cillan skrev:Hur är det med dessa mygglarver? Vet att det varit diskussioner förut men kom inte ihåg vilket svaret blev. Visst är det någon utav dem som inte är bra? Eller är det beroende på vem som ska äta dem?
Matar mina cacaduaciklider med både svarta och röda men dom röda är mer omtyckta även av mina corydoras julii
mina fiskar älskar röda
Kjell Fohrman skrev:Och då måste det ju vara bra eller;)
Jag älskar pizza och pommes frites och avskyr sallad och lever och då måste ju pizza och pommes vara bra mat för mig[:o]
shpend skrev:Vad är det för skillnad på dom näringsmässigt`?
Micke_1991 skrev:Något annat frysfoder som rekommenderas som cyklops etc.
Micke_1991 skrev:Något annat frysfoder som rekommenderas som cyklops etc.
erikthur skrev:Naturligt foder är mest vatten och sedan lite näring därtill. Är det inte underligt då att fiskarna i det vilda överlever och fortplantar sej vidare.
;)
Det kanske är så att det artificiella fodret är överkoncentrerat liksom.
:)
Azur skrev:Min erfarenhet är att mina fiskar aldrig får bukvattensot UTOM när jag matat med surt foder eller röda mygglarver. Det är inte garanterat att nån fisk får bukvattensot om jag matar med rödamygg, men det är, enligt min erfarenhet, garanterat att ingen får det om jag INTE gör det.
Problemet med röda mygg är förmodligen att fodret hanterats dåligt innan infrysning, så fodret är halvruttet. Fisken dödas av de förruttnelsebakterier som växer i mygglarverna. Matförgiftning, helt enkelt. Att larverna odlas i gödseldammar kan bidra till problemet, men framförallt innebär det att larverna är fullpackade med bakterier så förrutnelseprocessen kan rivstarta.
Kvalitén på mygglarverna varierar mellan olika fabrikat, och förmodligen olika "batcher" från samma fabrikat, så man kan ha tur eller man kan ha otur. Att mata med rödamygg är enligt mig ungefär som att spela rysk roulette med fisken.
Kunde jag få tag i rödamygg som var fräsch och levande, eller som bestrålats ordentligt efter infrysning och som garanterat inte tinats efter bestrålningen, då skulle jag mata med det. Men det kan jag inte.
Man kan f.ö. döda fisk med svarta och vita mygglarver också. Om man låter tinade svarta eller vita mygglarver stå och surna ett dygn i rumstemperatur, och sen matar med dem, får man samma trevliga effekt som med röda mygg. Det säger enligt min mening en hel del om kvalitén på fryst röda mygg.
Vad gäller allergi så är röda mygg bevisat allergiframkallande, och ungefär 5% av befolkningen har anlag för att bli allergisk mot röda mygg. Allergin är ganska jobbig eftersom den vanligen samtidigt ger allergi mot tropiska frukter (t.ex. banan) och skaldjur. Svårt drabbade blir lika kraftigt överkänsliga som en del blir mot jordnötter, med den skillnaden att jordnötter inte finns i varenda sjö...
Kort sagt är jag starkt negativ mot röda mygg.
Det kan vara bra för att få igång vildfångad fisk som svultit en längre tid, men annars är det onödigt. För konditionering inför lek är laxpellets och levande svarta mygglarver bättre enligt min mening.
Darre skrev:Oki då är det lika bra att sluta mata med mygglarver. Dem ger ingen näring (eller väldigt lite) men risken finns att fiskarna insjuknar....
Cyklops eller räkmix, är det samma foder varjant (fryst) eller hur ger man till fixkarna och är det bättre istället?
Darre skrev:
Cyklops eller räkmix, är det samma foder varjant (fryst) eller hur ger man till fixkarna och är det bättre istället?
shpend skrev:Någon som har recept på hur man gör räkmix till malawi (golden och rödzebra)?
Någon som har recept på hur man gör räkmix till malawi
Ja, det undrar jag med fast som är bra för levandefödare???
Ett alternativ till strålning är ju att hetta upp maten innan servering. In i mikron med det bara.Azur skrev:Kunde jag få tag i rödamygg som var fräsch och levande, eller som bestrålats ordentligt efter infrysning och som garanterat inte tinats efter bestrålningen, då skulle jag mata med det. Men det kan jag inte.
