Vita pricksjukan och yngel? hjälp!

#1 - 3 april 2007 12:38
Hej.
Till min besvikelse har jag sett att mina 2 röda mussepigg platyn har fått vita prickar på sig. Suck, då har man alltså redan fått vita pricksjukan efter endast 2.5 veckor. Och eftersom jag har en yngelkasse med ca 40 yngel i mitt 160 Liters kar så undrar jag vad jag skall göra med dessa under medicinering? Kan jag ta bort dem från karet till ett mindre 12L kar? Och kan jag ta med vattnet från 160L till det utan att riskera att få med mig prickarna till det? Hjälp!!

Tacksam för svar.

/Stefan
#2 - 4 april 2007 06:53
Behandla hela karet. Yngel brukar klara medicinen bättre än man tror.
Men några kommer troligtvis stryka med ändå - det gör de nästan alltid tyvärr.
#3 - 4 april 2007 08:42
Redan gjort

Hej.
Efter mycket funderande valde jag att plocka ur ynglen till ett 12 liters kar.
Fyllde vatten från 160 liter med den.
I med ynglen och vad ser jag, jo en liten har vita prickar på sig.
I med medicin i detta karet också.
Får se hur de tål detta. Doserade det enligt mängd per liter så jag hoppas det blev rätt.
Hur lång tid skall det ta innan man ser att prickarna försvinner på de fiskar som har det?

/Stefan
#4 - 4 april 2007 09:43
Troligtvis är dina yngel redan smittade tyvärr :(
Vitaprick smittar som en löpeld, och det kan ta upp till 3 dygn från smittotillfället tills första prickarna syns. Och medicinen tar på de utvecklade parasiterna - d.v.s prickarna...

Vore jag i dina skor, skulle jag nog flytta tillbaks ynglen och låta dem också ta del av medicineringen i stora karet. Det blir snabbt nitrit och extra dåligt vatten i ett så litet kar som 12 liter, och vattenbyten är ju svårt vid medicineringen. Men det är upp till dig ;)

Prickar brukar försvinna inom några dygn. Men det kan uppkomma nya vartefter. Behandla tills alla varit prickfria i c.a 5 dygn.

Annons