[QUOTE=toaden]Har kollat lite i Sera:s infohäfte,nåt som liknar det symtomet du beskriver står det så här om:
Lymphocystis angriper fiskarnas hud och förändrar slemhudscellerna. De förstoras åtskilliga gånger, så att man kan se dem tydligt med blotta ögat som en upphöjning. De över en millimeter förstorade cellerna ser ut som rom som har fastnat på huden. Stryker man med fingret över det drabbade hudstället känner man upphöjningen som hårda knölar. Cellerna förstorar sig p.g.a den påtvingade produktionen av virus. Cellerna spricker sedan och miljoner nya virus sprids i vattnet. De driver omkring och kan angripa andra fiskar. Oftast uppträder sjukdomen först på fenornas yttre delar och sprids sedan över till kroppen.
"upptäcker man angreppet i ett tidigt stadium,kan man klippa av den drabbade fenans kant med en vass sax"
Fenans bas får inte skadas. Fisken ska sedan behandlas med "sera baktopur",för att fenorna inte skall infekteras med andra sjukdomsalstrare. "sera cyprinopur" har en desinficerande effekt och förhindrar därmed spridning av sjukdomen.Båda preparaten bör användas samtidigt. Små mängtder "sera cyprinopur" kan doseras med en insulinspruta från apoteket.
Obs! detta är enbart info från Sera´s folder,behöver inte vara dina fiskars problem,men håll ett öga på dem.
/Janne[/QUOTE]
jag har också misstänkt lymphocystis, men jag tror inte det är det. talade även med grossisten och de har inga problem med karet mina fiskar kom från. har nu iaf avlivat samtliga fiskar som uppvisade symptom för att minimera risken att fler fiskar ska smittas.