Vita skalarer ?

#1 - 5 januari 2007 12:33
Hej !
Igår såg jag i zooaffären helt vita skalarer,troligen albinos,för dom hade röda ögon.Väldigt vackra och ganska stor ca 5-6 cm över kroppen.Jag har aldrig tidigare sett helt vita skalarer.Är detta något unikt ? Fick lust att köpa men tänkte fråga här först om det är några speciella problem med albinosskalarer.
#2 - 5 januari 2007 13:19
Albinoscalarer är lite gulaktiga, om jag minns rätt. Jag har sett albinoscalarer förr, och haft några stycken. Jag tycker det är lite lustigt att man inte ser dem oftare, eftersom jag antar att albino är en ganska lätt mutation att få fram, som förekommer även i naturen, och scalarer odlas ju i mängder, så en del albino borde ju bli till.

Men jag har har hört att albinoscalarer, i alla fall förr, hade ett genetiskt fel, som gjorde att vid en viss storlek, så kunde de inte tillgodogöra sig maten längre, så de svalt ihjäl. Vet inte om det stämmer, men om det gör det, kan det ju vara en anledning att albinoscalarer är så ovanliga som de är. Själv tycker jag, som med andra fiskar, att naturformerna är finast.
#3 - 5 januari 2007 14:19
Ajdå,inte så kul att se dom svälta ihjäl och dom var ju redan nu ganska stora
så då kanske det är slut med dom snart då.
Tack för svaret.
#4 - 5 januari 2007 15:23
Jag tror inte det ska vara nå´t så´nt problem med dem nu. De kanske har fått fram bättre albinoscalarer nu, och de kanske var rätt små när de svalt, om det nu stämmer.

Annons