Nästan varje gång jag har ordnat om i karet i ganska stor skala så får mina fiskar vitaprick, byter vatten i samma veva men det gör jag även när jag inte stökar omkring i karet. Så jag måste nog säga att botior får vita prick väldigt lätt av stress eller om det är miljöombytet=stress. Fast är väldigt lätta att bota med costapur. Har haft det ett antal gånger i karet dom enda som dött av det är platy. Fast mina inavlade platys verkar få den mesta skiten som finns och klarar det inte så bra.
Sen så är det även en tillfällighet att just när man köpt nya fiskar så kommer det gärna vita prick. Fast tror detta orsakas av stressen hos fisken man köpt och inte från vattnet i affären.
Ganska typiskt faktiskt. Först rotar man omkring i botten (där parasiten kan finnas latent) med allt vad det innebär =stress, dessutom gör man ett stort vattenbyte (kanske med kommunalt klorerat vatten dessutom) =stress. Nya fiskar (dramatiskt miljöombyte i ex vattenvärden samt miljö) =stress
Stress, stress och stress. Det här har jag sagt tusen ggr. i olika sammanhang och jag kommer att fortsätta -överdriv inte, pilla inte i onödan, bättre göra för lite än för mycket, fiskar och växter gillar stabila förhållanden, sjukdomar och alger gynnas/triggas däremot av förändring. Själv hade jag "pricken" senast -02 el -03 och det var i odlingslokal där det byttes fett med (kommunens klorerade) vatten! Jag tror inte det är en tillfällighet att det var så pass länge sedan sist!