Vitaminer och mineraler

#1 - 19 mars 2003 20:13
Hej alla
Mina fiskar har till och från nån typ av bakteriell hudinfektion (blodsprängda fläckar, fransiga fenor bl.a.), som enligt viss litteratur kan avhjälpas/förebyggas med mineraltillsatser. Detta skulle behövas om man har mjukt vatten, vilket jag har.
Dessutom ska det hjälpa fiskarna att tillfriskna om man ger dem extra vitaminer. Är det försäljningstrick, eller nödvändigt? Det finns ju en massa vitaminer i maten...

Hälsn
Åsa
#2 - 20 mars 2003 08:05
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej alla
Mina fiskar har till och från nån typ av bakteriell hudinfektion (blodsprängda fläckar, fransiga fenor bl.a.), som enligt viss litteratur kan avhjälpas/förebyggas med mineraltillsatser. Detta skulle behövas om man har mjukt vatten, vilket jag har.
Dessutom ska det hjälpa fiskarna att tillfriskna om man ger dem extra vitaminer. Är det försäljningstrick, eller nödvändigt? Det finns ju en massa vitaminer i maten...
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Ja, vitaminer & mineraler låter som, eh, alternativ medicin.

Ett par frågor:
Vilka, exakt, är dina vattenparametrar? pH, hårdhet, temperatur?
Vilka fiskarter och hur många individer är det som är påverkade?
Hur stort är ditt akvarium, och hur länge har det varit igång?
Vad, exakt, har fiskarna för symptom?
Vad matar du fiskarna med idag?
Vad har du för filtrering?
#3 - 20 mars 2003 08:36
Jag vet att det vattnet är mjukt, inte exakt hårdhet, det har jag dålig koll på. Bor vid smålandskusten. pH 7, temperatur 27 grader.
De drabbade arterna ät guldbarber, siamensis och svärdbärare. Ancistrus, kuhlii och neoner verkar opåverkade. Jag har 110 liter, som startades 22 januari i år. Det är ett Juwel med tillhörande filter.
Symtomen är att fenorna delar sej längs med "lamellerna" eller vad det nu kan tänkas heta, alltså längs med de små "benen" i både stjärt- och rygg fenor. Guldbaraberna har också då och då blodsprängda fläckar på kroppen.
Matar med granulat, algtabletter, grönsaker och bottenätartabletter.

Hälsn
Åsa
#4 - 21 mars 2003 10:17
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Symtomen är att fenorna delar sej längs med "lamellerna" eller vad det nu kan tänkas heta, alltså längs med de små "benen" i både stjärt- och rygg fenor. Guldbaraberna har också då och då blodsprängda fläckar på kroppen.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det låter mycket riktigt som bakterieinfektioner, som du trodde. Jag vet inte riktigt vad jag skall föreslå - det enda jag säkert tror skulle kunna kurera fiskarna vore om de lyfts ut och ges antibiotika, men det vore oetiskt och möjligen olagligt. Dessutom skulle i så fall hela akvariet egentligen demonteras och behandlas med klorin, för att undvika återinfektion.

Jag föreslår att du frågar i sjukdomsforum - kanske nån där har nåt tips.

Här är en hjälptext om bakterieinfektioner på fisk:
http://www.fishdoc.co.uk/disease/bacterial.htm

Annons