vita, röda eller svarta mygglarver

#1 - 20 oktober 2008 21:31
Hur är det med dessa mygglarver? Vet att det varit diskussioner förut men kom inte ihåg vilket svaret blev. Visst är det någon utav dem som inte är bra? Eller är det beroende på vem som ska äta dem?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 oktober 2008 21:34
cillan skrev:
Hur är det med dessa mygglarver? Vet att det varit diskussioner förut men kom inte ihåg vilket svaret blev. Visst är det någon utav dem som inte är bra? Eller är det beroende på vem som ska äta dem?

Röda mygg är allergiframkallande på människor - det är inte de andra bägge
#3 - 20 oktober 2008 21:37
Söker du i forumet kommer du hitta många trådar om detta ;)
Bara att börja plugga :)
#4 - 20 oktober 2008 21:38
Jo det var det jag skrev, att diskussionen varit uppe tidigare ;).
#5 - 20 oktober 2008 23:26
Svarta och vita mygglarver fungerar ju absolut inte lika bra som "trigger" som röda mygglarver, men dock sägs röda mygglarver vara allergiframkallande som Kjell säger. Ingenting jag har märkt av än iaf. Mina ålar äter ingenting annat än röda mygg, hur mycket jag än försökt med.
#6 - 21 oktober 2008 06:00
Stämmer det att röda mygglarver lever i mer förorenade vatten än vita och svarta? Tycker det låter konstigt.
#7 - 21 oktober 2008 06:24
De röda lever ofta i bottensediment som ju finns i stora mängder i förorenat vatten.
Vita mygglarver gärna i större sjöar där de är frisimmande.
Svarta mygglarver ofta i tillfälliga eller mindre vattenpölar.
Så det är inte så konstigt.
#8 - 21 oktober 2008 09:20
Jag köper vita-, svarta mygglarver och fryst artemia. Började med mygglarver då jag har grodor som äter dem, men fick från butiken med mig röda mygglarver (!) när jag ville köpa med grodmat. Det var inga problem att gå över till de andra sorterna, fiskarna äter det och grodorna.
#9 - 23 oktober 2008 20:35
mina fiskar älskar röda och det har innte uppstått ngn problem hittils
#10 - 25 oktober 2008 09:27
Matar mina cacaduaciklider med både svarta och röda men dom röda är mer omtyckta även av mina corydoras julii
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 25 oktober 2008 09:49
Matar mina cacaduaciklider med både svarta och röda men dom röda är mer omtyckta även av mina corydoras julii

mina fiskar älskar röda

Och då måste det ju vara bra eller;)

Jag älskar pizza och pommes frites och avskyr sallad och lever och då måste ju pizza och pommes vara bra mat för mig[:o]
#12 - 25 oktober 2008 10:18
Och då måste det ju vara bra eller;)

Jag älskar pizza och pommes frites och avskyr sallad och lever och då måste ju pizza och pommes vara bra mat för mig[:o]

Vet inte om det var så dem menade [:o]

Dock skulle jag aldrig mata med röda mygg om jag inte var tvungen just nu, så om fiskarna tar annat frysfoder så mata med det och skippa mygglarverna. Eller tvungen är jag ju inte, kan ju lämna tillbaka firrarna, men det lockar inte heller :)
#13 - 25 oktober 2008 10:53
Vad är det för skillnad på dom näringsmässigt`?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 25 oktober 2008 11:07
shpend skrev:
Vad är det för skillnad på dom näringsmässigt`?

Ingen större skillnad - dvs de består mest av vatten och innehåller minimalt med nyttiga näringsämnen.
Vill man ha näringsrikt frysfoder bör man hålla sig till mixfoder som räkmix och liknande
#15 - 25 oktober 2008 12:36
Något annat frysfoder som rekommenderas som cyklops etc.
som man inte behöver blanda själv
#16 - 25 oktober 2008 12:45
Micke_1991 skrev:

Förutom frysfoder så har jag hört att levande syrsor används som levande foder, hur bra näring det är vet jag dock inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 25 oktober 2008 13:03
Micke_1991 skrev:

Jag kompletterar med cyclops, dels är det relativt billigt och dels ger det rätt hyfsad färg på fiskarna.
Men det är knappast näringsrikare än vita/röda/svarta mygg och även det innehåller mest vatten.
#18 - 25 oktober 2008 16:40
Då är det ju rätt onödigt att köpa det. Jag trodde dom hade massor med näring.
#19 - 25 oktober 2008 18:32
Naturligt foder är mest vatten och sedan lite näring därtill. Är det inte underligt då att fiskarna i det vilda överlever och fortplantar sej vidare.
;)
Det kanske är så att det artificiella fodret är överkoncentrerat liksom.
:)
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 25 oktober 2008 18:56
erikthur skrev:
Naturligt foder är mest vatten och sedan lite näring därtill. Är det inte underligt då att fiskarna i det vilda överlever och fortplantar sej vidare.

