Vita prikar som simmar i filterhörna

#1 - 5 maj 2010 20:02
Har två filter hörnor och på ytan i dom så rör sig vattnet knappt där kan man se som små vita prickar ca 30 tal som rör sig dom sprätter till och flyttar sig 1 ca mycket så ca 1mm ska man skapa lite rörelse så ytan ej står still och vad kan det vara ?.
Hur ser gälparasiter ut ?.
#2 - 6 maj 2010 05:41
De sitter PÅ ytan?
Det är hoppstjärtar, små primitiva vinglösa insekter. De äter dött växtmaterial. Inget att bry sig om.

Med "Gälparasiter" antar jag att du menar gälmask, det är 0.2 mm stora plattmaskar. Man ser dem aldrig, man ser bara den kraftigt ökade slemutsöndringen. De är rätt vanliga i naturen, men jag tror de är rätt ovanliga i akvarium, har under 30 år aldrig sett en akvariefisk med gälmask, fast folk verkar ha en tendens att skylla allt som gör att fiskar andas snabbare (exv nitrit, hög temperatur, stress) på gälmask.
#3 - 6 maj 2010 07:14
I ett akvarium jag har simmar det runt på och strax över botten små vita saker som påminner om hoppstjärtar, vad kan det vara?
#4 - 6 maj 2010 08:45
Broddan skrev:
I ett akvarium jag har simmar det runt på och strax över botten små vita saker som påminner om hoppstjärtar, vad kan det vara?

Musselkräftor, dafnier, copepoder?
#5 - 6 maj 2010 09:16
Det är små rackare. Mest lik dafnier men inte alls säker. Tack för förslagen dock.

Annons