*%# vitaprick!

#1 - 10 december 2005 12:44
Jag har Behandlat med Protozin i tre dagar enligt föreskriven dos, samt höjt temperaturen till 28 grader. Trots detta har en del fiskar (dock inte samma som hade det från början) fortfarande vita prickar. Nu är kuren och medecinen slut, så jag tänkte ju avvakta och se om de blir bättre, kan det vara så att det atr ett tag innan prickanra försvinner på de sista fiskarna?

Jag har även höjt temperaturen yttreligare något (och sett till att öka syresättningen genom att rikta utblåset mer mot ytan) och tänkte byta vatten imorgon och på tisdag. Hur länge tycker ni att jag ska vänta innan ajg börjar ge en ny dos protozin?

Från början var dte hantelciklider som hade prickarna, nu ser dom krya ut medan ett par vändmalar, en fjädefensyno, pictusmalen och två nyckelhålciklider är alldels prikckiga. dock ser de ganska krya ut, äter som de ska och håller sig itne undan (som hantelciliderna gjorde när de var sjuka)
#2 - 10 december 2005 14:13
Jag hade vita prick för ett tag sen på mina guppis, svärdbärare och platys.
Medicinerade med Costapur varannandag enl. ordination och höjde tempen till 30 grader. Fortsatte medicinera varannandag..... och fick hålla på drygt TVÅ veckor innan sista prickarna försvann. Det var segt. Men skam den som ger sig.

Jag frågade i min akvarieaffär efter halva tiden ungefär och vad jag förstod på honom så var det inte direkt nån fara för fiskarna att fortsätta medicinera, de tog inte skada av medicinen. Bara man inte matar så det blir dålig vattenkvalitet eftersom medicinen slår ut även de goda bakterierna.
Hade kvar den höga tempen ytterliggare ett par dagar efter prickarna var borta för säkerhets skull. Nu mår fiskarna bra...... bara en jäkla massa yngel som strök med (typ 40 svärdbäraryngel :( )
Åter till ditt problem... jag hade nog fortsatt medicinera så länge där är prickar kvar. Annars trillar de bara ner och sen förökar de sig och kommer tillbaka....eller nåt liknande. Men vet inte något om den medicinen du använt.
HazelCR
#3 - 10 december 2005 16:23
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=78023

En tråd på zoopet som ger en annan behandlingsmöjlighet.
#4 - 13 december 2005 11:54
Nu är alla fiskar så gott som prickfria, utom en flaggciklid som har nån enstaka prick kvar, och en syndontis eupterus som ser riktigt, riktigt risig ut. Är det någon ide att plocka upp synodontisen och behandla den i ett separat akvarium, så att övriga fiskar slipper höjd temperatur och mer medicinering?
#5 - 13 december 2005 12:44
Nej, nu gick jag och lade mina pengar på en kur protozin till. Jag akn itne bara se på när den stakackar synodontisen bara ligger på botten eller vid ytan och ser ut som en inverterad dalmatiner i fiskversion.... till råga på allt ser det ut som om hon åkt på en svampinfektion...
#6 - 13 december 2005 14:35
Svamp är inte ovanligt efter angrepp av parasiter därför är det en fördel att kunna ha salt i vattnet.
#7 - 13 december 2005 14:38
Är det någon av fiskarna i mitt kar som är känsliga för salt? Olika Synodontis, Ancistrus, channa, hantel, nyckelhål och flagg-ciklid samt ett malawiyngel.
#8 - 15 december 2005 23:35
Har själv kämpat i 18 dagar nu mot vita prick sjukan men nu är den på väg att ge sig äntligen. Jag har en salt koncentration på 0.2% (2dl/100l) Malawi klarar upp till 0.4% men den bästa dosen är 0.2%. Ancistrus klarar 0.2%. Glöm inte att göra ett vattenbyte innan du tillsätter salt!

Mvh Daniel
#9 - 16 december 2005 18:15
Efter en andra dos protozin och höjd temepratur verkar den faktiskt ge med sig här hemma också. Inga dödsfall, men en flaggciklid och en fjäderfenssynodntis är ganska illa åtgånga, då de råkade ut för svamp samtidigt...

Annons