;)

Det kanske är så att det artificiella fodret är överkoncentrerat liksom.

:)

Du har egentligen helt rätt - men i naturen så äter de oftast under hela den vakna tiden för att få i sig tillräckligt med näring. Det som fiskarna äter skits också till 99% ut.

Så en sådan "naturlig" matning skulle aldrig funka i akvarium eftersom vattenet då snabbt skulle bli dåligt. Därför matar vi med "onaturligt" energirikt foder (flingor, pellets, granulat, tabletter etc) till våra fiskar och då räcker det med mat 1 gång om dagen.
#21 - 25 oktober 2008 20:09
Men jag fortsätter att mata med naturligt foder så länge jag hinner/orkar med.
;)
#22 - 25 oktober 2008 23:33
Haha jag som alltid trott det vart tvärtom, att röda mygglarver var bra och att flingfoder var sämre. Nu menar jag näringsmässigt:)
#23 - 26 oktober 2008 11:37
Tjejen köpte röda mygglarver (hon fick en skalar som var uppfödd på det typ) så jag testade att lägga in en liten bit (delat på två) i alla mina akvarier 2st. Det har jag gjort bara en gång vågar inte mer.

Eftersom alla mina BlackMollys blev sjuka och flera dog men bara i ena akvariet (började bajsa vitt och lösaktigt bajs)

Är det något tillfälligt? Eftersom jag trodde att det var nyttigt med larver så vill/ville jag mata med det istället för flingfoder bara. Men nu är jag skeptiskt mot larver. Några förslag?
#24 - 26 oktober 2008 12:54
Läste att fiskarna blir sjuka av det. Om den svällde upp så fjäll stack ut och avföringen var vit och tunn som en tråd så kanske det var/är bukvattensot.
#25 - 26 oktober 2008 13:12
Min erfarenhet är att mina fiskar aldrig får bukvattensot UTOM när jag matat med surt foder eller röda mygglarver. Det är inte garanterat att nån fisk får bukvattensot om jag matar med rödamygg, men det är, enligt min erfarenhet, garanterat att ingen får det om jag INTE gör det.

Problemet med röda mygg är förmodligen att fodret hanterats dåligt innan infrysning, så fodret är halvruttet. Fisken dödas av de förruttnelsebakterier som växer i mygglarverna. Matförgiftning, helt enkelt. Att larverna odlas i gödseldammar kan bidra till problemet, men framförallt innebär det att larverna är fullpackade med bakterier så förrutnelseprocessen kan rivstarta.

Kvalitén på mygglarverna varierar mellan olika fabrikat, och förmodligen olika "batcher" från samma fabrikat, så man kan ha tur eller man kan ha otur. Att mata med rödamygg är enligt mig ungefär som att spela rysk roulette med fisken.

Kunde jag få tag i rödamygg som var fräsch och levande, eller som bestrålats ordentligt efter infrysning och som garanterat inte tinats efter bestrålningen, då skulle jag mata med det. Men det kan jag inte.

Man kan f.ö. döda fisk med svarta och vita mygglarver också. Om man låter tinade svarta eller vita mygglarver stå och surna ett dygn i rumstemperatur, och sen matar med dem, får man samma trevliga effekt som med röda mygg. Det säger enligt min mening en hel del om kvalitén på fryst röda mygg.

Vad gäller allergi så är röda mygg bevisat allergiframkallande, och ungefär 5% av befolkningen har anlag för att bli allergisk mot röda mygg. Allergin är ganska jobbig eftersom den vanligen samtidigt ger allergi mot tropiska frukter (t.ex. banan) och skaldjur. Svårt drabbade blir lika kraftigt överkänsliga som en del blir mot jordnötter, med den skillnaden att jordnötter inte finns i varenda sjö...

Kort sagt är jag starkt negativ mot röda mygg.

