Vitt äckligt slime i akvariet. Hjälp!!!

#1 - 5 mars 2008 22:04
I 25 liters-yngelakvariet!:(:(:(
Köpte en ny växt för två veckor sedan, tog tre dagar sen var hela doppvärmaren vit-slajmig.
Tvättade allt & slängde växten, enligt råd i en annan affär.
Väntade en vecka & satte i nya växter, små bambupinnar & kolsten/skiffergrotta.
Släppte i yngel igen för tre dagar sedan, med hopp om att det försvunnit.
Efter tre dagar är doppvärmaren, "hållarna" och toppar samt "krökar" på bambupinnar täckta med vit/grått/genomskinligt lager-äckel.
Vad ska jag göra????
#2 - 5 mars 2008 22:15
Detta kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Inget som hänt mig nån gång.

Däremot så är jag jättenyfiken på hur det gått med ert nya kar & ifall "monstermalen" fått nån fru. Uppdatera mig gärna via pm & givetvis i dina forna trådar! :-)

Mvh Eva
#3 - 5 mars 2008 22:25
Men vilken tur att du var vaken :)!!!!
Vet inte om jag kan uppdatera här...men är ju ny...
I de båda andra går allt utmärkt, var ska jag skriva för att berätta MASSA mer om inredning & nya innevånare, men inte hamna fel på forumet????
Vad gäller vit-slajmet så tror jag snart att jag slutar med yngelkar...
#4 - 5 mars 2008 22:29
För att komma helt rätt utan att hamna fel i forumet så kan du skicka ett pm till mig. Privatmeddelande alltså :D

Klart du inte ska sluta med yngelkar, skam den som ger sig, heter det ju :p

Klart man e vaken nu, e ju min egentid, inga ungar vakna, ingen gubbe uppe, släckt i alla kar & till & med hunden har lagt sig. Då sätter jag mig här med en kopp te & lugnar ner mig en stund innan sängen kallar ;)

Mvh Eva
#5 - 5 mars 2008 22:31
EvaPeva skrev:
För att komma helt rätt utan att hamna fel i forumet så kan du skicka ett pm till mig. Privatmeddelande alltså :D

Klart du inte ska sluta med yngelkar, skam den som ger sig, heter det ju :p

Klart man e vaken nu, e ju min egentid, inga ungar vakna, ingen gubbe uppe, släckt i alla kar & till & med hunden har lagt sig. Då sätter jag mig här med en kopp te & lugnar ner mig en stund innan sängen kallar ;)

Mvh Eva

Jaså och det säger du?
///Vilsegången 11 åring;)
#6 - 5 mars 2008 22:33
Mina ungar e ju bara 4 & 8 år...

Mvh Eva
#7 - 5 mars 2008 22:33
EvaPeva skrev:
Mina ungar e ju bara 4 & 8 år...

Mvh Eva

Då så:D
#8 - 5 mars 2008 23:11
Men vad ska jag göra?

Starta om en gång till? Ta ut ynglen? Please alla erfarna!!!
#9 - 6 mars 2008 07:57
Malin A skrev:
Starta om en gång till? Ta ut ynglen? Please alla erfarna!!!

Jag är knappast särskilt erfaren men pröva och ta ut allt inkl. grus. Gör rent allt och sätt ynglerna i en skål/hink så länge. Sen lägger du i gruset igen och kanske några små stenar. Sen kan du ha i ynglen. Har du pump föreslår jag att du gör rent filtret också. Sen kanske det är ljuset tänt för länge.

Annons