vitaprick utan fisk...

#1 - 30 november 2007 08:06
Hej!
Har också åkt på vitapricksjukan! 100% dödlighet, inte en fisk kvar i akvariet! Hur länge kan sjukan leva utan värddjur? Akvariet och sanden kan jag ju naturligtvis skrubba och koka enlingt konstens alla regler, men jag skulle vilja behålla en del av växterna, eller är det bara att kassera dem?

mvh
Roger
#2 - 30 november 2007 23:52
Det var länge sedan jag hade vitaprick sjukan i akvarierna men jag vet att jag bland annat har använt costapur mot parasiterna & då skulle man stänga av cirkulationen.
Detta kan ju i sig hota fiskarna men om de redan är döda så kan du ju medicinera & låta akvariet "stå stilla" i några dagar med växterna. Då skulle jag tro att du blir kvitt dem men efter det så måste du byta mängder av vatten tills det inte finns någon blå nyans kvar.

mvh Stefan
#3 - 1 december 2007 00:00
Jag hade i ditt fall behandlat som om där fanns fisk, fast två eller tre gånger för att vara på den säkra sidan eftersom "prickarna" bara dör av medecinen när de är frisimmande. Synd att du inte hann medicinera dom.. :(
#4 - 1 december 2007 13:13
Jag rengjorde akvariet grundligt igår och sparade växterna. Det hade nu stått i två veckor och jag hoppas att det räcker för jag har "testat" med att stoppa i en vildguppyhona som ynglade nästan omgående.
Hur lång är inkubationstiden för sjukan?
#5 - 1 december 2007 13:59
Två veckor ska nog räcka, så jag tror der ska fungera bara bra.
#6 - 1 december 2007 19:27
Detta svarade JE i en tidigare diskussion:

Ichthyophthirius (vita prick) lever som parasit i fiskars hud där den borrat ut ett isolerat hål och livnär sig på sin värds hud.
Parasitens livscykel omfattar tre stadier: ett hudstadium (tillväxt), ett bottenstadium (stadium som cysta) och ett svärmstadium (infektionsstadium).
De i huden mognade, utväxta djuren lämnar sin värd och faller till botten, omger sig där med ett geléartat hölje (cysta) och delar sig i upp till 1000 päronformade svärmare av 30-50 µm storlek. De söker upp en ny fisk och finner de ingen inom ca 70 timmar så dör de.
Ref. Schäperclaus, W - Fischkrankheiten

Vid medicinering inriktas den mot svärmarstadiet när de är mottagliga för medicin (lever skyddat som cysta eller under huden).
Det är av denna anledning man bör höja temperaturen (påskyndar utvecklingen) och bottensuga gruset för att medicineringen skall bli så effektiv som möjligt.
Fiskar som haft vita prick och klarat sjukdomen får högre motståndskraft mot nya angrepp men kan också bära smittan vidare så nya fiskar som kommer i kontakt med dem kan bli smittade, utbrott är vanliga när fisken byter miljö, vattenvärdena försämras märkbart och/eller fisken utsätts för stress.

Vilket stämmer alldeles utmärkt. De flesta fiskar är latenta bärare och vita prick kan utbryta vid alla möjliga tillfällen; stress, flytt, temperaturskiftningar, lågt immunförsvar pga av olika faktorer.
Behandla med medicin inriktat på encelliga parasiter och inte bredspektramedicin som också tar död på bakterierna i akvariet.
Om man är rädd för vitaprick när man köper hem nya fiskar så kan man använda sig av en ½ dos när man sätter i fisken som en engångsbehandling.
Det brukar räcka som förebyggande. OBS bör inte användas mer än nödvändigt, vi vill inte ha en stam vitaprick som är immuna mot medicinerna.
#7 - 2 december 2007 01:16
Men varför pytsa i medicin överhuvudtaget om inga problem syns? Bättre att ha ett akvarium till och sätta nya i + någon från huvudakvariet.
Tror att jag bara pytsat i salt + svampmedicin 1gång i förväg pga rejäla skärsår på en fisk
#8 - 2 december 2007 01:24
J Stefan J skrev:
Det var länge sedan jag hade vitaprick sjukan i akvarierna men jag vet att jag bland annat har använt costapur mot parasiterna & då skulle man stänga av cirkulationen.

Detta kan ju i sig hota fiskarna men om de redan är döda så kan du ju medicinera & låta akvariet "stå stilla" i några dagar med växterna. Då skulle jag tro att du blir kvitt dem men efter det så måste du byta mängder av vatten tills det inte finns någon blå nyans kvar.

mvh Stefan
jag måste rätta lite här!! vid behandling med costapur så ska man genomlufta vattnet ordentligt, alltså en kraftig cirkulation och detta gäller vid all medicinering som jag känner till! anledningen är att medicinen kräver mycket syre för att verka effektivt!
#9 - 4 december 2007 08:09
Firrarna i den "sjuka" burken mår hitills utmärkt. Håll tummarna!

Annons