Vita sniglar, något fel???

#1 - 25 januari 2007 15:50
Har fått småsniglar av Janne på Södermalm för städningen och balansen... Förutom Posthorn så var det en storlek mindre, lite ljusare och lite mer avlång...

Nu har flera stora börjat få ljusa skal och även kroppen... För visst hade de lite färg på kroppen när de var mindre??? Förvandlas de till albino :D eller är något fel???
#2 - 25 januari 2007 16:38
Vattnet kan vara surt - då fräts skalen och blir sköra.
#3 - 25 januari 2007 22:37
Amatören frågar igen...

erikthur skrev:
Vattnet kan vara surt - då fräts skalen och blir sköra.

Är ju jättedålig på det där med vattenvärden... Men visst är det samma som PH värde för i så fall har jag över 7... Kranvattnet ligger runt 8 och så har jag stoppat i ett par rötter och ett 10-tal alkottar för att få ned det lite... ;)
#4 - 25 januari 2007 23:54
De kanske behöver ett tillskott av kalk för att kunna bygga upp sina skal. Jag brukar hälla lite krossat snäckskal för burfåglar i akvariet till mina sniglar. Andra petar ner ett helt sepiaskal (för burfåglar) till sina, för att de ska få snygga skal.

Om man använder krossade snäckskal, så bör man skölja dem några gånger först, för att få bort allt fint damm.

MVH/Anita
#5 - 26 januari 2007 10:02
Aha...

... men jag har engelsk sjösten i mitt kar och det är ju ganska nystartat så det borde ge ifrån sig kalk fortfarande tycker jag... :confused: Fiskarna vill ju inte ha kalk... :(

Men då är alltså något fel, de ska inte ljusna med åldern eller så... En stor i räkkaret har också börjat ljusna men räkorna trivs... :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 26 januari 2007 10:24
Katharina skrev:
... men jag har engelsk sjösten i mitt kar och det är ju ganska nystartat så det borde ge ifrån sig kalk fortfarande tycker jag... :confused: Fiskarna vill ju inte ha kalk... :(

All engelsk sjösten innehåller INTE kalk - har du testat?
De flesta fiskar har nog inget emot lite kalk i vattnet
#7 - 26 januari 2007 10:51
Du kan ju testa mata de med den där räkpellets som Janne säljer, alla hans räkkar med snäckor i verkar få hårdare skal med det fodret. Räkorna kommer älska det fodret med.
#8 - 26 januari 2007 10:54
Tack...

Det ska jag göra... ;)
#9 - 26 januari 2007 11:29
Akkurat det samme som du beskriver skjedde med noen av sneilene mine, bare ikke i like stor grad. Grunnen hos meg var at jeg overfôrte dem, så de hadde problemer med å få bygget bra nok skall mens de vokste, i kombinasjon med for lite kalk i vannet. Jeg løste det ved å legge ned en ganske stor kalksten (som også ancistrusene viste seg å være glad i... :) ), små dekorasjonsskall kjøpt i hobbybutikk, pluss små kalkstener kjøpt på akvarieforretning. I tillegg har jeg sluttet å fôre dem så mye som tidligere :)
#10 - 26 januari 2007 11:35
Tack för tipset...

Jag köpte en kalksten som egentligen är avsedd för sköldpaddor och tänkte ha till räkorna men sedan sa någon att det inte var rent kalk räkorna skulle ha så jag har inte använt den...:)

Då kanske jag ska ta en bit av den i både stora karet och räkkaret :confused:
#11 - 26 januari 2007 11:38
Skulle nog avråda dig från att stoppa i kalk i karet du har CRS. De brukar sluta producera när Ph går upp mot 8 och i värsta fall leder till dödsfall.
#12 - 26 januari 2007 11:48
Men attans...

Då får det bli räkpillren från Janne på Södermalm då??? ;)

De där (dolminer?) som talades om förut på räktråden, vad är det??? :confused:

Annons