Vitapricken, praktbotia

#1 - 29 oktober 2008 21:12
har haft vita pricken på mina 4 praktbotia, och det var väl 1,5 vecka sedan, men den lilla botian har fortfarande vita prickar medans de 3 lite större ser helt friska ut!
har gett ett par doser till de senaste 3 dagarna, men det har inte hjälpt!

vad ska jag göra??
#2 - 30 oktober 2008 10:58
dooonas skrev:
har haft vita pricken på mina 4 praktbotia, och det var väl 1,5 vecka sedan, men den lilla botian har fortfarande vita prickar medans de 3 lite större ser helt friska ut!

har gett ett par doser till de senaste 3 dagarna, men det har inte hjälpt!

vad ska jag göra??

vad har du för temperatur i akvariet?
#3 - 30 oktober 2008 17:50
har höjt tempen lite ligger på 28grader nu!
#4 - 31 oktober 2008 16:00
bra, bra.. praktbotior vill gärna ha relativt kraftig cirkulation på vattnet, vilket oxå syresätter vattnet bättre.. men det visste du säkert redan.:)
#5 - 31 oktober 2008 16:39
kk, näe det visste jag faktist inte!
men eftersom 3 är friska och fina och en har kvar sina prickar så kan det ju inte bero på dålig cirkulation!?
#6 - 31 oktober 2008 17:05
dooonas skrev:
kk, näe det visste jag faktist inte!

men eftersom 3 är friska och fina och en har kvar sina prickar så kan det ju inte bero på dålig cirkulation!?

troligen mer pga låg temperatur. Men du höjde värmen. då bör man oxå se till att man har tillräcklig cirkulation, eftersom varmare vatten innehåller en mindre mängd syre.
Du kanske redan har tillräcklig cirkulation? -vet ju inte så mkt om ditt akvarium/teknik runtomkring. men skaplig rörelse på vattenytan är viktig.

sen att tre är friska är kanske inte hela sanningen, tre fiskar har iaf reagerat på behandlingen men orsaken till sjukdomen kan finnas kvar - ev för kallt vatten[:o]
#7 - 31 oktober 2008 17:46
Det är väldigt viktigt att tempen är höjd under behandlingen, detta för att skynda på parasitens livscykel!
#8 - 31 oktober 2008 18:33
åheim skrev:
Det är väldigt viktigt att tempen är höjd under behandlingen, detta för att skynda på parasitens livscykel!

Sant, att beaktas.. praktbotior utvecklar allt som oftast vitaprick när det är för kallt vatten, så behåll 28grader efter behandlingen oxå! så länge det inte är någon fara för övriga fiskar dvs.
#9 - 31 oktober 2008 19:41
kk. tack tack

Annons