Det kan vara bra för att få igång vildfångad fisk som svultit en längre tid, men annars är det onödigt. För konditionering inför lek är laxpellets och levande svarta mygglarver bättre enligt min mening.
#26 - 26 oktober 2008 13:31
Azur skrev:
Min erfarenhet är att mina fiskar aldrig får bukvattensot UTOM när jag matat med surt foder eller röda mygglarver. Det är inte garanterat att nån fisk får bukvattensot om jag matar med rödamygg, men det är, enligt min erfarenhet, garanterat att ingen får det om jag INTE gör det.

Problemet med röda mygg är förmodligen att fodret hanterats dåligt innan infrysning, så fodret är halvruttet. Fisken dödas av de förruttnelsebakterier som växer i mygglarverna. Matförgiftning, helt enkelt. Att larverna odlas i gödseldammar kan bidra till problemet, men framförallt innebär det att larverna är fullpackade med bakterier så förrutnelseprocessen kan rivstarta.

Kvalitén på mygglarverna varierar mellan olika fabrikat, och förmodligen olika "batcher" från samma fabrikat, så man kan ha tur eller man kan ha otur. Att mata med rödamygg är enligt mig ungefär som att spela rysk roulette med fisken.

Kunde jag få tag i rödamygg som var fräsch och levande, eller som bestrålats ordentligt efter infrysning och som garanterat inte tinats efter bestrålningen, då skulle jag mata med det. Men det kan jag inte.

Man kan f.ö. döda fisk med svarta och vita mygglarver också. Om man låter tinade svarta eller vita mygglarver stå och surna ett dygn i rumstemperatur, och sen matar med dem, får man samma trevliga effekt som med röda mygg. Det säger enligt min mening en hel del om kvalitén på fryst röda mygg.

Vad gäller allergi så är röda mygg bevisat allergiframkallande, och ungefär 5% av befolkningen har anlag för att bli allergisk mot röda mygg. Allergin är ganska jobbig eftersom den vanligen samtidigt ger allergi mot tropiska frukter (t.ex. banan) och skaldjur. Svårt drabbade blir lika kraftigt överkänsliga som en del blir mot jordnötter, med den skillnaden att jordnötter inte finns i varenda sjö...

Kort sagt är jag starkt negativ mot röda mygg.

Det kan vara bra för att få igång vildfångad fisk som svultit en längre tid, men annars är det onödigt. För konditionering inför lek är laxpellets och levande svarta mygglarver bättre enligt min mening.

Oki då är det lika bra att sluta mata med mygglarver. Dem ger ingen näring (eller väldigt lite) men risken finns att fiskarna insjuknar....

Cyklops eller räkmix, är det samma foder varjant (fryst) eller hur ger man till fixkarna och är det bättre istället?
#27 - 26 oktober 2008 13:37
Darre skrev:
Oki då är det lika bra att sluta mata med mygglarver. Dem ger ingen näring (eller väldigt lite) men risken finns att fiskarna insjuknar....

Cyklops eller räkmix, är det samma foder varjant (fryst) eller hur ger man till fixkarna och är det bättre istället?

Är fryst och mycket bättre, fast kanske 10 kr dyrare per förpackning. ;)

Jag kommer dock köra min förpackning ut med röda mygg, sen får jag ta nåt annatr.
#28 - 26 oktober 2008 14:18
Darre skrev:

Mycket säkrare foder, fast tyvärr är fisken inte alltid särskilt förtjust i särskilt fryst cyclops.
Räkmix rekommenderar jag att man gör själv om man inte har växtätande fisk. Köpe-räkmixen är säkert bra, men den är avsedd för växtätande fisk som Tropheus, och innehåller väldigt mycket växtmaterial, vilket gör proteinhalten låg. Även med hemmagjord räkmix kan det vara svårt att riktigt "göda" fisk för att få dem i form för lek, men då har man i alla fall möjligheten att justera näringshalterna genom att dra upp mängden räka elle ersätta en del av ärtorna med t.ex. laxpellets.
#29 - 26 oktober 2008 15:59
Någon som har recept på hur man gör räkmix till malawi (golden och rödzebra)?
#30 - 26 oktober 2008 16:20
shpend skrev:
Någon som har recept på hur man gör räkmix till malawi (golden och rödzebra)?

Ja, det undrar jag med fast som är bra för levandefödare???

