd, men när vi börjat prata om det vill jag gärna fråga och berätta gällande saltet. min första mal dog utan anledning, svält? eller möjligt saltet? jag saltar lite varje gång jag byter vatten för mollyns skull. har nu en ny mal men har inte märkt något konstigt. den borde väl endå tåla lite salt? vet ej vad det är för typ av mal, men det är en liten variant som bara blir en 15cm högst. sen så har den vita prickar på kroppen, ingen sjukdom kan jag intyga utan den är så..
#11 - 12 april 2005 08:26
[QUOTE=Dino]Tack för all info. Nu har jag ivarjefall haft i medicin o lite salt.[/QUOTE]
Hur lite salt är "lite salt"? Har man mindre än 1,5 dl per 100 liter så gör det nog varken till eller från. Sök gärna runt lite på forumet efter rekommenderad dos salt, och rätta mej gärna nån om jag är fel ute.

Annons