Katharina skrev:Ja, det undrar jag med fast som är bra för levandefödare???
Gärna tips på hur man kan frysa ner portioner också.. Kanske bäst att använda den man fryser isbitar i??? Lr andra tips.. :)
JojjeN skrev:Har nu iallafall fixat frysta svarta mygg, bytte en halv förpackning röda mot en nästan hel förpackning svarta, eftersom han i djuraffären försökt mata med svarta, men inte riktigt tyckt om det, så han ville gå tillbaka till röda igen.
Antar att det var ett bra val att välja svarta?
JojjeN skrev:Dessutom såg jag en förpackning "Oxhjärta" i frysdisken, är det något att rekommendera?
Nina82 skrev:Oxhjärta är väl en av de som innehåller mest nyttigheter.
Kjell Fohrman skrev:Zoopets basrecept http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=181&Itemid=101 är ju ganska lätt att anpassa efter vilken typ av fiskar man har.
shpend skrev:Kanske går att lägga det i den där plast förpackningen man får med rödamygglarver.
Eller så kan man ta en kniv eller något och forma det i lagom stora bitar som man vill ha innan man fryser ner det:)
Har inte testat men det kanske skulle funka
JojjeN skrev:Dessutom såg jag en förpackning "Oxhjärta" i frysdisken, är det något att rekommendera?
c90368 skrev:Men en grundregel är att du ska ha minst 29 grader i karet för att fisken ska klara av att bryta ner animaliskt foder.
Kjell Fohrman skrev:Jepp - leverskadorna visar sig främst i svalare vatten.
Men det kan ju verka lite märkligt att man måste hålla fiskarna onaturligt varmt och dessutom byta vatten nästintill dagligen bara för att man skall kunna mata med ett visst foder.
Kjell Fohrman skrev:Jepp - leverskadorna visar sig främst i svalare vatten.
Men det kan ju verka lite märkligt att man måste hålla fiskarna onaturligt varmt och dessutom byta vatten nästintill dagligen bara för att man skall kunna mata med ett visst foder.
Nina82 skrev:Då borde det väl vara ganska optimalt i ett Discusakvarium där tempen ligger runt 30 och stora vattenbyten görs ofta, eller?
JojjeN skrev:
Jag håller mig till svarta mygg nu tills jag får det större akvariumet och kastar ut det lilla, därefter får NI avgöra vad jag ska ge fisken, men jag tycker inget verkar riktigt bra, utan alltid kommer det någon och har anmärkningar, eller så säger den som föreslår det själv "Fast det är ju så lite näring" ;)
c90368 skrev:Frågan är vad som är ägget eller hönan?
Håller man Discus i 30 grader med dagliga vattenbyten för att man matar med animalisk föda?
Eller är det för att Discusen kräver det?
Min uppfattning är att det går alldeles utmärkt att ha Discus i 28 grader utan animalisk föda och med betydligt färre vattenbyten. Men då får man naturligtvis inte ha ett rent kar utan växter.
JojjeN skrev:Animaliskt foder, är inte det mygglarver också då?
Katharina skrev:Men jag har tänkt på det där med låg näringshalt och jag undrar verkligen över det.
När mina levandefödare som har född så många kullar att de är som utmärglade så tycker jag att frysmat fungerar mycket bättre för att "ge dem kött på benen" igen och detsamma när de hade tarmparasit. Jag höll dem nästan vid liv med frysmat. Jag såg en stor skillnad.
Varför då??? Innehåller levande födan något annat lr rätt variation??
Hängde ni med???
Kan det vara någonting sådant som gör att frysmaten är nyttig, alltså kombinationen lr någon ingrediens som vi har missat i flingfodret lr att fiskkroppen inte kan tillgodogöra sig konstgjorda ämnen lika bra???
För jag kan inte riktigt köpa att flingfodret är nyttigare... [:o] [:o]
JojjeN skrev:Vilken är den bästa frysmaten/räx mix receptet till tigerbarber då?
JojjeN skrev:Jag håller mig till svarta mygg nu tills jag får det större akvariumet och kastar ut det lilla, därefter får NI avgöra vad jag ska ge fisken, men jag tycker inget verkar riktigt bra, utan alltid kommer det någon och har anmärkningar, eller så säger den som föreslår det själv "Fast det är ju så lite näring" ;)