Gärna tips på hur man kan frysa ner portioner också.. Kanske bäst att använda den man fryser isbitar i??? Lr andra tips.. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 26 oktober 2008 17:30
Någon som har recept på hur man gör räkmix till malawi

Zoopets basrecept http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=181&Itemid=101 är ju ganska lätt att anpassa efter vilken typ av fiskar man har.
#32 - 27 oktober 2008 00:53
Azur skrev:
Ett alternativ till strålning är ju att hetta upp maten innan servering. In i mikron med det bara.
Bilagor:
#33 - 27 oktober 2008 02:14
Katharina skrev:

Gärna tips på hur man kan frysa ner portioner också.. Kanske bäst att använda den man fryser isbitar i??? Lr andra tips.. :)

Kanske går att lägga det i den där plast förpackningen man får med rödamygglarver.
Eller så kan man ta en kniv eller något och forma det i lagom stora bitar som man vill ha innan man fryser ner det:)
Har inte testat men det kanske skulle funka
#34 - 27 oktober 2008 06:07
Men hur ska man få tag i LEVANDE svarta mygg som azur pratade om?
#35 - 27 oktober 2008 06:45
JojjeN skrev:
Men hur ska man få tag i LEVANDE svarta mygg som azur pratade om?

Du får vänta tills våren, då du kan fånga dem i små vattensamlingar.
#36 - 29 oktober 2008 21:38
Har nu iallafall fixat frysta svarta mygg, bytte en halv förpackning röda mot en nästan hel förpackning svarta, eftersom han i djuraffären försökt mata med svarta, men inte riktigt tyckt om det, så han ville gå tillbaka till röda igen.

Antar att det var ett bra val att välja svarta?
#37 - 29 oktober 2008 21:40
JojjeN skrev:
Har nu iallafall fixat frysta svarta mygg, bytte en halv förpackning röda mot en nästan hel förpackning svarta, eftersom han i djuraffären försökt mata med svarta, men inte riktigt tyckt om det, så han ville gå tillbaka till röda igen.

Antar att det var ett bra val att välja svarta?

Bättre än röda iaf ;)
#38 - 29 oktober 2008 21:41
Dessutom såg jag en förpackning "Oxhjärta" i frysdisken, är det något att rekommendera?
#39 - 29 oktober 2008 22:04
Azur skrev:
Min erfarenhet är att mina fiskar aldrig får bukvattensot UTOM när jag matat med surt foder eller röda mygglarver.

Vad menar du med SURT foder?

Gammalt foder eller foder med lågt pH?
#40 - 29 oktober 2008 22:06
JojjeN skrev:
Dessutom såg jag en förpackning "Oxhjärta" i frysdisken, är det något att rekommendera?

Oxhjärta är väl en av de som innehåller mest nyttigheter.
Mygglarver består ju mest av vatten. Dock vet jag inte om det funkar till all fisk. Har bara läst mig till det i innehållsförteckningen ;)[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 29 oktober 2008 22:09
Nina82 skrev:
Oxhjärta är väl en av de som innehåller mest nyttigheter.

Kanske det, men inte för fiskar i alla fall eftersom det finns risk för leverskador på fisk som matas med foder från däggdjur.
Dessutom blir vattnet väldigt förorenat så man måste byta extremt mycket vatten för att undvika algproblem.
Bilagor:
#42 - 29 oktober 2008 22:11
Zoopets basrecept http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=181&Itemid=101 är ju ganska lätt att anpassa efter vilken typ av fiskar man har.

shpend skrev:
Kanske går att lägga det i den där plast förpackningen man får med rödamygglarver.

Eller så kan man ta en kniv eller något och forma det i lagom stora bitar som man vill ha innan man fryser ner det:)

Har inte testat men det kanske skulle funka

Tack för svaren..
Jag antar att det bästa vore att frysa det i plastpåsar som man plattar till så det blir lätt att bryta en bit iaf.. ;)

Men jag har tänkt på det där med låg näringshalt och jag undrar verkligen över det.
När mina levandefödare som har född så många kullar att de är som utmärglade så tycker jag att frysmat fungerar mycket bättre för att "ge dem kött på benen" igen och detsamma när de hade tarmparasit. Jag höll dem nästan vid liv med frysmat. Jag såg en stor skillnad.
Varför då??? Innehåller levande födan något annat lr rätt variation??

Jag dricker Aloe Vera och för mig har det bevisligen, under flera år beprövat, positiva effekter. Mina naglar är för första gången lite långa, jag saltar maten mindre och jag sover hela nätter.
Jag läste en test som livsmedelsverket hade gjort med Aloe Vera och att det innehöll så låga doser vitaminer och mineraler, artikeln fick det att framstå som rent bedrägeri. Den aloe vera som jag dricker har inga tillsatser, kan jag tillägga.

