Vitaprick
Vitaprick sjuka ligger latent i fisken vissa fiskar visar symptom bara man stoppar ner handen och vissa verkar aldrig få det?
Om man har låt säga ett kar på 500liter tillsätter man 50ml(JBL Punktol) höjer temperaturen till runt 28-30°C.
FLYTTA INGEN FISK, Vitaprick är en basilusk som faller av när de kliar sig mot botten flyttar du då pansarmalarna så flyttar du problemen vilka glider runt på magen på botten.
Skit i saltet det är bra men det är inte så bra många av våra fiskar e just invanda från bräckt till söt och börjar man tillsätta salt igen jg då skall du vänja av dem med det och då kan du glöma att sätta in dina corrysar igen...vissa corrysar klarar saltet bra men verkar få konstiga spel av det!
Om man efter 5 dagar inte ser ngn skillnad(bättring) tömmer man ut ca 100liter vatten fyller upp igen OBS!!! tillsätt varmt vatten 28-30°C. och ger en ny dos på 50ml(JBL punktol) och avvaktar igen, under tiden får man kolla i akvariet VAD gör så att de får sjukdommen
1. Är det en stressig miljö, typ många fiskar?
2. Har man ngn fisk som är extra känslig, typ praktbotia, blackmollys osv.
3. Har jag gjort ngt nytt sedan detta hände, Flyttat rundor (det är inget dock hus)
4.Har jag gjort mina vattenbyten?
Ja frågorna är många men de mest väsentliga är nog ovan om jag har fel rätta mig gärna...Men detta är efter egena erfarenheter.