Tja detta med vita prick tycks bli en tråkig följetång för mig. :(
Jag hade samma problem, alltså seg. Inga fiskar dog för mig i vita prick (det räckte med bukvattensot och dödfall då) :(
Jag har använt protaizn i tre omgångar med 5-6 dagar mellan varje kur. Efter de 5-6 dagarna bytte jag ca 30 %vatten för att blir av med det dåliga (?) och påbörjade nya kuren.
Under tiden höjde jag även temperatur med ca 2 grader under första två veckor. Men sedan fortsatte jag öka temperaturen och mina små fiskar tålde det bra. I slutet av tredje omgången hade jag 30 grader.
Högre temperatur för att parasiterna utvecklas snabbare och medicinen kan komma åt dem när de är fri simmande. Över 30 grader dödar de nog med (fortfarande hitta rinte var jaghar läst om det)
Efteråt verkade allt lugn, efter två veckor och bytte av vatten började sakta minska temperaturen. Men efter ca en vecka såg jag prickar på min svärdbärar hona. Och dagen efter på två fiskar till. Då köpte jag sera costapur och ectopur (salt, hjälper så att parasiterna släpper huden samt desinficerar). Tänkte att det kan vara bra att använda annan medicin. Två omgångar till och inga prickar än:D
Jag har matat som vanligt och jag hade extra pump för att få bra rörelse på vatten. Höjd temperatur = mindre syre i vatten.
Ger dig inte, kämpa på så allt blir bra i slut.
Anna, fortfarande nybörjare