Men poängen som de missade i artikeln är att man har kommit fram till att vitaminer och mineraler hjälps åt att tas upp av kroppen, vilket innebär att får man i sig små doser av många vitaminer så tas det upp mer i kroppen än höga doser av få vitaminer.
Om man har brist på en så har man brist på 10 st. Detta är taget från Susanne Edins bok "Den självläkande människan", som går ut på att ge kroppen bränsle att kunna jobba ordentligt. Susanne dricker själv Aloe Vera kan jag tillägga, emellan algdrinkarna.. :eek: :D

Hängde ni med???
Kan det vara någonting sådant som gör att frysmaten är nyttig, alltså kombinationen lr någon ingrediens som vi har missat i flingfodret lr att fiskkroppen inte kan tillgodogöra sig konstgjorda ämnen lika bra???
För jag kan inte riktigt köpa att flingfodret är nyttigare... [:o] [:o]
#43 - 29 oktober 2008 22:13
JojjeN skrev:

Nja, sök lite på forumet så får du både possitiva och negativa synpunkter.

Men en grundregel är att du ska ha minst 29 grader i karet för att fisken ska klara av att bryta ner animaliskt foder.
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 29 oktober 2008 22:17
c90368 skrev:
Men en grundregel är att du ska ha minst 29 grader i karet för att fisken ska klara av att bryta ner animaliskt foder.

Jepp - leverskadorna visar sig främst i svalare vatten.
Men det kan ju verka lite märkligt att man måste hålla fiskarna onaturligt varmt och dessutom byta vatten nästintill dagligen bara för att man skall kunna mata med ett visst foder.
#45 - 29 oktober 2008 22:20

Men det kan ju verka lite märkligt att man måste hålla fiskarna onaturligt varmt och dessutom byta vatten nästintill dagligen bara för att man skall kunna mata med ett visst foder.

Då borde det väl vara ganska optimalt i ett Discusakvarium där tempen ligger runt 30 och stora vattenbyten görs ofta, eller?
#46 - 29 oktober 2008 22:21

Instämmer, håller på med att få mina Discus att förstå det här oxå.

Men de är trögare än vad jag är med att fatta;)
#47 - 29 oktober 2008 22:26
Nina82 skrev:
Då borde det väl vara ganska optimalt i ett Discusakvarium där tempen ligger runt 30 och stora vattenbyten görs ofta, eller?

Frågan är vad som är ägget eller hönan?

Håller man Discus i 30 grader med dagliga vattenbyten för att man matar med animalisk föda?

Eller är det för att Discusen kräver det?

Min uppfattning är att det går alldeles utmärkt att ha Discus i 28 grader utan animalisk föda och med betydligt färre vattenbyten. Men då får man naturligtvis inte ha ett rent kar utan växter.
#48 - 29 oktober 2008 22:48
Men för mig låter det väldigt konstigt att ge oxhjärta. Det ger jag till hunden som tuggben men att ge det till fiskarna låter märkligt. Oxhjärta är ju ingen naturlig diet som de äter i det vilda. De hoppar ju lixom inte upp på land och dödar en oxe för att sedan knapra i sig hjärtat.

Varför ska vi ge dem oxhjärta? Mygglarver är ju mer en naturlig diet i det vilda.
#49 - 29 oktober 2008 23:50
JojjeN skrev:

Oxhjärta är inget att rekommendera till fisk, inte ens diskusar. Finns forskning som visar detta. Mycket bättre att köpa/göra räkmix istället. Det kan man dessutom spetsa med lite annan näring och vitaminer. I vart fall växer mina fiskar mycket bra av det.
Fiskar klarar inte av att smälta vanligt kött som oxhjärta, eftersom det är för kallt i vattnet.
De klarar däremot av att få ut näring ur mygglarver. Svarta, vita och röda. Röda är ok, om man inte matar för mycket. Brukar fungera bra att få igång fiskar som inte vill äta.
Torrfoder är just det, torrfoder. Det är inte något konstgjort med det, men i luft så sönderdelas vissa ämnen som finns i frysfoder. Och fiskarna har ju utvecklats för att äta levande foder. Så jag antar att de inte får i sig tillräckligt av allt om de äter torrfoder. Dessutom får de ju inte i sig lika mycket "fibrer" i torrfoder (om man nu skall jämföra med människodiet).
#50 - 30 oktober 2008 06:41
Då vet jag det.

