VitaPrick? blåciklid

#1 - 5 juli 2008 18:07
hjälp jag tror jag har fått vitapricksjukan på min blåciklid :( den är väldigt gammal ser det ut som och fenorna är inte fina alls här är en bild på den, utstående små vita prickar i ansiktet på huvudet det mesta.

http://www.ladda-upp.com/bilder/6165/bl-C3-A5ciklid-vitaprick

:( ? nån som vet han låter mig inte fota honom heller.
#2 - 5 juli 2008 19:05
Det ser ut som både fenröta och vita prick. Kanske vattenkvalitén i karet inte är den bästa så sjukdomarna fått blomma ut?
Är det bara den fisken som drabbats eller är det fler fiskar?
#3 - 5 juli 2008 19:41
ansjo skrev:
Det ser ut som både fenröta och vita prick. Kanske vattenkvalitén i karet inte är den bästa så sjukdomarna fått blomma ut?

Är det bara den fisken som drabbats eller är det fler fiskar?
fick den i torsdags av mamma så jag borde nog gå till zooaffären och klaga. inte lagt märkte till den så mycket för den var skygg i början men nu. fenorna var ja helt säker att dom var så från början. vad borde jag göra? jag har iallafall tagit bort honom och sätt honom i mitt andra kar där han är ensam.
#4 - 5 juli 2008 19:46
Gå tillbaka med fisken till affären den kom ifrån, så ska inte en fisk se ut som är till försäljning! Så dåliga fenor får den inte på 2-3 dagar om den inte fått väldigt mycket stryk från någon annan fisk, men vita prick kommer fort så det kan den ha fått i efterhand.
Kolla på de andra cikliderna i affären om de har vita prick, jag skulle tro de har det.
Vad har du mer för fisk?
#5 - 5 juli 2008 19:48
Hejsan : )
Jag tycker verkligen att du ska klaga hos de du köpte fisken av.
Och så behandla den mot vita prick.
Är zoo handlaren juste så ger han / hon dig rabatt på medecin.
Det gjorde min när han av misstag sålde en sjuk fisk till mig.
#6 - 5 juli 2008 19:51
ansjo skrev:
Gå tillbaka med fisken till affären den kom ifrån, så ska inte en fisk se ut som är till försäljning! Så dåliga fenor får den inte på 2-3 dagar om den inte fått väldigt mycket stryk från någon annan fisk, men vita prick kommer fort så det kan den ha fått i efterhand.

Kolla på de andra cikliderna i affären om de har vita prick, jag skulle tro de har det.

Vad har du mer för fisk?

2 påfågelciklider, sen 5 andra ciklider en ancistrus. men ingen av mina fiskar bråkar det minsta ingen är på andras fenor och han blåcikliden håller sig högt uppe i akvariet 50cm. medans dem andra är längre ner. tittat på dom andra, alla mår bra. till och med den som va i samma akvarie där den såldes. zooaffären sa att ja skulle ha en blåciklid (hane) och en röd ciklid (hona) dom var i samma kar , och han sa att dom kunde få yngel tillsammans är det rätt?
#7 - 5 juli 2008 19:53
daemon skrev:
Hejsan : )

Jag tycker verkligen att du ska klaga hos de du köpte fisken av.

Och så behandla den mot vita prick.

Är zoo handlaren juste så ger han / hon dig rabatt på medecin.

Det gjorde min när han av misstag sålde en sjuk fisk till mig.

Medicinen ska vara gratis i detta fallet tycker jag, och är affären någorlunda juste så fixar den det.
#8 - 5 juli 2008 19:54
ansjo skrev:
Medicinen ska vara gratis i detta fallet tycker jag, och är affären någorlunda juste så fixar den det.
det tvekar jag på :P någon som har erfarenhet av borås zoohörnan?
#9 - 5 juli 2008 20:04
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av den butiken då jag bor i Västerås.
Men de verkar inte vara juste, man säljer inte dåliga fiskar.
Jag håller med Anders att det ser ut som din fisk haft fenröta en tid, och är fiskar redan sjuka så får de mycket lätt följdsjukdomar.
Jag hoppas verkligen att du får upprättelse.
#10 - 5 juli 2008 20:28
daemon skrev:
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av den butiken då jag bor i Västerås.

