Jag är helt ny på de här med akvarium men ja köpte pansarmalar, ablinos och prickiga, sen en liten art av mal som blir ca 10cm som vuxen (ska skriva ner deras latinska namn när jag är tillbaka på hornbach o köper javamossa). Sen köpte jag också 4st...hmm ja har glömt namnen på dem men de va lite runda och illröda...ska kolla upp lite namn.
Jag har ett 20 liters kar med 13st körsbär också där endel nu går med ägg, där har jag ett grus som ser ut som de man häller på vägarna för att inte halka...där i är det kristallklart och de verkar trivas perfekt.
OK, Corydoras-varianter - pansarmalar, och så misstänker jag att den andra malen kan vara någon Ancistrus. Dessa föredrar väl optimalt ett något surare vatten än vad som kan bli fallet i ditt kar med kalksanden - men det brukar funka bra ändå. Du skulle kunna addera en eller flera rötter som drar ner ph:t i karet där malarna går.
I räk-karet är det bara att köra på som du gjort!
:)
Edit; jag var inne på artbeskrivningarna - för skojs skull och både corydoras och ancistrus trivs i ph 6-7,5 ungefär, så kör du bara på i ditt kar så blir det bra! Några rötter kan dock vara käckt - och snyggt!
Om du känner att att du vill ha lite exaktare koll så kan du köpa ett dropptest i zooaffären och kolla värdena i dina kar.