Hade inte tänkt köpa det, trodde ärligt talat inte ens det var fiskmat, utan något smådjursmat som dom fryst in. Skulle bara höra för att vara säker, och det var tydligen något helt annat än jag trodde. :P

Animaliskt foder, är inte det mygglarver också då?

Jag håller mig till svarta mygg nu tills jag får det större akvariumet och kastar ut det lilla, därefter får NI avgöra vad jag ska ge fisken, men jag tycker inget verkar riktigt bra, utan alltid kommer det någon och har anmärkningar, eller så säger den som föreslår det själv "Fast det är ju så lite näring" ;)
#51 - 30 oktober 2008 08:15
JojjeN skrev:

Jag håller mig till svarta mygg nu tills jag får det större akvariumet och kastar ut det lilla, därefter får NI avgöra vad jag ska ge fisken, men jag tycker inget verkar riktigt bra, utan alltid kommer det någon och har anmärkningar, eller så säger den som föreslår det själv "Fast det är ju så lite näring" ;)

Jag tror det beror på vad man har för fiskar bla. Våra Guppy och andra vanligare arter nöjer sig gott med fryst cyklops och artemia men hemmalagad räkmix baserat på vad just dina fiskar äter är förmodligen det bästa.
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 30 oktober 2008 09:51
c90368 skrev:
Frågan är vad som är ägget eller hönan?

Håller man Discus i 30 grader med dagliga vattenbyten för att man matar med animalisk föda?

Eller är det för att Discusen kräver det?

Min uppfattning är att det går alldeles utmärkt att ha Discus i 28 grader utan animalisk föda och med betydligt färre vattenbyten. Men då får man naturligtvis inte ha ett rent kar utan växter.

Normaltemperaturen för diskus i naturen är 27-28 grader (varierar dock mellan olika biotoper) och under året kan det vara både varmare och kallare.
Så att det skulle vara ett måste att man skall hålla diskus vid 29-31 grader som de flesta håller är i alla fall inte naturligt.

En hög temperatur ökar förbränningen hos ett djur och detta är sannolikt också orsaken till att just diskus inte verkar ta skada av oxhjärtat. Däremot så leder ju en ökad förbränning också till en kortare livstid - och det är ju inte speciellt bra
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 30 oktober 2008 09:55
JojjeN skrev:
Animaliskt foder, är inte det mygglarver också då?

Fiskar är kallblodiga och däggdjur varmblodiga vilket gör att de har olika smältpunkt vilket gör att inte fiskar kan bryta ner fodret på samma sätt.

Mer info finns i Zoopetartiklen om foder http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=179&Itemid=101
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 30 oktober 2008 10:02
Katharina skrev:
Men jag har tänkt på det där med låg näringshalt och jag undrar verkligen över det.

När mina levandefödare som har född så många kullar att de är som utmärglade så tycker jag att frysmat fungerar mycket bättre för att "ge dem kött på benen" igen och detsamma när de hade tarmparasit. Jag höll dem nästan vid liv med frysmat. Jag såg en stor skillnad.

Varför då??? Innehåller levande födan något annat lr rätt variation??

Hängde ni med???

Kan det vara någonting sådant som gör att frysmaten är nyttig, alltså kombinationen lr någon ingrediens som vi har missat i flingfodret lr att fiskkroppen inte kan tillgodogöra sig konstgjorda ämnen lika bra???

För jag kan inte riktigt köpa att flingfodret är nyttigare... [:o] [:o]

Nja det är bara att läsa innehållsdeklarationen på fryst resp, torrfoder så ser man att torrfoder är näringsrikare.
Dock är det ju som så att fiskar nornmalt sett ofta matas för mycket mat och speciellt stor är ju den risken med näringsrikt torrfoder. Så ett bra frysfoder kan mycket väl ofta räcka - själv kör jag dock mest med torrfoder för att det är billigare.
#55 - 30 oktober 2008 15:04
Vilken är den bästa frysmaten/räx mix receptet till tigerbarber då?
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 30 oktober 2008 15:39
JojjeN skrev:
Vilken är den bästa frysmaten/räx mix receptet till tigerbarber då?

Tigerbarber är allätare och då vore det ungefär lagom med 60% räkor och 40% ärtor.
#57 - 31 oktober 2008 18:24
JojjeN skrev:

Som vanligt. Det beror på vad det är för fiskar du har, vad de äter i naturen och hur stora de är. Omväxling är det bästa. Torrfoder omväxlande med fryst (artemia, mygglarver vita,svara,röda etc) och räkmix.

Annons