Men de verkar inte vara juste, man säljer inte dåliga fiskar.

Jag håller med Anders att det ser ut som din fisk haft fenröta en tid, och är fiskar redan sjuka så får de mycket lätt följdsjukdomar.

Jag hoppas verkligen att du får upprättelse.

okej tack ska jag ta med fisken till affären?
#11 - 5 juli 2008 20:35
Gör det eller ta med fotot på den.
tala gärna om hur det gick
#12 - 5 juli 2008 20:37
jorgner skrev:
tittat på dom andra, alla mår bra. till och med den som va i samma akvarie där den såldes. zooaffären sa att ja skulle ha en blåciklid (hane) och en röd ciklid (hona) dom var i samma kar , och han sa att dom kunde få yngel tillsammans är det rätt?

Det där verkar helt galet. En sydamerikansk korsad med en afrikansk? Utan att vara någon expert på arterna skulle jag vilja säga no way.
#13 - 5 juli 2008 20:42
myslas skrev:
Det där verkar helt galet. En sydamerikansk korsad med en afrikansk? Utan att vara någon expert på arterna skulle jag vilja säga no way.
okej tack jag tror ja fick en golden hane och en annan sort som han sa att dom kunde para sig, det verkar vara 2 hanar av olika slag :confused:[B)] båda har guldiga prickar vid analfenan det är väll hanar då?
#14 - 7 juli 2008 11:04
ansjo skrev:

ansjö ville bara säga det att borås zoohörnan inte är så schyssta, gick dit med fisken han sa att hans fiskar inte va sjuka att de var från mig och så var jag tvungen att köpa medicin för full pris. handlar aldrig där igen,
#15 - 7 juli 2008 19:09
Det skulle inte jag heller gjort! Snacka om dålig reklam, om det är på det viset som du beskrivit.
#16 - 9 juli 2008 16:11
ansjo skrev:
Det skulle inte jag heller gjort! Snacka om dålig reklam, om det är på det viset som du beskrivit.

fan nu när jag kom hem hade min mamma sättit i fisken igen i det stora akvariet, den var helt vit och död mina 2 oscar är smittade och förmodligen dom andra också, fyfan asså. pratade med den andre zooaffären zoologiska i borås knalleland verkligen att rekomendera, dom sa även att zoohörnan som ja fick den skjuka fisken ifrån alltid skiter i sina kunder att dom alltid hör klagomål därifrån.
#17 - 9 juli 2008 16:16
Ta det med en nypa salt, affärer har en tendens att gärna kasta skit på varandra och detta ofta i onödan.
Det finns även regler här på forumet som innebär att man inte ska komma med kritik mot någon affär om man inte kan visa vem man är och då heller inte får gömma sig bakom ett nick, utan du ska kunna visa vem du är. Annars är risken att Admin tar bort inlägget.

Om du har medicinerat fiskarna i det stora karet så är det bara att fortsätta behandlingen, är det ingen medicin i det karet så är det läge till att börja ge detta så du blir av med skiten någon gång;).
#18 - 9 juli 2008 16:19
ansjo skrev:
Ta det med en nypa salt, affärer har en tendens att gärna kasta skit på varandra och detta ofta i onödan.

Det finns även regler här på forumet som innebär att man inte ska komma med kritik mot någon affär om man inte kan visa vem man är och då heller inte får gömma sig bakom ett nick, utan du ska kunna visa vem du är. Annars är risken att Admin tar bort inlägget.

Om du har medicinerat fiskarna i det stora karet så är det bara att fortsätta behandlingen, är det ingen medicin i det karet så är det läge till att börja ge detta så du blir av med skiten någon gång;).

jag håller på med detta nu =) tagitr bort 50% av vaTTNET rensar filtren och i med punktol, medicin. var just arg för stunden men det kommer nog att lösa sig.

Annons