Vitfnasiga fenor på en av mina diskusar?

#1 - 30 november 2003 16:13
Vad kan det vara?Svamp?

Den är allså lite naggad i kanterna,och vita kanter.
#2 - 30 november 2003 19:15
Ingen som lust att svara idag?
#3 - 30 november 2003 19:16
Hur kan jag ha missat ett Discus inlägg:))
Ja det kan vara lite svamp. Prova att doppa den i ett bad med salt vatten, är det bara lite i kanterna så bör det ge sig lätt. Häll aven i lte salt i det karet han går i.
#4 - 30 november 2003 19:23
Tack:-)

Jo..jag har hällt i lite extra salt..och höjt tempraturen 2 grader,så får jag hoppas att det ger med sig!
#5 - 1 december 2003 20:30
Kan vara fenröta, annars vet jag inte?
#6 - 1 december 2003 21:36
Hej Mmalin.
Fenröta skulle jag behandla med Furanase istället för salt. Om du kan så försök att få tag på en häfte av Magnus Berne som heter DISKUS Odling och skötsel,där står allt som behövs veta om diskus.Det är den mest lättlästa i ämnet diskus och dess skötsel.
MVH Mats
#7 - 1 december 2003 21:53
tycker du ska ta det lite lungt bara i ett par dagar och avakta men håll den under uppsikt
börja då inte medicinera för fenröta för det kan jag nog säga att det är det då inte. ibland kan diskusar få små lite svamp liknade vita prickar men det går bort efter ett par dagar och det är ju inte fel att ha i lite salt som dom andra rekommenderat
#8 - 1 december 2003 22:28
Hej Mmalin.
Gå in på sidan om sjukdomar och tryck ner till baktriellfenröta.Vita kanter och fenor som äts upp är symptomen.
MVH Mats
#9 - 2 december 2003 07:13
tycker man inte ska tro det värsta direkt därför tycker jag man ska ta det lungt ett par dagar innan man medicinerar

Annons